• Anonym (Johanna)

Inte känt av bebis nu i 2 dagar?!

Hej alla!
    det är såhär att jag går in i vecka 20 imorgon och jag har inte känt av ?fladder? nu på 2 dagar bör jag åka in eller är det vanligt? Jag har känt av dom annars dagligen lite några gånger per dag men nu känner jag ingenting mer, någon snälla ? (Första barn) 
    har rutinultraljud nästa vecka men är så orolig och detta gör mig mer orolig nu. vill tillägga att min moderkaka ligger inte i framvägg 

• Svar på tråden Inte känt av bebis nu i 2 dagar?!
  • Anonym (Helmi)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-11-28 18:38:21 följande:
    Inte känt av bebis nu i 2 dagar?!

Hej alla!
    det är såhär att jag går in i vecka 20 imorgon och jag har inte känt av ?fladder? nu på 2 dagar bör jag åka in eller är det vanligt? Jag har känt av dom annars dagligen lite några gånger per dag men nu känner jag ingenting mer, någon snälla ? (Första barn) 
    har rutinultraljud nästa vecka men är så orolig och detta gör mig mer orolig nu. vill tillägga att min moderkaka ligger inte i framvägg 

så tidigt har inte bebisar ett regelbundet rörelsemönster, det kommer senare. Hade också i framvägg med mitt första barn och kände inget fladder eller något förrän vecka 24. Min andra graviditet kände jag till och från fram till 25 då det blev och ska vara mer regelbundet.
  • Anonym (Johanna)

Jag ringde in till förlossningen då det är helg och det enda dom sa är att jag får vänta till rutinultraljud nästa vecka jag vet inte hur jag ska gå runt och vänta en hel vecka..

• Anonym (Wera)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-11-29 21:40:40 följande:

Jag ringde in till förlossningen då det är helg och det enda dom sa är att jag får vänta till rutinultraljud nästa vecka jag vet inte hur jag ska gå runt och vänta en hel vecka..

Förstår att det är jobbigt. Försök sysselsätta dig för att hålla värsta oron borta. Håll hjärnan upptagen med annat. Motionera lite lagom. Jag hoppas att du snart känner din lilla vifta därinne igen! 
  • Anonym (Wera)
    Anonym (B) skrev 2025-11-29 12:34:03 följande:
    Någon "du vet vad" roar sig säkert...
    .
    Tack för påminnelsen! :) 
  • Anonym (x)
    Anonym (Wera) skrev 2025-11-29 22:09:44 följande:
    Förstår att det är jobbigt. Försök sysselsätta dig för att hålla värsta oron borta. Håll hjärnan upptagen med annat. Motionera lite lagom. Jag hoppas att du snart känner din lilla vifta därinne igen! 
    Ja, att försöka göra saker man tycker om att göra.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Helmi) skrev 2025-11-29 12:42:22 följande:
    så tidigt har inte bebisar ett regelbundet rörelsemönster, det kommer senare. Hade också i framvägg med mitt första barn och kände inget fladder eller något förrän vecka 24. Min andra graviditet kände jag till och från fram till 25 då det blev och ska vara mer regelbundet.
    Jag hade moderkakan i framvägg för första gången med mitt fjärde barn och jag kände rörelser senare och mindre tydligt än med de andra barnen, det var stor skillnad.

Att inte känna rörelser varje dag när man bara är i vecka 20 är så vitt jag vet helt normalt. Det är ju senare man ska känna varje dag. Så jag tror inte TS behöver vara orolig. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Josefin) skrev 2025-11-29 22:23:14 följande:
    Jag hade moderkakan i framvägg för första gången med mitt fjärde barn och jag kände rörelser senare och mindre tydligt än med de andra barnen, det var stor skillnad.

Att inte känna rörelser varje dag när man bara är i vecka 20 är så vitt jag vet helt normalt. Det är ju senare man ska känna varje dag. Så jag tror inte TS behöver vara orolig. 
    Min moderkaka sitter inte framvägg det är just det som gör mig lite orolig, jag kände verkligen varje dag fladder under naveln över naveln lite vid sidorna nu känner jag inte så mycket längre trots att jag dricker iskallt vatten och vilar, jag ringde in till förlossningen det enda dom sa att barnet kan ha vänt sig men att det inte kan lova något det gav mig inte direkt lugna besked mer än att 3 dagar inte alls är så mycket för att vara i vecka 20.. 
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-11-29 22:32:56 följande:
    Min moderkaka sitter inte framvägg det är just det som gör mig lite orolig, jag kände verkligen varje dag fladder under naveln över naveln lite vid sidorna nu känner jag inte så mycket längre trots att jag dricker iskallt vatten och vilar, jag ringde in till förlossningen det enda dom sa att barnet kan ha vänt sig men att det inte kan lova något det gav mig inte direkt lugna besked mer än att 3 dagar inte alls är så mycket för att vara i vecka 20.. 

Förlåt då läste jag trådstarten lite slarvigt.

Men även med moderkakan i bakvägg behöver man inte känna rörelser varje dag så tidigt som i vecka 20, det har jag inte gjort vad jag minns iallafall. Hur vet du att moderkakan är i bakvägg , sa de det på KUB? För jag har aldrig fått veta det förrän vid rutinultraljudet.  

Är det första barnet? Då brukar man ju känna rörelser lite senare tror jag. Och när det är tidigt kan det vara svårt att veta vad som ens är fosterrörelser och vad som är tarmar .. Jag tror verkligen inte du behöver vara orolig. Tror förresten bara man ska vända sig till förlossningen efter vecka 22, så är det där jag bor iallafal. Innan det är det gynakuten / gymmottagning man ska höra av sig till 

• Anonym (Johanna)

är Inte helt hundra om min moderkaka är bak min barnmorska sa att den sitter fram de hade skrivit så ifrån kub men för 10 dagar sen när jag åkte in till akuten för att jag blödde lite sa dom att den sitter som den ska och att barnet mår mycket bra så jag är inte helt 100, ja hon sa även här att efter vecka 22 ringer jag in till förlossningen men det är för tidigt nu.. jag har inte ont eller så och har mina grav symtomer kvar så jag kanske bara får avvakta tills på fredag 😭 

• EllaLo

Som många andra skrivit redan, man känner inte regelbundet när man precis gått in i vecka 20. först när du känner tydliga rörelser och sparkar och inte bara fladder kan du utgå från att börja tolka regelbundna mönster. :)

• Anonym (Josefin)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-11-29 23:55:42 följande:

är Inte helt hundra om min moderkaka är bak min barnmorska sa att den sitter fram de hade skrivit så ifrån kub men för 10 dagar sen när jag åkte in till akuten för att jag blödde lite sa dom att den sitter som den ska och att barnet mår mycket bra så jag är inte helt 100, ja hon sa även här att efter vecka 22 ringer jag in till förlossningen men det är för tidigt nu.. jag har inte ont eller så och har mina grav symtomer kvar så jag kanske bara får avvakta tills på fredag 😭 

Då är den antagligen i framvägg. De sa att den sitter som den ska? Varför skulle det betyda att den är i bakvägg? Det är inget fel eller konstigt att den sitter i framvägg, det gör bara att man oftast känner rörelser senare och inte lika tydligt. 

Jag tror du kanske skulle prata med din barnmorska och be att få kontakt med en kurator eller liknande. Jag vet att det är lätt att oroa sig men det kommer bli en jobbig graviditet om du oroar dig för allt.. Sen när barnet är ute finns det massor man kan oroa sig för också, det tar inte slut för att barnet blir äldre heller. Man måste lära sig att hantera oron på något sätt. 

Som någon annan har skrivit är det senare  efter man har börjat känna sparkar på riktigt som man ska känna varje dag. När man bara känner ?fladder? är det inte ens säkert att det alltid är bebisen man känner.

Svar på tråden Inte känt av bebis nu i 2 dagar?!