• Anonym (Mamma)

Anmälda av skolan till soc

Igår hade min gubbe missat samtal från kommunen. Tänkte inte mycket mer på det. Idag ringde han mig på jobbet. Barnets skola har gjort oros anmälan. Hon sagt hon har en lös tand och pappa har 6 st. Varför hade de frågat? För mamma slog pappas huvud I bordet så de lossnade, såg det.
    Pappan hämtar och lämnar varje dag, de borde sett alla tänder är kvar och inte skadad.
    Han försökte förklara att hans tänder mår bra och barnet livlig fantasi. Hade skrattat åt det.
    Nu är vi kallade på möte och de vill prata med barnet. Hon har autism och 2 diagnoser till. Kommer troligen skrika om de vill ha med henne eller blir jätte orolig.

Helt knäckt! Vet jag inte gjort något och rent mjöl. Vad kommer hända? Och tänk om hon säger något dumt igen?
    Vågar inte ena visa mig på skolan nu.

Varit hos soc 1 gång innan för mitt nu vuxna barn. Det viste jag inte då men va befogat och hon fick nyckel bra hjälp.

• Svar på tråden Anmälda av skolan till soc
  • Anonym (f)

De måste anmäla oro och även om det är en låg misstanke om våld i hemmet är det jättebra att de följer upp. Tänk hur många varningssignaler som omgivningen kan ignorera så lika bra att samarbeta. Det behöver inte betyda att alla går runt och snackar om din misshandel utan en försiktighetsåtgärd för att skydda erat barn.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (f) skrev 2025-11-28 20:50:47 följande:

De måste anmäla oro och även om det är en låg misstanke om våld i hemmet är det jättebra att de följer upp. Tänk hur många varningssignaler som omgivningen kan ignorera så lika bra att samarbeta. Det behöver inte betyda att alla går runt och snackar om din misshandel utan en försiktighetsåtgärd för att skydda erat barn.

Tänker absolut samarbeta med allt! Och jobbar själv inom område där vi måste anmäla vid misstanke och har samma arbetsgivare. 

Men här var de så akut att de ringde på en gång och vi levt i chock hela dagen. Sen vänta 2 vr innan man får tidsför reda ut det :( 

Var så chokad så gick direkt till chefen och kollegorna och berätta för de skulle förstå min dagsform
  • Anonym (Linda)

Har ni inte fått tid för möte förrän om två veckor ser soc inte särskit allvarligt på det här. Vet ni om skolan anmälde pga verklig oro eller för att de kände sig tvugna? Vi fick en gång en orosanmälan för ens barnet pga händelser som kräver det enligt skolans rutiner, men skolan hade då sagt till soc att de inte misstänkte några oegentligheter i hemmiljön. Vi talades vid en gång med soc och sen var det inte mer med det. 

• Anonym (f)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-28 21:19:00 följande:
    Tänker absolut samarbeta med allt! Och jobbar själv inom område där vi måste anmäla vid misstanke och har samma arbetsgivare. 

Men här var de så akut att de ringde på en gång och vi levt i chock hela dagen. Sen vänta 2 vr innan man får tidsför reda ut det :( 

Var så chokad så gick direkt till chefen och kollegorna och berätta för de skulle förstå min dagsform

Jättebra att de handlar snabbt när oron är om våld. Det kan inte varit en så stor misstanke för då hade barnet kunnat förhöras på barnhus redan. Du vet att det inte har hänt och att det går att enkelt verifiera så försök släppa det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (f) skrev 2025-11-28 21:50:39 följande:

Jättebra att de handlar snabbt när oron är om våld. Det kan inte varit en så stor misstanke för då hade barnet kunnat förhöras på barnhus redan. Du vet att det inte har hänt och att det går att enkelt verifiera så försök släppa det.

Vet du har rätt, men barnen är det käraste man har, läst så mycket om att socialen tar barn utan anledning , här kan vi ju dock bevisa hans tänder sitter där de ska, måste släppa det då jag bara går runt och vill gråta 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-28 21:38:00 följande:

Har ni inte fått tid för möte förrän om två veckor ser soc inte särskit allvarligt på det här. Vet ni om skolan anmälde pga verklig oro eller för att de kände sig tvugna? Vi fick en gång en orosanmälan för ens barnet pga händelser som kräver det enligt skolans rutiner, men skolan hade då sagt till soc att de inte misstänkte några oegentligheter i hemmiljön. Vi talades vid en gång med soc och sen var det inte mer med det. 

En på fritids fick detta svar av dottern och gjorde en anmälan. När min gubbe pratade med soc sa de vi ska se om vi kan strunta i det eller om vi måste ha möte. Mig har de inte ringt utan fick bara kallelse via kivra. 
    Gubben förklarade hennes diagnoser men de vill orala med henne och de får såklart i den mån hon kan.
    Hade de verkligen trott jag misshandlat han framför henne borde de inte tagit henne direkt då?
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-28 21:19:00 följande:

Helt normalt att det ringer med en gång. Det är del av processen. Att du vänta två veckor innan samtal beror på att de har alldeles för mycket att göra och för lite personal. 
  • Anonym (Flera anmälningar)

Vi har fått flera anmälningar från skolan. Alla gångerna har de ringt direkt när de valt att starta en utredning (eller att det kommit in en ny strax efter att en avslutats). Det har alla handlat om samma sak, som nu är lösta med en separation under kaotiska omständigheter. 

Att tro att soc tar barn utan anledning är bara att stressa upp sig själv. Det kostar enorma pengar att omhänderta barn. 

Jag har alltid varit samarbetsvillig, vilket vid sista anmälan gjorde att man bedömde att barnen var tryggast med mig under förutsättning att vi inte åkte hem till barnens andre förälder (som var anledningen till alla anmälningarna).

• Anonym (qwerty)

Bara gå dit, be gubben le brett och visa att alla tänderna är på plats.

Skolan har en anmälningsskyldighet, den innebär inte att det blir utredning av allt. Det är bara gå på möte.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-11-28 23:21:04 följande:

Bara gå dit, be gubben le brett och visa att alla tänderna är på plats.

Skolan har en anmälningsskyldighet, den innebär inte att det blir utredning av allt. Det är bara gå på möte.

Sa det  till gubben, hans svar var: fan va pinsamt har så fundera 

Men de kan absolut få se hans tänder  sitter kvar 🤣 dock fundera jag på nu: ska jag flytta dottern ur  skolan ? Dottern har autism  och svår  adhd och lågbegåvad. Käns som de vill bli av med oss på alla möten vi haft 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-29 21:06:04 följande:
    Sa det  till gubben, hans svar var: fan va pinsamt har så fundera 

Men de kan absolut få se hans tänder  sitter kvar 🤣 dock fundera jag på nu: ska jag flytta dottern ur  skolan ? Dottern har autism  och svår  adhd och lågbegåvad. Käns som de vill bli av med oss på alla möten vi haft 

Jag förstår din fundering. Finns det någon skola med npf-inriktning där ni bor? Skulle anpassad grundskola kunna vara en möjlighet, eller har hon för lindrig problematik för det?

Det känns som att det sällan finns någon riktigt bra skolform för de som inte passar i anpassad, men inte heller klarar den vanliga grundskolan. 

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-28 21:54:16 följande:
    Vet du har rätt, men barnen är det käraste man har, läst så mycket om att socialen tar barn utan anledning , här kan vi ju dock bevisa hans tänder sitter där de ska, måste släppa det då jag bara går runt och vill gråta 

Jag förstår att det kan kännas obehagligt.
    Men kom ihåg att det är väldigt få ärenden som leder till LVU. Landets socialtjänster tar emot över 400 000 anmälningar årligen och drygt 3400 barn vårdas enligt LVU...
    Mitt råd är att inte lyssna på.skräckhistorierna. kom ihåg att "hälsan tiger still". Du hör inget om den andra sidan som är fler i hundratusentals....

Styrkekram
Svar på tråden Anmälda av skolan till soc