• hejkaaa

Varför hatar hon mig?

Jag har verkligen försökt med ALLT.
    Min bonusdotter på 14år hatar mig, visar absolut 0 respekt till mig.
    Jag vart hennes bonus pappa när hon var 1år gammal och har funnits i hela hennes liv och betraktat henne som min egen dels för att hon kom in i mitt liv samtidigt som min fru/hennes mamma men även för att hennes biologiska pappa inte riktigt är så jätte närvarande eller brydd - om man frågar mig. 

Varje gång jag frågor något tex: hur har det gått i skolan, vad gjorde ni på fotbollsträningen osv så är det varje gång bara en sur blick utan svar eller ett "sluta fråga jag orkar inte berätta". Jag frågar självklart inte för att vara jävlig utan mer för att visa att jag bryr mig om henne och hur hennes dag varit. Men om jag istället bara frågar vår gemensamma son så blir det istället att jag inte bryr mig om henne och bara om hennes lillebror.

Som sagt har jag provat ALLT för att visa att jag finns där, bryr mig om henne och verkligen älskar henne. 
    Men det är hela tiden riktigt dålig attityd och verkligen 0 respekt. "Du bestämmer inte över mig, du är inte min riktiga pappa, sluta prata med mig, vad glor du på, kan inte du bara åka härifrån" är exempel på saker som sägs var och varannan dag vilket jag inte tycker är okej överhuvudtaget. Det ska absolut inte vara en uppfostringsanstalt men att man visar varandra respekt är då ändå ett måste eller? 
     Jag vet att det inte är lätt att vara 14årig tjej då det händer mycket i kroppen, hormoner sprutar osv. ( Tro mig, jag har 3 äldre systrar så jag vet precis hur dem har i den åldern). Men varför är det bara jag som får mig ? Om man gör något fel måste man.väl ändå göra detta med en konsekvens med att inte få internet, ingen skjuts till träning, kompisar osv. 
    Eller ska jag smöra ihjäl mig och bara ta hur mycket skit som helst ? 
    Börjar bli riktigt trött på det här nu faktiskt. Hennes mamma/min fru säger att hon är tonåring, du ska veta hur jag var osv. Men samtidigt så varken ser eller hör  hon inte vad som händer de gånger hon inte är hemma och hör bara hur jävla dålig jag är när hon kommer hem igen. Och jag tänker inte heller vara den som är den som drar "men hon gjorde" för då blir det bara pajkastning som inte leder nån vart även fast jag förklarar väldigt tydligt att jag sa nej eller emot för att jag inte tycker det är okej att man kan behandla folk hur som helst och sen tro att man ska få precis vad man vill sen.

Vad fan ska ja göra ? 

• Svar på tråden Varför hatar hon mig?
  • Anonym (Bit ihop)

Som sagt, hon är 14. Självcentrerad och omogen, liksom många andra i den åldern. Du är den vuxna, så tala om att man inte beter sig så och var någon form av föredöme. 

Prata mer med din fru om det. Det är viktigt att ni två står på samma sida. 

• Leofl

Dåligt uppförande måste få konsekvenser. Vill hon inte bidra kan hon inte begära att du ska bidra.
    Till att börja med nolltolerans mot otrevligt och kränkande attityd från hennes sida. Ge henne inget som hon önskar eller vill ha. Eftersom du inte är hennes pappa så behöver du inte fjäska, skjutsa henne etc. Hänvisa till hennes mor eller far. Var naturligt artig etc. behandla henne som en vuxen och hur du skulle behandla en vuxen som uppträder som hon. Skuldbelägg inte, tjata inte, förklara inte etc. bara ryck å axlarna. Tveksamt om du ens ska laga mat åt henne. Vill hon ha mat ska hon i gengäld laga mat en ggr per vecka. Mina fyra barn laga mat varsin dag varje vecka med visst bistånd förstås. de har tackat mig många gånger för att de har lärt sig och är stolta för det.

Lycka till

• hejkaaa

Och det fortsätter, blir värre och värre hela tiden.
    Nu har det gått över till "jag kommer inte göra det om han är där, jag kommer inte göra det med dig" osv. Det liksom byggs på hela tiden. Jag har den senaste månaden försökt att vara den som säger hej/Godmorgon men inget mer än så. Inte fjäskat överhuvudtaget då jag faktiskt anser att är man inte snäll och respektfull mot mig har jag ingen som helst anledning att göra samma tillbaka. Men nu blir det istället att man gör ALLT för att hitta en reaktion och möjligt få mig ledsen och förbannad för är det något hon vet är det att "ryter" jag ifrån så har hon all rätt på sin sida att njuta av att jag får utskällning över att jag är den vuxna som skall vara mogen osv. 
    Hur går jag vidare? Kommer det någonsin få ett slut? Kan det vara så att någon liksom påverkar henne till att enl min mening hata mig?

• Anonym (Bonus)

Tråkig situation. Vad säger din fru?

• Ikaros12

Va jobbigt för et! Jag tänker att ditt jobb inte är att ha en fin relation med henne nu. Ditt jobb är att visa att du älskar henne, står kvar vid hennes sida och vågar sätta gränser mot henne med värme, oavsett vad hon säger. Hon vill bli självständig, men hon vill fortfarande veta att den ovillkorliga kärleken och tryggheten finns där när hon behöver det. Någonstans inom henne så kanske hon testar dig för att se om du verkligen älskar henne lika mycket som ett biologiskt barn. Låt henne känna det, så är jag övertygad om att ni kommer att ha en fin relation när tonårstiden är över.
       Sen kan du gott säga till henne att du tycker att det är svårt. Att du ser att hon är arg, men att du älskar henne och vill att hon ska känna sig älskad. Även om du ger henne utrymme ibland och är mer med andra i familjen, så vill du att hon ska känna sig älskad. 

• Anonym (Vera)

En 14-åring kan verkligen vara en pain in the ass. Dom vet precis vilka knappar dom ska trycka på. 

Men kom ihåg. Bakom den vidriga attityden finns en rädd liten flicka. Hur mycket du än älskar henne och hur mycket du än visar att du är hennes pappa har hon garanterat genom åren varit livrädd att du ska försvinna eller välja bort henne då du inte är hennes biologiska  pappa. 

Min gissning är att hon nu testar dej in absurbum. Finns du kvar oavsett? Hon vet ju mycket väl att pappor kan försvinna. Hon är i den åldern där man känner sej rätt värdelös och ifrågasätter allt. Jag skulle tro att hon gör som hon gör mot dej är för att bevisa för sej själv att hon har rätt. Ger du upp henne så bevisar hon för sej själv att hon aldrig dög. Hon är så värdelös som hon tror. Hon förstår nog inte hur illa det gör dej. 

Jag tror du behöver ha ett ordentligt snack med dottern. Slå näven i bordet och säg att du inte accepterar det här. Sen?
    Det hon vill höra från dej är att hon är din dotter. Att du älskar henne. Att oavsett hur illa hon än beter sej mot dej kommer du vara hennes pappa. Du kommer fortsätta att bry dej och oroa dej och ställa irriterande frågor. Vad hon än gör kommer din kärlek till henne inte ändras. Gör klart för henne att du står kvar oavsett. 

Mina systerbarns bonuspappa råkade ut ungefär samma behandling när äldste sonen var i tonåren. När dom kommit igenom allt och sonen fattade att bonuspappa kommer vilja fortsätta vara hans pappa oavsett vände allt. Deras band är idag jättetight. Numera kallar han sin bonus pappa sin riktiga pappa. Hans andra pappa går under namnet biologiska pappan. I efterhand har han berättat att han var just rädd att bli bortvald av bonuspappan. Det var det som ledde tills hans beteende. Då i tonåren förstod han inte riktigt varför han gjorde så. 

• Anonym

Jag hade en styvdotter i den åldern, det bev aldrig bättre.
    Det slutade med att jag flyttade.

Den gemensamma sonen lärde aldrig känna sin syster, hon sket fullständligt i honom.
    Numera, i vuxen ålder säger han att han skiter i om hon ens lever eller inte.

• Anonym (Barnets minne)

Det fanns tyvärr inget min styvfar kunde ha gjort för att ha en bra relation till mig, det bästa han kunde göra var att låta mig vara ifred och inte blanda sig. 

Pappa var elak och lämnade oss när jag var fem och min styvfar var väl "snäll" men han levde på mamma och jobbade inte ens utom nåt påhugg här och där i krogsvängen. Ändå gjorde han inte ett skit hemma. Han bara rökte ett paket piptobak om dagen, nattsuddade med sina sunkiga polare och lyssnade på jazz mitt i natten. Han gick ur sängen till lunch vanligtvis och hade persiennerna nerdragna så vår lägenhet såg ut som en knarkarkvart. Hur kan man respektera en vuxen "man" som lever så?

Tack och lov hade jag en snäll morfar och jag fick vettiga manliga vänner och pojkvänner i gymnasiet och medan jag pluggade. Men när jag var liten så var dessa pappafigurer= problem, ont i magen (för både mamma och mig) och jävelskap eller i bästa fall att bli ignorerad, det var det enda man kunde vänta sig av dem.

Ingen av dem har någonsin läst en läxa med mig, kört till en aktivitet, köpt ett klädesplagg eller bidragit till/ fixat ett födelsedagskalas och jag har fått en del märkliga julklappar genom åren. 

Jag säger som P.C. Jersilds barnkaraktär i Barnens ö: "Att vara ensam är att behärska läget". Den meningen klingade som en enorm bronsklocka i mitt inre när jag var 14, den var 100% sann för mig då.

• Anonym (T)
    hejkaaa skrev 2025-11-28 20:41:09 följande:

Varje gång jag frågor något tex: hur har det gått i skolan, vad gjorde ni på fotbollsträningen osv så är det varje gång bara en sur blick utan svar eller ett "sluta fråga jag orkar inte berätta". Jag frågar självklart inte för att vara jävlig utan mer för att visa att jag bryr mig om henne och hur hennes dag varit. 

Finns olika anledningar. Förmodligen har du inte uppfattat signaler som att hon inte är så sugen på att prata om sig själv.

Eller så är du en sån som ställer frågor vid middagsbordet för att sedan påminna om vad hon skulle ha gjort, eller behöver göra mer.

Typ "Hur har det gått i skolan idag?", "Vad bra, har du gjort alla dina läxor?"

Det är liksom inte en genuin undran om hur hennes dag faktiskt har varit, utan det är bara förarbetet till att få henne att göra mer...

Skitjobbigt med föräldrar som ska ta det där runt middagsbordet. Blir liksom inte härligt att sätta sig ner och äta med familjen, för det blir alltid dubbelkoll när man ska fixa sina läxor efter en hel dag fullt av arbete, eller vad man kanske skulle kunna göra efter maten..

Det förmodligen är vad jag antar är problemet. Och sen att du fortsätter att belöna dåligt beteende, igenom att vilja prata mer. Har du prövat att inte prata med henne period för att se om det blir bättre? Istället för att börja försöka vilja prata mycket mer, när hon är respektlös? 

Svar på tråden Varför hatar hon mig?