• Anonym (Morsa)

Svartsjuk/elak storebror

Hej! Har två söner i övre tonåren. Behöver tips på hur jag ska göra med den äldsta som verkar ha noll tålamod med lillebror. Så fort storebror märker minsta fel från lillebror är han på och tjatar om hur ouppfostrade och fet han är m.m.. Det har varit så alltid att storebror säger något dumt om lillebror och försöker uppfostra honom, men aldrig har lillebror gjort det. Det är alltid storebror som börjar. Är olika personligheter. Däremot är lillebror bra på att svara emot. Är kanske extra jobbigt nu när lillebror har vuxit om storebror på längden. Är endast 2,5 år mellan dem.  Finns stunder de har kul ihop ändå.

• Svar på tråden Svartsjuk/elak storebror
  • Anonym (Mamma)

Du är vuxen, ditt hem dina regler.
    Tex
    Ni äter middag ihop.
    Inga svordomar.
    Ingen mobbning, retas lite är ok.
    Nyckelordet är respekt.

Kan det vara så att storebror känner sig hotad av lillebror som kanske är bättre i skolan, socialare, bättre i skolan eller liknande?

• Anonym (Sent att göra något åt)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-11-29 13:05:27 följande:
    Svartsjuk/elak storebror

Hej! Har två söner i övre tonåren. Behöver tips på hur jag ska göra med den äldsta som verkar ha noll tålamod med lillebror. Så fort storebror märker minsta fel från lillebror är han på och tjatar om hur ouppfostrade och fet han är m.m.. Det har varit så alltid att storebror säger något dumt om lillebror och försöker uppfostra honom, men aldrig har lillebror gjort det. Det är alltid storebror som börjar. Är olika personligheter. Däremot är lillebror bra på att svara emot. Är kanske extra jobbigt nu när lillebror har vuxit om storebror på längden. Är endast 2,5 år mellan dem.  Finns stunder de har kul ihop ändå.

Om det alltid varit avundsjuka så känns det ju lite sent att göra något åt problemet nu. 

Storebror har inget med uppfostran av lillebror att göra.
    Kan man inte säga något snällt ska man vara tyst.
    Man behöver inte älska varandra men iaf vara hövlig. 
    Man kommenterar inte andras utseende. 
  • Anonym (Hanna)

Säger du ingenting när lillebror blir mobbad?

• bouncer

Vad gör du som förälder då? Säger du till storebror skarpt? Får hans dåliga beteende några konsekvenser? Han verkar ju tro att beteendet är okej? 

• Anonym (I)

Jättevanligt att storasyskon försöker ta ut egna frustrationer på ett yngre syskon. Speciellt om de är nära varandra i ålder. En typ av avundsjuka helt enket. 

Säg till när du hör honom gå igång. Säg att du kräver att alla har respekt mot varandra i ditt hem!

• Anonym (Morsa)

Hej! Vi har pratat med honom ofta om detta genom hela livet. Är återkommande problem. Han verkar inte förstå vad som är fel och tycker sig ha rätt. Sen kanske lite av jargong killar emellan ... De kan säga hemska saker och sen verkar det vara ok. Om man skulle försöka med konsekvenser. Vet inte vilka konsekvenser man skulle kunna sätta in på en i princip vuxen person. Jag ska nog höra med honom varför han går på så hårt ofta. Det ligger ofta något i vad han säger men hans slutsatser är flera gånger värre än verkligheten och sen är han själv inte helt perfekt och verkar inte alls rannsaka sig själv innan han säger något.

• Anonym (I)

Han vet inte varför han säger det för hanvtar ut sin egen frustration över andra saker på den yngre brodern.

Killar kan absolut ha en retsam ton emellan sig, men när det inte är ömsesidigt och dessutom grovt, så är det mobbning. Sätter spår.

• Anonym (Tonårsförälder)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-11-30 07:43:55 följande:

Hej! Vi har pratat med honom ofta om detta genom hela livet. Är återkommande problem. Han verkar inte förstå vad som är fel och tycker sig ha rätt. Sen kanske lite av jargong killar emellan ... De kan säga hemska saker och sen verkar det vara ok. Om man skulle försöka med konsekvenser. Vet inte vilka konsekvenser man skulle kunna sätta in på en i princip vuxen person. Jag ska nog höra med honom varför han går på så hårt ofta. Det ligger ofta något i vad han säger men hans slutsatser är flera gånger värre än verkligheten och sen är han själv inte helt perfekt och verkar inte alls rannsaka sig själv innan han säger något.

Men hur skarpt säger ni till då? Och hur reagerar han då? Kan du ge ett exempel?

Det där med jargong köper jag inte, man uppträder med respekt mot varandra i en familj, punkt.
  • Anonym (Sent att göra något åt)
    Anonym (Morsa) skrev 2025-11-30 07:43:55 följande:

Jargon? BS! 

Jag har två pojkar, tvillingar, yngre tonåren. Jag accepterar INTE otrevligt språk, nedsättande och nedvärderande kommentarer etc. 

Deras pappa kunde "retas" med dem och kalla det "jargong" när jag bad honom sluta för att barnen blev ledsna. 

Det är inte ok att såra varandra, att göra någon illa med ord. 

Ja, det är för sent för dig att ta tag i detta nu. Det skulle ha gjorts för 10-15 år sedan, när det började. 
Svar på tråden Svartsjuk/elak storebror