• Anonym (Frågande)

Förväntar du dig att din omgivning passar din hund?

Du skaffar en hund och jobbar 100%.
    Förväntar du dig att dinsjuka mormor ska passa den?
    Din mamma eller pappa?
    Vän eller bekant?
    Eller du löser det själv?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förväntar du dig att din omgivning passar din hund?
  • Xenia

Man låter den vara på hunddagis.  Varför fanns inte det alternativet med? Eller låter hemmavarande make passa den.

Släktingar kan förstås passa den men då måste man komma överens om det i förväg.

Det vore djurplågeri att låta hunden vara ensam hemma hela dagen.

• Anonym (...)
    Anonym (Vill ha hund) skrev 2025-12-02 12:43:57 följande:
    Du skriver ju själv att du hoppas att barnbarnet inte kommer att hjälpa sin mamma med något bara för att mamman inte är villig att passa barnets hund varje natt. 

Så hur ska du ha det? Måste man ställa upp på nära och käras behov av hjälp eller har man valfrihet? 
    Var skrev jag det?
  • Anonym (...)
    Anonym (Vill ha hund) skrev 2025-12-02 12:43:57 följande:
    Du skriver ju själv att du hoppas att barnbarnet inte kommer att hjälpa sin mamma med något bara för att mamman inte är villig att passa barnets hund varje natt. 

Så hur ska du ha det? Måste man ställa upp på nära och käras behov av hjälp eller har man valfrihet? 
    Ingen måste ställa upp såklart, gäller även dottern
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (...) skrev 2025-12-02 12:36:48 följande:

Det står väl heller ingenting om att trådstartarens barnbarn vare sig förväntar eller kräver någon hundpassning så jag vet inte varför det ens är relevant att ta upp.

Fast det står att alternativet är att hunden är ensam 10h vilket är olagligt.
  • Anonym (...)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-12-02 18:12:30 följande:
    Fast det står att alternativet är att hunden är ensam 10h vilket är olagligt.
    Vilken lag tänker du på då?

Nu har jag iof inte påstått något om att det är lagligt, det jag skrev var att det inte framgått att barnbarnet krävt att någon ska passa hunden, det är ju en annan sak.
  • Anonym (Si)

När jag var tonåring gjorde min mamma klart för mig att hon inte kommer kunna hjälpa mig med mina framtida barn. Vilket jag också förstår eftersom hon har ett handikapp. Min mamma fick inte själv hjälp av sina föräldrar, de hjälpte sitt favoritbarn med allt men inte övriga. Tror hon på grund av det tänkte jag också borde klara mig själv som förälder, för det fick hon göra. Men jag har därför heller aldrig förväntat mig att någon ska hjälpa mig med något, barn eller djur, utom självklart de som bor ihop med mig, självklart hjälps vi åt inom kärnfamiljen. Jag hoppas att jag kommer hjälpa mina barn både med djur och barn. men ta det för givet att någon annan ska göra något kan man ju aldrig. Sedan om någon erbjuder sig att hjälpa till med exv passa hunden när vi reser så är jag självklart tacksam.

• Anonym

Hej ts,
    Hunden är hundägarens ansvar.
    Din dotter har helt rätt.

Att regelbundet ha ansvar för någon annans hund gratis faller inte under "man hjälper varandra i familjen". 
    Nej, det handlar om att hundägaren utnyttjar dig. 

• Anonym (Pålitlig)

Jag låter en pålitlig vän ta hand om hunden om den verkligen behöver rastas och pysslas om. Annars får den vara hemma.

Det är fel att belasta sin omgivning/ familj( vänner för att man skaffat hund. Man väntar annars till man har tid att ta hand om den.

• Anonym (S)

Givetvis kan man inte ta något för givet! En hund är hundägarens ansvar!
    I mitt fall är jag mest bitter för att det duger att passa en unge 30 mil bort bara föräldrarna knäpper med fingrarna men totalt VÄGRA ställa upp och passa djur ens en enstaka gång. Då är det ändå människor som själva alltid haft djur och som "egentligen" tycker om djur. "Skaffar man djur får man ta ansvaret!". Vems fan är ansvaret när man skaffar en jävla unge då???? Men det blir väl förstås inte lika gillade facebook-bilder när man passar en katt som när man passar en unge.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2025-12-11 00:16:30 följande:

Givetvis kan man inte ta något för givet! En hund är hundägarens ansvar!
    I mitt fall är jag mest bitter för att det duger att passa en unge 30 mil bort bara föräldrarna knäpper med fingrarna men totalt VÄGRA ställa upp och passa djur ens en enstaka gång. Då är det ändå människor som själva alltid haft djur och som "egentligen" tycker om djur. "Skaffar man djur får man ta ansvaret!". Vems fan är ansvaret när man skaffar en jävla unge då???? Men det blir väl förstås inte lika gillade facebook-bilder när man passar en katt som när man passar en unge.

Men det handlar inte om nån gång då och då. Det handlar om 21:00 - 07:30  åt en heltidsarbetare. Troligen 10,5 h 5 dagar i veckan. Dvs 52,5 h/vecka. Sen tvivlar jag på att någon passar en unge så ofta om de bor 30 mil bort. De lär ju då aldrig hinna vara hemma. Då är det nog bara några gånger per år.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-11 08:22:10 följande:
    Men det handlar inte om nån gång då och då. Det handlar om 21:00 - 07:30  åt en heltidsarbetare. Troligen 10,5 h 5 dagar i veckan. Dvs 52,5 h/vecka. Sen tvivlar jag på att någon passar en unge så ofta om de bor 30 mil bort. De lär ju då aldrig hinna vara hemma. Då är det nog bara några gånger per år.
    Jaha.
Svar på tråden Förväntar du dig att din omgivning passar din hund?