• Anonym (Längtar)

För tidigt i förhållandet?

När är lagom att börja prata och planera barn? Jag är 30 år och har längtat efter barn sen jag var 25 (har alltid velat ha barn men det var då det stora suget började). Blev lämnad efter 5 år när jag var 28 och var då livrädd att min chans att få barn försvann med den relationen.

Jag träffade sen min sambo för ett år sedan. Det kändes rätt från första stund och vi flyttade ihop efter ett halvår cirka. Vi båda har sagt att vi vill ha barn (det var viktigt för mig så jag inte slösade tid liksom), men vi har inte pratat om NÄR. Han säger ibland att det är ingen stress och att man har hela livet på sig. Men grejen är ju faktiskt att vi kvinnor inte har hela livet på sig. Jag vill ha fler barn, helst inte så tätt, och är livrädd för att det ju kan ta tid att lyckas. Så jag hade egentligen velat börja försöka kanske redan nu. Men vet att det kanske är för tidigt? När är för tidigt? Hur vet man det? Vi har varit tillsammans i ett år, känt varandra i ett och ett halvt och bott ihop i ett halvår. Vi båda säger att det känns rätt och att det är vi för livet. Men vågar ändå inte ta upp barn-frågan riktigt än eftersom han ibland i förbifarten när andra frågar oss om barn eller vi pratar om någon som är gravid säger att det inte är någon stress. Men jag känner ärligt lite stress. 

• Svar på tråden För tidigt i förhållandet?
  • Anonym (Sonja)

Jag tycker självklart att du ska fråga honom vad han menar med det han säger. Vad betyder stt vänta? Vänta på vad?  Och hur länge då? Och vad menar han med att ni har hela livet på er? 

Vill han verkligen ha barn eller försöker han smita undan och säger nåt som ska lugna dig?  

Börja ta tag i frågan helt enkelt. Visst kan ni vänta en stund till för att hinna göra specifika saker som par men det kan ju inte heller vänta hur länge som helst om ni ska börja skaffa barn sen. Då blir ju liksom hela livet uppskjutet.   

Antingen vill han ha barn och förstår din oro eller så vill han inte och istället försöker köpa sig tid för att det sen ska bli "försent" .

Du.får våga vara lite bestämd och tuff. Är det viktigt för dig kan du inte heller gå omkring på äggskal och vänta in honom. Då kommer du inte få några barn då han tror du är nöjd. 

• Anonym (L)
    Anonym (Längtar) skrev 2025-11-29 17:19:22 följande:
    För tidigt i förhållandet?

När är lagom att börja prata och planera barn? Jag är 30 år och har längtat efter barn sen jag var 25 (har alltid velat ha barn men det var då det stora suget började). Blev lämnad efter 5 år när jag var 28 och var då livrädd att min chans att få barn försvann med den relationen.

Jag träffade sen min sambo för ett år sedan. Det kändes rätt från första stund och vi flyttade ihop efter ett halvår cirka. Vi båda har sagt att vi vill ha barn (det var viktigt för mig så jag inte slösade tid liksom), men vi har inte pratat om NÄR. Han säger ibland att det är ingen stress och att man har hela livet på sig. Men grejen är ju faktiskt att vi kvinnor inte har hela livet på sig. Jag vill ha fler barn, helst inte så tätt, och är livrädd för att det ju kan ta tid att lyckas. Så jag hade egentligen velat börja försöka kanske redan nu. Men vet att det kanske är för tidigt? När är för tidigt? Hur vet man det? Vi har varit tillsammans i ett år, känt varandra i ett och ett halvt och bott ihop i ett halvår. Vi båda säger att det känns rätt och att det är vi för livet. Men vågar ändå inte ta upp barn-frågan riktigt än eftersom han ibland i förbifarten när andra frågar oss om barn eller vi pratar om någon som är gravid säger att det inte är någon stress. Men jag känner ärligt lite stress. 

Framåt 35 så blir det svårare att bli gravid, men det är du nog väl medveten om. Men visst kan man bli gravid efter det, men då chansar man.

Tycker att ett års samboende måste räcka! Då har man ju levt ett bra tag tillsammans och olika knepigheter kan har kommit fram. 

Om du vill frysa in ägg så är det bra att göra så tidigt som möjligt. Ibland fungerar inte det, det måste man tänka på, det finns ingen 100 % garanti.

Det kan ju hända att din partner bara tänker sig ett barn, och då är det ju inte bråttom. 

Tycker du ska börja prata om barn strax före ett års sammanboende. Det tar ju viss tid att tillverka ett barn. 🙂

Om man inte blir gravid när man väl  har bestämt sig.  så är det bra att söka till vården så snabbt som möjligt, för att få hjälp där. Den offentliga vården har en åldersgräns uppåt.
  • Anonym (Det beror på)

Jag hade nog velat veta hur många barn min partner har tänkt sig, så han inte tänker ett och du tre, eller tvärtom.

Jag ville vara ihop i fem år först, för att vara säker på att det är stabilt.
    Jag gjorde slut på en 6-årig relation innan så kände också att det var lite bråttom men jag fick barn vid 32 och vi hade då precis det fina samarbete och delad föräldraledighet som jag hade drömt om. Så jag ångrar mig inte, även om jag gärna hade fått barn ett par år innan.

• Anonym (Stina)

Eftersom han själv för ämnet på tal så tycker jag gott att du kan ge honom din syn på saken. 

Det behöver ju inte betyda att ni skaffar barn nu med en gång, men det är bra att prata om det och dela sina tankar och känslor med varandra.

• Anonym (x)
    Anonym (Stina) skrev 2025-11-29 20:52:34 följande:

Eftersom han själv för ämnet på tal så tycker jag gott att du kan ge honom din syn på saken. 

Det behöver ju inte betyda att ni skaffar barn nu med en gång, men det är bra att prata om det och dela sina tankar och känslor med varandra.

Håller med.
  • Anonym (Plan)

Du kan väl lyfta ämnet genom att fråga vilken tidsplan han själv tänker sig, och om det är något särskilt han vill göra innan. En öppen fråga liksom? Om det redan är uttalat att båda vill ha barn är det ju inget märkvärdigt att diskutera när i tiden man föreställer sig att olika milstolpar inträffar. Barn, hus, bröllop eller vad det nu är man tycker är viktigt i livet. 

• OkidokiQueen

Jag var i samma sits som dig, lämnade en relation efter 10 år när jag var 30. Hade också en stor barnlängtan, men relationen var destruktiv. Mådde riktigt dåligt i slutet innan jag vågade lämna.

Träffade min nuvarande när jag skulle fylla 32, ett år senare flyttade vi ihop, ett halvår efter det började vi försöka skaffa barn. Vi båda hade tidigt pratat om att vi båda längtade efter barn (alltså, tidigt som medan vi fortfarande chattade på ronder 😅). Idag har vi en tremånaders son och är ett halvår från att fira 3 år tillsammans. Vi hoppas på två till!!

• OkidokiQueen
    OkidokiQueen skrev 2025-12-14 16:31:38 följande:

Jag var i samma sits som dig, lämnade en relation efter 10 år när jag var 30. Hade också en stor barnlängtan, men relationen var destruktiv. Mådde riktigt dåligt i slutet innan jag vågade lämna.

Träffade min nuvarande när jag skulle fylla 32, ett år senare flyttade vi ihop, ett halvår efter det började vi försöka skaffa barn. Vi båda hade tidigt pratat om att vi båda längtade efter barn (alltså, tidigt som medan vi fortfarande chattade på ronder 😅). Idag har vi en tremånaders son och är ett halvår från att fira 3 år tillsammans. Vi hoppas på två till!!

Ronder=*tinder
  • Lynx123

EGENTLIGEN så skulle jag säga att det är för tidigt men eftersom det här är en stor deal breaker för dig tycker jag inte att du ska förlora en minut på det här. Vill han inte så är det ju bättre om du får veta det nu och inte lm ett år.

Svar på tråden För tidigt i förhållandet?