För tidigt i förhållandet?
När är lagom att börja prata och planera barn? Jag är 30 år och har längtat efter barn sen jag var 25 (har alltid velat ha barn men det var då det stora suget började). Blev lämnad efter 5 år när jag var 28 och var då livrädd att min chans att få barn försvann med den relationen.
Jag träffade sen min sambo för ett år sedan. Det kändes rätt från första stund och vi flyttade ihop efter ett halvår cirka. Vi båda har sagt att vi vill ha barn (det var viktigt för mig så jag inte slösade tid liksom), men vi har inte pratat om NÄR. Han säger ibland att det är ingen stress och att man har hela livet på sig. Men grejen är ju faktiskt att vi kvinnor inte har hela livet på sig. Jag vill ha fler barn, helst inte så tätt, och är livrädd för att det ju kan ta tid att lyckas. Så jag hade egentligen velat börja försöka kanske redan nu. Men vet att det kanske är för tidigt? När är för tidigt? Hur vet man det? Vi har varit tillsammans i ett år, känt varandra i ett och ett halvt och bott ihop i ett halvår. Vi båda säger att det känns rätt och att det är vi för livet. Men vågar ändå inte ta upp barn-frågan riktigt än eftersom han ibland i förbifarten när andra frågar oss om barn eller vi pratar om någon som är gravid säger att det inte är någon stress. Men jag känner ärligt lite stress.