• Anonym (Undrande anhörig)

Du som suttit häktad, hur fungerade det?

Har du suttit häktad?
    Hur fungerar samsittning?
    Får man vistas med andra häktade?
    Måste man visiteras varje gång man får besök?
    Hur mådde du?
    Hur ofta får man duscha?
    Vad får man göra och hur lång tid?
    Var det svårt att hålla sig positiv?

Berätta gärna

• Svar på tråden Du som suttit häktad, hur fungerade det?
  • Anonym (N)
    Anonym (Undrande anhörig) skrev 2025-11-30 07:46:41 följande:

Har du suttit häktad?
    Hur mådde du?
    Hur ofta får man duscha?

Berätta gärna

Nej
    Man delar cell
    Beror på restriktioner
     Beror på restriktioner
    -
    Vet ej
    Beror på restriktioner. Till dom eller beslut om att hämtningen ska upphöra
    -
  • Anonym (Häkte bör undvikas)

En bekant fick lära sig följande när deras barn råkade i fel sällskap:

-Inget kan garanteras när häkten är överfulla- din 17-åriga dotter kan tillfälligt få dela cell med en 50-årig hemlös påtänd man eller en våldsdömd Orten-gangsta.

-det är aldrig tyst i ett häkte eftersom typ hälften som sitter där är psykiskt sjuka. Du kommer inte att sova bra.

- Är det restriktioner kan det dröja veckor innan du får träffa din familjemedlem, och du kan inte ge hen mediciner förrän då. Utlovat besök kan ställas in om ert juridiska ombud (som måste vara med) blir upptaget med annan rättegång.

-Mediciner accepteras inte som öppnade paket, allt måste vara nya paket från apotek med försegling kvar på. Det kan bli dyrt och om din familjemedlem medicinerar för npf eller psykiatrisk diagnos kan de alltså helt spåra ur av ångest eller annat innan du får fram medicin till dem. Jag vet inte hur det funkar med typ livsviktig hjärtmedicin och sånt men det fanns inget snabbt sätt att få in tabletter för psykiskt mående i alla fall.

-beslut om omhäktning tas var 14e dag och gäller det misstanke om grovt brott kan personen få sitta där tills alla misstänkta infångats och hörts. Är det risk för övergrepp i rättsak (hot mot vittnen) kan hen och alla andra misstänkta få sitta häktade fram till rättegången.

• TriC
    Anonym (Häkte bör undvikas) skrev 2025-11-30 08:20:53 följande:

-Inget kan garanteras när häkten är överfulla- din 17-åriga dotter kan tillfälligt få dela cell med en 50-årig hemlös påtänd man eller en våldsdömd Orten-gangsta.

-det är aldrig tyst i ett häkte eftersom typ hälften som sitter där är psykiskt sjuka. Du kommer inte att sova bra.

- Är det restriktioner kan det dröja veckor innan du får träffa din familjemedlem, och du kan inte ge hen mediciner förrän då. Utlovat besök kan ställas in om ert juridiska ombud (som måste vara med) blir upptaget med annan rättegång.

-Mediciner accepteras inte som öppnade paket, allt måste vara nya paket från apotek med försegling kvar på. Det kan bli dyrt och om din familjemedlem medicinerar för npf eller psykiatrisk diagnos kan de alltså helt spåra ur av ångest eller annat innan du får fram medicin till dem. Jag vet inte hur det funkar med typ livsviktig hjärtmedicin och sånt men det fanns inget snabbt sätt att få in tabletter för psykiskt mående i alla fall.

-beslut om omhäktning tas var 14e dag och gäller det misstanke om grovt brott kan personen få sitta där tills alla misstänkta infångats och hörts. Är det risk för övergrepp i rättsak (hot mot vittnen) kan hen och alla andra misstänkta få sitta häktade fram till rättegången.

Så fungerar det inte. Det finns en eller flera sjuksköterskor på häktet som ser till att klienterna får de mediciner de ska ha. 
  • Anonym (Björnligan)

Har du suttit häktad? 
    Hur mådde du?
    Hur ofta får man duscha?

Berätta gärna

Ja, jag har varit häktad. Samsittning vet jag inte. Generellt vistas man int med andra häktade nej.

Angående besök så har man inte det generellt då man oftast har restriktioner. besök medges undantagsvis av särskilda skäl och då med personal närvarande. Det har inget med ens ombud att göra. Den som beviljar ett besök är åklagaren.
    Du får gå ut på en liten inhägnad gård för frisk luft en timme om dagen. Ensam.

Det här med mediciner och sånt som någon skriver om stämmer inte. Dina ordinerade mediciner som du är i behov av får du naturligtvis. Det ordnas därinne.

Svårt att hålla sig positiv? ja, naturligtvis, det finns liksom inget positivt med att vara häktad, man har ju oftast begått ett brott så nej, hålla sig positiv är nästan omöjligt.
    Anonym (Björnligan) skrev 2025-11-30 11:12:25 följande:
    Ja, jag har varit häktad. Samsittning vet jag inte. Generellt vistas man int med andra häktade nej.

Angående besök så har man inte det generellt då man oftast har restriktioner. besök medges undantagsvis av särskilda skäl och då med personal närvarande. Det har inget med ens ombud att göra. Den som beviljar ett besök är åklagaren.
    Du får gå ut på en liten inhägnad gård för frisk luft en timme om dagen. Ensam.

Det här med mediciner och sånt som någon skriver om stämmer inte. Dina ordinerade mediciner som du är i behov av får du naturligtvis. Det ordnas därinne.

Svårt att hålla sig positiv? ja, naturligtvis, det finns liksom inget positivt med att vara häktad, man har ju oftast begått ett brott så nej, hålla sig positiv är nästan omöjligt.
    Min anhörige satt ensam några veckor men har nu samsittning sedan några veckor.
    Som jag förstår det så är de instängda tillsammans 33 h och rastas tillsammans, jag tänker att man kan ju hamna med en bråkstake vid samsittning, görs riskbedömning och matchning?
    Mina tankar går som så att min anhörige nog kommer att bli en annan människa efter häktningstiden med så mycket isolering?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Undrande anhörig) skrev 2025-11-30 13:51:48 följande:
    Min anhörige satt ensam några veckor men har nu samsittning sedan några veckor.
    Som jag förstår det så är de instängda tillsammans 33 h och rastas tillsammans, jag tänker att man kan ju hamna med en bråkstake vid samsittning, görs riskbedömning och matchning?
    Mina tankar går som så att min anhörige nog kommer att bli en annan människa efter häktningstiden med så mycket isolering?
    Mina tankar går som så att brottsoffren till din anhörige också blir andra människor efter att ha blivit utsatta för din anhöriges brott. Så det är väl detta som kallas karma gissar jag, och det finns ju sätt att undvika att hamna i häkte om man inte gillar att vara där. 
    Anonym (Tja) skrev 2025-11-30 14:00:52 följande:
    Mina tankar går som så att brottsoffren till din anhörige också blir andra människor efter att ha blivit utsatta för din anhöriges brott. Så det är väl detta som kallas karma gissar jag, och det finns ju sätt att undvika att hamna i häkte om man inte gillar att vara där. 
    Så omtänksamt av dig .
    Självklart finns det två sidor av ett mynt.
    Nu var det inte det jag efterfrågade utan erfarenheter från de som varit häktade och hur det påverkat deras mående efter en sådan isolering.
    Sen är man inte dömd när man är häktad, viktigt att komma ihåg.
  • Anonym (N)
    Anonym (Undrande anhörig) skrev 2025-11-30 14:11:34 följande:
    Så omtänksamt av dig .
    Självklart finns det två sidor av ett mynt.
    Nu var det inte det jag efterfrågade utan erfarenheter från de som varit häktade och hur det påverkat deras mående efter en sådan isolering.
    Sen är man inte dömd när man är häktad, viktigt att komma ihåg.
    Väldigt olika hur hätningen påverkar.   Saker som tid och restriktioner påverkar. En del kommer ut i bättre skick tack vare inga droger, regelbunden mat, säng mm.

Har din anhörig restriktioner och har åklaren väckt åtal?
  • Anonym (Sigrid)

Har du suttit häktad?
    Hur mådde du?
    Hur ofta får man duscha?

Berätta gärna

Inte suttit men jobbat där. 

beror på om du har restriktioner eller inte. 

Ja man visiteras alltid.
    varannan dag får du duscha. 
    promenadgård varje dag. 

har du fler frågor så kan jag svara på dom. 

• Anonym (Sigrid)
    Anonym (Häkte bör undvikas) skrev 2025-11-30 08:20:53 följande:

Stämmer absolut inte. En tjej och en medelålders man kommer aldrig dela cell. Män och kvinnor delar inte ens cell. Med vänlig hälsning, Kriminalvården 
  • fornminne
    Anonym (Tja) skrev 2025-11-30 14:00:52 följande:
    Mina tankar går också i första hand till brottsoffren, särskilt när det gäller våldsbrott och dyl. Har ingen sympati för de som mördar, misshandlar, våldtar, rånar osv.

Att sitta häktad kan vara påfrestande, men att bli utsatt för grova brott kan förstöra hela livet.

MEN vi vet inte om TS anhörige är skyldig eller ens vad h*n sitter häktad för.

Tack för seriösa svar, till er som inte svarat på frågan är mitt tips att starta en egen tråd om hur offren mår mm.
    I denna tråden var fokus på gärningsmannen/kvinnan och dennes mående efter en isolerad och utsatt situation.
    Restriktioner finns och medhörning vid samtal samt besök har godkänts.
    Åtal har väckts så hoppas att restriktionerna lättare efter rättegången.
    Och i detta fallet finns det inga odfer som tagit skada, så det fungerar att sova om natten.

Det jag fått ihop är:
    7.00 väckning
    8.00 frukost 
    Någon gång under dagen rastgården
    Varannan dag dusch.
    Lunch 
    Besök av myndigheter/familj 
    Man får ringa sin advokat under vistelsen.
    Man får middag kl 17 sen är man ostörd i sitt "rum" till 07 dagen efter.
    Tv finns i väggen.
    Radio finns

En toalett mitt i rummet.
    Intagna klarar instängningen olika bra, några får ångest och några kan hålla sig lugna.
    De får träffa präst i mån av tid en dag i veckan.
    De behöver göra hemställan för att ta emot kläder eller besök/samtal mm.

Har jag missat något som kan vara bra att veta utifrån den intagnes behov , så fyll gärna på. 

TriC skrev 2025-11-30 09:36:00 följande:
    Så fungerar det inte. Det finns en eller flera sjuksköterskor på häktet som ser till att klienterna får de mediciner de ska ha. 
    Nix, så var det inte i min bekants fall, ungdomen fick inte sin medicin då ADHD-medicin är narkotikaklassad. Det tog några veckor innan familjen fick beslut på hur de kunde få in medicin och sen berättade myndigheten inte heller från början att det måste vara obrutna paket vilket fördröjde ytterligare.

Det var fler saker som borde ha anmälts i den hanteringen men familjen vågade/orkade inte av rädsla för att det skulle drabba den häktade.
    Anonym (Sigrid) skrev 2025-11-30 20:16:24 följande:
    Stämmer absolut inte. En tjej och en medelålders man kommer aldrig dela cell. Män och kvinnor delar inte ens cell. Med vänlig hälsning, Kriminalvården 
    Pga överbeläggning skedde detta ändå, vid en tidpunkt under häktningen.
    Inte varaktigt givetvis, för de vet ju att det inte är acceptabelt.

Du får tro vad du vill i din bubbla, jag talar om ett äkta fall och det var det som hände. Sånt som håller föräldrar sömnlösa.
  • Anonym (N)

Känns detta igen eller....

Skrik om hårdare tag mot brottsling, fängelse för 15-åringar, sluta vara mjuk mot brottslingar mm. Men när den egna älsklingen hamnar i rättsväsendet garn då är det omänskligt, inga rättigheter, synd om stackaren osv 

Anonym (N) skrev 2025-12-01 08:38:56 följande:

Känns detta igen eller....

Skrik om hårdare tag mot brottsling, fängelse för 15-åringar, sluta vara mjuk mot brottslingar mm. Men när den egna älsklingen hamnar i rättsväsendet garn då är det omänskligt, inga rättigheter, synd om stackaren osv 

Jag tycker och har alltid tyckt att både offren och de som begår brotten är människor med olika bakgrunder och olika ryggsäckar.
    Det farliga är när folk dömmer människor/barn tidigt och det gör att de hamnar snett på olika vis.
    Medmänsklighet är viktigt på alla sidor av myntet.

Även dömda ska komma ut som medborgare förhoppningsvis får de ärliga chanser att byta väg.
    Annars har vi större problem än många vill se.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Undrande anhörig) skrev 2025-12-01 12:41:39 följande:
    Jag tycker och har alltid tyckt att både offren och de som begår brotten är människor med olika bakgrunder och olika ryggsäckar.
    Det farliga är när folk dömmer människor/barn tidigt och det gör att de hamnar snett på olika vis.
    Medmänsklighet är viktigt på alla sidor av myntet.

Även dömda ska komma ut som medborgare förhoppningsvis får de ärliga chanser att byta väg.
    Annars har vi större problem än många vill se.

Hårdare tag mot framför allt grova brott, samt stärkt brottsofferperspektiv, utesluter förhoppningsvis inte att man önskar att de som sitter häktade (och kanske inte ens är skyldiga), behandlas civiliserat. Att man är misstänkt för brott ska inte betyda att man förlorar sina medborgerliga rättigheter.

Jag förstår om du och andra anhöriga är oroliga. Överbeläggningen är ett växande problem och risken är stor att häktade kommer i kläm. Att sitta med restriktioner är också tufft, särskilt för ungdomar. Jag tror inte heller på fängelse för ungdomar. Farliga ungdomar måste frihetsberövas (säger inte att det gäller din anhörige), men det borde finnas andra lösningar än fängelse.

• Jesper f
    Anonym (Häkte bör undvikas) skrev 2025-12-01 07:55:07 följande:
    Nix, så var det inte i min bekants fall, ungdomen fick inte sin medicin då ADHD-medicin är narkotikaklassad. Det tog några veckor innan familjen fick beslut på hur de kunde få in medicin och sen berättade myndigheten inte heller från början att det måste vara obrutna paket vilket fördröjde ytterligare.

Det var fler saker som borde ha anmälts i den hanteringen men familjen vågade/orkade inte av rädsla för att det skulle drabba den häktade.
    Fast å andra sidan är inte en ADHD medicin "livsnödvändig" - du kan inte jämföra den med en hjärtmedicin, eller blodförtunnande för någon som haft stroke eller liknande. 

Vet häktet sitt eget bästa däremot, ser de till att personen ifråga får sin medicin så snart som möjligt för att få så relativ lugn och ro som går - men det är inte samma sak som att något är livsviktigt. 

Det ska givetvis anmälas om det vart några direkta fel i hantering eller förvaring - självklart, men samtidigt, jämför med många andra länder - vi behöver inte gå särskilt långt bort tex i forna Öst stater - så har man det i Svenska häkten ändå förhållandevis bra. Sen är det självklart ingen "Scandic" standard. 

Till syvene och sist, även om man inte vart aktivaste av gärningsmannen, det FINNS en orsak att man hamnar i häkte. Det är ytterst sällan man hamnar där av ingen anledning alls. Du är helt korrekt ännu inte dömd, men misstankegraden på dig är ändå så hög att man vill förvara dig och ev. tom sätta restrektioner. Så det är inte vattenkammade korggossar heller vi pratar om. 
Svar på tråden Du som suttit häktad, hur fungerade det?