Skölden89 skrev 2025-11-30 09:07:52 följande:
Saudi Arabien resemål.
Jag undrar om någon har varit i Saudi Arabien? Var var du då någonstans?
Hur ser Saudi Arabien ut? är det mycket Sam och öken? Eller är det mycket träd där?
Jag är vit, kristen svensk och jag har bott och arbetat där. Jag begriper inte vad man ska dit och turista för eller hur det ens går till.
Jag antar, eftersom de öppnat upp lite grand för turism från väst att man blir sittandes på lyxhotell och sedan får delta i organiserade utflykter till det ena och andra.
Du går ju absolut inte runt själv på gatorna i en valfri stad för att bara "strosa". Särskilt inte som icke-muslim och ännu mer särskilt inte som kvinna. Överhuvudtaget är inte städerna byggda för att strosa. Det är amerikansk stil på dem. Alla åker bil överallt.
Vi jobbade så vi hade ju ett annat arrangemang med säkerhetsvakter och sådan med om vi gick ut på stan så kom det ju fram ungdomar som ville håna oss och skrika "fuck you american!" och så vidare. Vuxna män grupp som blängde på oss om vi gick på trottoaren. Vi var vita, kristna, otrogna. Även om de inte alltid är öppet fientliga så finns det där i bakgrunden hela tiden.
Och det finns ju inget att strosa runt till heller. Det Finns ju inget restaurang och bar-liv som i en normal stad.
Bada kunde vi men på en privat inhägnad beach sär vi inte riskerade att uppröra några lokalinvånare.
Det är städer (en del stora och lyxiga) utspritt i en jä*la massa öken. Så finns det lite berg och så några träd. Vår arbetsplats var långt ute i öknen. Miltals från närmaste bebyggelse.
Vill man uppleva arabvärlden så är Jordanien, Marocko och Oman betydligt bättre. Eller UAE eller Qatar.