Detta måste jag hjälpa sonen med.
Ta fram kläder till skolan (görs oftast på kvällen). På helgerna ibland så brukar jag be honom att göra det men då måste jag instruera ?hur? han ska göra. Ta fram kalsonger först, sen strumpor, sen byxor och sen tröja. Men han kan bli så handfallen att han bara struntar i det och det går långt över en timme innan det händer något.
Jag brukar även klä på honom på morgnarna, mest för att han är så skör på morgnarna och har lätt till gråt. Jag får behandla honom som ett mindre barn för att hålla honom på gott humör dvs.
Frukost gör jag iordning, äter gör han såklart själv men det tar en stund och oftast äter han inte upp hela mackan. Dricker även dåligt.
Borstar hans tänder.
Hjälper med ytterkläder. Detta är viktigt för han har inget vidare begrepp om väder utan han skulle bara gå ut utan jacka och mössa om jag inte tog fram rätt. Han kan klä på ytterkläder själv men då måste jag instruera. Sätt på den blå jackan, sen gröna mössan etc etc.
Sen åker han skolbuss till och från skolan & som tur är så fungerar det bra!
Sen när han kommer hem så har jag redan fixat mellis som han äter framför sin tv i sitt rum. Det är hans återhämtning efter en skoldag.
Sen är det läxläsning och då måste jag peppa ordentligt innan han överhuvudtaget vill göra det. Att få honom koncentrerad är supersvårt. Han kan inte läsa än så jag läser för honom.
Sen äter vi middag och han äter väldigt selektivt. Vissa dagar äter han samma middag varje dag.
Att duscha hatar han så det krävs peppning oftast dagen innan och förberedelse. Det ska ske på ett visst sätt. Först duscha kroppen. För att kunna duscha håret så måste han hålla för ansiktet. Oftast måste han ha handduk mitt i för att torka av ansiktet om det blir blött. Får han vatten i näsan så bryter han ihop.
Jag måste fortfarande torka honom när han går på toaletten.
När han ska till nya ställen så måste han förberedas långt innan. Han kan bli så nervös och orolig att han kräks.
Detta är väl egentligen bara ett axplock av allt som jag hjälper honom med.