Varför gnäller folk som inte jobbat en stor del/stora delar av sina liv över låga pensioner?
Ofta gnälls det över hur svårt "fattigpensionärer" har det i Sverige, trots att det finns väldigt få i Sverige som kan betrakta sig som fattiga på riktigt, och då jämför jag alltså med fattiga i fattigare länder.som inte har den välfärd och det sociala skyddsnät vi har här.
Inte sällan när pensionärer gnäller på låga pensioner på sociala medier, framkommer det att de varit sjukskrivna/ förtidspensionerade en stor del av sina liv, ibland kanske hela 20-25 år innan de gick i pension. Då anser jag att man inte har någon rätt att klaga. Ingen kan rå för om man blir sjuk eller skadad eller har någon form av handikapp givetvis, men har man inte jobbat en tredjedel eller hälften av sitt liv, då andra varit yrkesverksamma, kan man inte förvänta sig att få en pension så att man kan unna sig guldkant på tillvaron och köpa dyrare prylar. Pensioner är dessutom inte generellt avsedda för att man ska kunna leva lyxliv på dem, utan är till för att man ska kunna överleva när man slutat jobba.
Dessutom finns en hel del som varit/ är sjukskrivna på diffusa grunder eller har bluffat sig till sjuksersättning, genom manipulation av läkare och försäkringskassan. Reinfeldt förstod det där och därför införde han sin arbetslinje, eftersom allt för många hade sjukskrivits och förtidspensionerats.
Idag är det i många kommuner fler som inte har jobb än som arbetar dessutom, vilket i sig är alarmerande. I mina ögon ska alla som kan och orkar arbeta, det är dessutom bättre för både den psykiska och fysiska hälsan att ha sysselsättning/ arbete än att bara gå hemma och dra benen efter sig och vara overksam.