• Anonym (OroligSjäl)

Symptom försvunnit efter vecka 7

Hej!!
    Snälla ge mig solskenshistorier!! :(

Jag är gravid med mitt första barn.
    Jag fick starka symtom i vecka 5 redan. Illamående, halsbränna och yrsel.

Till kruxet.. ALLA symtom höll i sig i ca 2 veckor sen försvann dom helt!!!
    Jag är idag i vecka 11 och jag känner mig inte ens gravid längre.. Går och väntar på ma.. :( Hur kan det bara försvinna så snabbt tänker jag? Som att klicka på en knapp..

Summering:
    Symtom mellan v. 5-7
    Sen helt borta..
    Idag är jag i vecka 11 och känner NOLL

• Svar på tråden Symptom försvunnit efter vecka 7
  • Anonym (qwerty)

Det flesta "symptom" man har innan vecka 12 är inbillningssymptom för att man vill känna något. De riktiga sätter igång kring v12 så om du inte börjar blöda fram till dess kan du räkna med att "få tillbaka" dem.

• Anonym (Trebarnsmamman)

Googla spökveckor. Hade så med min yngsta, mådde uselt vecka 6, 7 och sen försvann det helt plötsligt. 

• Anonym (Samma här)

Är vecka 7-8 nu och symtom har försvunnit en vecka sen och känner mig smalare igen och slappna brösten. Bad om ett tidigt ultraljud men de sa jag får vänta tills vecka 12-13. Känns inte alls roligt nu när jag är säker på det har avstannat och får vänta tills det börjar blöda eller så få veta vid ultraljudet i vecka 12. Suck. 

• Anonym (Äppelpaj)

Det handlar inte om att man inbillar sig symtom de tidiga veckorna, som någon skriver i tråden, utan att kroppen börjar vänja sig vid de höga hormonnivåerna samt att dessa stabiliseras.
    Men det är olika för olika personer, för vissa håller symtomen i sig längre.
    Tycker att du ska prata med BVC, som ju är experter på detta, men tror inte att du behöver vara orolig 🤗

• Anonym (Så tröttsamt)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-12-02 00:25:41 följande:

Det flesta "symptom" man har innan vecka 12 är inbillningssymptom för att man vill känna något. De riktiga sätter igång kring v12 så om du inte börjar blöda fram till dess kan du räkna med att "få tillbaka" dem.

Qwerty kommer med helt felaktiga påståenden som vanligt och hånar gravida kvinnor, så tröttsamt.
  • Anonym (Hållermed)
    Anonym (Så tröttsamt) skrev 2025-12-02 12:08:47 följande:
    Qwerty kommer med helt felaktiga påståenden som vanligt och hånar gravida kvinnor, så tröttsamt.
    Qwerty är ett klassiskt troll. Skulle inte lyssna på ett ord från hen.
  • Anonym (7)
    Anonym (OroligSjäl) skrev 2025-12-01 21:29:39 följande:
    Symptom försvunnit efter vecka 7

Hej!!
    Snälla ge mig solskenshistorier!! :(

Jag är gravid med mitt första barn.
    Jag fick starka symtom i vecka 5 redan. Illamående, halsbränna och yrsel.

Till kruxet.. ALLA symtom höll i sig i ca 2 veckor sen försvann dom helt!!!
    Jag är idag i vecka 11 och jag känner mig inte ens gravid längre.. Går och väntar på ma.. :( Hur kan det bara försvinna så snabbt tänker jag? Som att klicka på en knapp..

Summering:
    Symtom mellan v. 5-7
    Sen helt borta..
    Idag är jag i vecka 11 och känner NOLL

Min förra graviditet hade jag ett par veckor kring v 8-10 där jag mådde illa, sen mådde jag prima hela graviditeten. Födde en fullt frisk flicka på BF+6. 

Förstår att det känns konstigt och att det inte känns som man är gravid (så kände jag tills det började sparka) men försök tänka att det är något positivt att du får må bra. I den här graviditeten kräks jag fortfarande i vecka 30 och har varit så trött att jag har velat lägga mig ned och ge upp. Den här graviditeten har fått mig att inse hur jäkla lyxig den förra var :)
  • Anonym (Nilo)

Jag förstår din oro, jag har själv varit i din sits. Här kommer min solskenshistoria!

Jag väntar mitt första barn nu i Maj, och hade dom klassiska symtomen som illamående, kräkningar, ömma bröst osv (dock kräktes jag inte så mycket bara några gånger.) Dessa symtomen höll i sig mellan vecka 7-9 ungefär sen försvann dom och jag fick precis som du panik och var helt övertygad om att jag fått MA. Men på ultraljudet i vecka 12 visade sig att bebis mådde bra, vi fick fantastiska KUB-resultat och idag är jag i vecka 16 och mina symtom är fortfarande borta. Jag har helt enkelt haft tur som inte behövt må så dåligt som många andra. Det enda symtomet som aldrig försvann och håller i sig än idag är rikliga flytningar.

Det är helt normalt att symtom försvinner, såklart kan allt hända men statistiskt sett det är större chans att bebis mår bra än risken att det blir missfall eller MA. Hoppas detta dämpade din oro lite, jag förstår hur vidrigt det är att gå och vänta på ultraljud och vara säker på att något är fel (fast det inte är det) ❤️

• Anonym (OroligSjäl)

Tack SNÄLLA alla som svarat min tråd.. Ni har verkligen lyckats lugna ner mig. Nu räknar jag ner dagarna till 19 december då vi har vårat första ultraljud inbokat!

• Anonym (OroligSjäl)
    Anonym (Nilo) skrev 2025-12-02 23:28:01 följande:

Jag förstår din oro, jag har själv varit i din sits. Här kommer min solskenshistoria!

Jag väntar mitt första barn nu i Maj, och hade dom klassiska symtomen som illamående, kräkningar, ömma bröst osv (dock kräktes jag inte så mycket bara några gånger.) Dessa symtomen höll i sig mellan vecka 7-9 ungefär sen försvann dom och jag fick precis som du panik och var helt övertygad om att jag fått MA. Men på ultraljudet i vecka 12 visade sig att bebis mådde bra, vi fick fantastiska KUB-resultat och idag är jag i vecka 16 och mina symtom är fortfarande borta. Jag har helt enkelt haft tur som inte behövt må så dåligt som många andra. Det enda symtomet som aldrig försvann och håller i sig än idag är rikliga flytningar.

Det är helt normalt att symtom försvinner, såklart kan allt hända men statistiskt sett det är större chans att bebis mår bra än risken att det blir missfall eller MA. Hoppas detta dämpade din oro lite, jag förstår hur vidrigt det är att gå och vänta på ultraljud och vara säker på att något är fel (fast det inte är det) ❤️

Tack snälla för svar!❤️❤️

Jag hoppas verkligen att det är likadant för mig.. Jag tog blodprov för KUB igår. Vet inte hur det funkar om man får veta resultatet på blodprovet innan man gör mätning osv på första ultraljudet? Glömde fråga min barnmorska om detta igår.

Läskigt hur lika våra symtom verkar ha varit.. Jag har sedan 2 veckor haft väldigt rikliga flytningar då och då. Till och med dom har jag oroat mig över 😅 Ibland har jag haft flytningar som ser ut som ägglossningssekret (sorry för too much info).
    Berättade detta för min barnmorska igår och enligt henne verkade det väll vara normal? Men hittar inte så mycket info om det själv..

MÅSTE SLUTA OROA MIG NU😅 Blir trött på mig själv..
    Måste ha is i magen inför första ultraljudet den 19 dec❤️
  • Anonym (J)

De första två veckorna som gravid var jag sanslöst trött, hade ont överallt och mådde illa. Jag var lite förkyld och trodde jag fått väldens influensa, gick till doktorn och nästan grät när jag inte fick antibiotika, visste ju inte om graviditeten.

Efter ett par risiga veckor till upphörde alla symptom, mådde superbra (fick lite problem sen sista månaden). Jag var jätteorolig för att jag mådde så bra, inte illamående eller ont någonstans, trodde man borde ha en massa besvär. Allt gick fantastiskt bra ändå för mig och mitt barn. 

Lycka till! 

• Anonym (Nilo)
    Anonym (OroligSjäl) skrev 2025-12-03 10:39:17 följande:
    Tack snälla för svar!❤️❤️

Jag hoppas verkligen att det är likadant för mig.. Jag tog blodprov för KUB igår. Vet inte hur det funkar om man får veta resultatet på blodprovet innan man gör mätning osv på första ultraljudet? Glömde fråga min barnmorska om detta igår.

Läskigt hur lika våra symtom verkar ha varit.. Jag har sedan 2 veckor haft väldigt rikliga flytningar då och då. Till och med dom har jag oroat mig över 😅 Ibland har jag haft flytningar som ser ut som ägglossningssekret (sorry för too much info).
    Berättade detta för min barnmorska igår och enligt henne verkade det väll vara normal? Men hittar inte så mycket info om det själv..

MÅSTE SLUTA OROA MIG NU😅 Blir trött på mig själv..
    Måste ha is i magen inför första ultraljudet den 19 dec❤️

Du får veta svaren på blodprovet i samband med ditt ultraljud, (om inte din kommun har annat tillvägagångssätt men är ganska säker på att det är då man får reda på det. Kub står ju för kombinerat ultraljud och blodprov) 🥰 men jag jobbar ej inom vården så kan inte lova att det är exakt så haha!

Det är jättevanligt med ökade flytningar under graviditet, det är för att kroppen vill skydda barnet från alla eventuella bakterier och virus och därför rengör den och sköljer ur sig i större utsträckning än innan man är gravid. Så det inte tar sig upp bakterier och eventuellt når fostret den vägen. Super super vanligt och en nödvändig funktion. 

För min del la sig nästan all oro efter jag fått se lillen och att allt var som det ska. Nu väntar jag på mitt RUL om 3 veckor❤️

• Anonym (OroligSjäl)
    Anonym (Nilo) skrev 2025-12-03 17:07:34 följande:

Du får veta svaren på blodprovet i samband med ditt ultraljud, (om inte din kommun har annat tillvägagångssätt men är ganska säker på att det är då man får reda på det. Kub står ju för kombinerat ultraljud och blodprov) 🥰 men jag jobbar ej inom vården så kan inte lova att det är exakt så haha!

Det är jättevanligt med ökade flytningar under graviditet, det är för att kroppen vill skydda barnet från alla eventuella bakterier och virus och därför rengör den och sköljer ur sig i större utsträckning än innan man är gravid. Så det inte tar sig upp bakterier och eventuellt når fostret den vägen. Super super vanligt och en nödvändig funktion. 

För min del la sig nästan all oro efter jag fått se lillen och att allt var som det ska. Nu väntar jag på mitt RUL om 3 veckor❤️

Åh tack för informationen!! Hade så många andra frågor till barnmorskan igår så det kom aldrig på tal..

Men skönt då kan jag slappna av lite mer angående flytningarna😊 

Vad spännande för dig med RUL om 3 veckor!! Vad roligt det måste vara att få se hur mycket lillen har vuxit sedan sist!😍
    Jag längtar så otroligt mycket efter vårat första.. Jag vill så gärna veta att allt ser bra ut. Tanken är också att vi ska berätta för familjen på julafton med bilder från ultraljudet.. Så pirrig!!🥹
  • Llojsan

Är själv gravid i vecka 13, hade känningar direkt från dagen för återföring (IVF), obs ej inbillade symptom utan stor skillnad från tidigare försök så kände direkt att det tog sig - iallafall initialt. 

UL på min klinik i v 6 som såg fint ut. 
    Därefter försvann många symptom och jag var så pass nojig (efter tidigare missed abortion med samma känsla) att jag bokade UL privat i vecka 8. Såg fint ut det med. 

Om jag trodde då att jag blivit av med symptom va det ju inget mot utvecklingen kommande veckor...
    Slutat kissa på natten, minskad aptit, inte ömma och mindre svullna bröst.. inte ens förstoppad eller trött längre och mindre svullen i kroppen över lag.
    Såklart svinorolig igen men vid Kub UL ni i v 13 såg allt återigen bra ut.

Det är verkligen en klen tröst när man hör att det är spökveckor och att man ska vara tacksam att man mår bra, speciellt när man varit med om ett dåligt besked vid UL tidigare. Speciellt som det inte säger mycket att man inte blöder tyvärr..

Men tyckte ändå själv att det var skönt att läsa om andra i samma sits och tankar som fått positiva besked.
    Håller tummarna för fint UL!

Svar på tråden Symptom försvunnit efter vecka 7