• Anonym (Röda fötter och hispig)

Fotsvamp, rosfeber, kallbrand?

Det ser ut som om en ilsket röd balettsocka runt foten. Det gör inte precis ont, sticker bara lite ibland.

Det enklaste är om det är fotsvamp. Men jag googlade och hittade allt möjligt som kan sluta med döden el kallbrand. Jag har prediabetes, min far hade diabetes och dog av kallbrand.

Jag har börjat med att smörja foten med lamisil. Men om det inte är fotsvamp, vad kan det vara?

• Svar på tråden Fotsvamp, rosfeber, kallbrand?
  • Anonym (Men??)

Är väl definitivt läge att kontakta sjukvården istället för att bildgoogla eller fråga på nätforum?
    För mig började det med Hallux Valgus som jag smorde diklofenak på. Funkade ju förra gången...
    När jag till slut fick tummen ur och kontaktade VC visade det sig att jag hade rosfeber spritt i foten och låg på gränsen till blodförgiftning.
    Sök läkare!!!

Problemet är att jag befinner mig utomlands.

• Anonym (Men??)

Mig veterligen finns det läkare på andra ställen än i Sverige ....

• Anonym (Rosfeber)

Är det rosfeber bör du ju se till att du får antibiotika omgående.

Med andra ord sök läkare omgående oavsett vilket land du är i, du har förhoppningsvis en reseförsäkring/(eu-kortet om du är i Europa).

Skulle det vara rosfeber så ska du framöver alltid ha en antibiotikados med dig på alla resor utomlands för att snabbt kunna sätta in behandling. Läkarna är inte jätteglada att delge denna infon med tanke på att de är restriktiva med antibiotika. Min pappa hade rosfeber och hamnade på sjukhus för den flertalet gånger och en återkommande läkare han fick berättade detta för honom. Så när vi åkte till Grekland hela familjen så hade ha en antibiotikados med sig som han inte behövde använda. 

Sök. Vård.

Känner ju ingen läkare här. Gick till apoteket nen apotekaren visste inte heller vad det var. Han sa att jag skulle söja läkare. Det blir akuten då.

• Anonym (C)
    Anonym (Röda fötter och hispig) skrev 2025-12-02 17:51:16 följande:

Känner ju ingen läkare här. Gick till apoteket nen apotekaren visste inte heller vad det var. Han sa att jag skulle söja läkare. Det blir akuten då.

Sök på akuten.
Svar på tråden Fotsvamp, rosfeber, kallbrand?