Vår dotter stjäl och ljuger
Vår 12-åriga dotter (misstänkt adhd) har ett beteende som vi inte kommer till bukt med hemma och det börjar kännas hopplöst. Det har pågått flera år men eskalerat på slutet.
Hon stjäl hejdlöst från sina familjemedlemmar (kläder och skönhetsprodukter från mig och sina två äldre systrar, godis och läsk från oss alla inkl. pappa) och sen blånekar hon eller ljuger när hon frågas ut om det hela.
Det hela har gått så långt att stortjejerna fått varsin låsbar låda att låsa in smink och godis i, då hon helt enkelt går in på deras rum när ingen är hemma och tar det hon vill ha. Jag har gömt mina produkter i ett skåp i badrummet där vi har handdukarna och godis som inte äts upp på kvällen måste vi gömma i linneskåpet, annars länsar hon allt när hon kommer hem från skolan. När man frågar henne blånekar hon, trots att det bara är hon som varit hemma och trots att vi sagt en miljard gånger att det är bättre att erkänna, typ "jag var jättesugen och tänkte mig inte för" istället för att ljuga också, då lögnen är värre. Vi har också sagt att om det är något hon behöver är det bättre att hon kommer till oss så köper vi det (hon har bara veckopeng än så länge då hon är extremt dålig på att hålla i pengar).
Vi har varit hos familjeterapeut som sa att vi ska försöka att inte uppmärksamma detta beteende utan peka på det hon gör bra, men det är ju skitsvårt när syskonen hamnar i kläm när hon tar deras dyra produkter.
Har någon varit med om liknande och hittat ett sätt att komma tillrätta med det? Jag har en oro över att hon kommer att börja stjäla utanför hemmet också om det inte blir någon bättring, typ från kompisar eller snatta i butiker.