• Anonym (hjälp)

Vår dotter stjäl och ljuger

Vår 12-åriga dotter (misstänkt adhd) har ett beteende som vi inte kommer till bukt med hemma och det börjar kännas hopplöst. Det har pågått flera år men eskalerat på slutet.

Hon stjäl hejdlöst från sina familjemedlemmar (kläder och skönhetsprodukter från mig och sina två äldre systrar, godis och läsk från oss alla inkl. pappa) och sen blånekar hon eller ljuger när hon frågas ut om det hela.

Det hela har gått så långt att stortjejerna fått varsin låsbar låda att låsa in smink och godis i, då hon helt enkelt går in på deras rum när ingen är hemma och tar det hon vill ha. Jag har gömt mina produkter i ett skåp i badrummet där vi har handdukarna och godis som inte äts upp på kvällen måste vi gömma i linneskåpet, annars länsar hon allt när hon kommer hem från skolan. När man frågar henne blånekar hon, trots att det bara är hon som varit hemma och trots att vi sagt en miljard gånger att det är bättre att erkänna, typ "jag var jättesugen och tänkte mig inte för" istället för att ljuga också, då lögnen är värre. Vi har också sagt att om det är något hon behöver är det bättre att hon kommer till oss så köper vi det (hon har bara veckopeng än så länge då hon är extremt dålig på att hålla i pengar).

Vi har varit hos familjeterapeut som sa att vi ska försöka att inte uppmärksamma detta beteende utan peka på det hon gör bra, men det är ju skitsvårt när syskonen hamnar i kläm när hon tar deras dyra produkter.

Har någon varit med om liknande och hittat ett sätt att komma tillrätta med det? Jag har en oro över att hon kommer att börja stjäla utanför hemmet också om det inte blir någon bättring, typ från kompisar eller snatta i butiker.

• Svar på tråden Vår dotter stjäl och ljuger
  • Anonym (Frida)
    Anonym (fundersam) skrev 2025-12-03 08:03:24 följande:

Ursäkta att jag är hård, men det här är nog mer än ADHD. Det luktar personlighetsstörning. Hon ljuger gång på gång. Det kan vara så att hon har en grandios självuppfattning och anser sig smartare än alla andra, och tror att andra inte genomskådar lögnerna. Hon verkar lida brist på empati. Hon stjäl ofta, och tycker att det är helt oproblematiskt att syskonen blir arga och ledsna när hon tar deras saker. Det här är rejält socialt normbrytande beteende. Det kan vara ADHD också, svårt med impulskontrollen exempelvis, men inte bara det.
    När ni pratar med BUP, beskriv alla hennes problem. Be dem att "leta brett" när det ska utreda henne.

Jag har haft en bonusson som var ungefär som din dotter när han var barn och tonåring. Ljög och stal, och blev lika förvånad varje gång han blev påkommen. Var taskig mot speciellt ett av mina barn, men aldrig när någon vuxen såg det. Blev portad från den lokala matbutiken för att han snattade. Gjorde sedan skadegörelse på samma butik, och blev påkommen. Hamnade i fängelse som ung vuxen efter att ha varit inblandad i en misshandel med grova förnedringsinslag. Och så vidare. Hade någon insett att det inte "bara" var ADHD hade han kanske fått hjälp i tid.  

Jag brukar vara försiktig med att sätta diagnoser på folk men jag funderade också i de banorna. Min storasyster diagnostiserades med en personlighetsstörning i vuxen ålder och ljugandet och det gränslösa beteendet finns kvar även som vuxen.
  • Anonym (K)

Livliga danser (inte balett) och liknande kurser kan hjälpa barnet att balansera energinivåerna och göra sig av med stresshormoner.

Vet inte om lagsporter fungerar för ert barn om den sociala förmågan är väldigt bristfällig, men man kan prova. Betona för barnet att man prövar saker, så att det inte känns som ett jättemisslyckande om det inte fungerar.

Allmänt så balanserar någon typ av motion varje dag energinivån. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-12-03 08:19:44 följande:
    Tack för din input, jag beklagar dina jobbiga erfarenheter, det är väldigt frustrerande och dränerande att leva i en familj med de här omständigheterna och din situation lät ju mycket värre än vår. Hon har vissa drag som gör att man kan ana att det finns mer än en diagnos. Skolkuratorn har pratat lite om ODD (trotssyndrom) men vill inte säga något rakt ut. 

Tar med mig tipset att be dem leta brett och inte bara fokusera på ADHD/autism som utredningen kallas.
    Min fördetta bonusson är idag vuxen, har jobb (med någon slags lönebidrag eller liknande stöd) och har blivit sambo. Men det har varit en besvärlig väg, och något vanligt jobb lär bli svårt att få för en person som varken har fullständiga högstadie- eller gymnasiebetyg eller har lyckats ta körkort.
    Avgörande för att kunna hjälpa ett barn som har en problematik, är att sjukvården diagnosticerar exakt vad som är problematiken. Det är tyvärr inte alltid de träffar rätt.

Jag läser att ni föräldrar älskar er dotter, är bekymrade över henne och vill hjälpa henne. Det är jättebra, och inte alla "svåra" barn förunnat, tyvärr. Men det är stor risk att syskonen hamnar i kläm och far illa av hennes beteende. Mitt nu mera vuxna barn, som blev utsatt av bonussonen som yngre, vägrade förra året delta i ett födelsedagsfirande för ett syskon, eftersom bonussonen var inbjuden. Och det är ändå cirka 10 år sedan jag och bonussonens pappa separerade. Jag vet att det är besvärligt, allt annat än enkelt, men alla era barn ska få en så bra uppväxt som möjligt. I det här fallet blir det komplicerat, eftersom det är ett syskon som utsätter dem. Jag har inget bra svar på hur det går till att balansera alla barns behov, men du känner er familj bäst och har säkert tankar kring detta.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-12-03 08:11:24 följande:
    Vad tragiskt det låter. Yngre barn kan ju till viss del bete sig så där utan att man behöver göra så stor sak av det. (Men självklart markera och vägleda).

Men det är ett stort problem om det fortsätter hela uppväxten, ännu värre i vuxen ålder.

Hur är din relation till din syster idag? 
    Ja det har blivit ett stort problem för både henne själv och personer i hennes närhet.

Jag gjorde några försök att reparera vår relation omkring 2019 då jag var med barn och skulle gifta mig, jag försökte bjuda in henne till mitt kompisgäng och uppmuntra henne till att börja med hobbies eftersom hon inte hade något liv alls, hon var arbetslös och bodde hemma hos mamma och hade inga vänner alls. Men det funkade inte, hon hamnade ständigt i konflikt med alla personer jag presenterade henne för och gav upp med alla hobbies jag försökte intressera henne för. Droppen blev när jag skulle gifta mig och hon ställde till med en scen när jag berättade att mitt bröllop skulle vara utan alkohol. Efter utbrottet från hennes sida för att jag sagt att hon inte fick vara full på mitt bröllop var mer än jag orkade med så jag strök henne från gästlistan och efter det hade vi väldigt lite kontakt.

Hon har lite kontakt med pappa, även om den i princip bara sker på hans initiativ, och det är genom pappa jag får veta hur hon mår. Hon har varit inlagd på psyket i princip hela året efter att vår mamma gick bort förra året i december.

Nu blev detta ett sidospår och jag hoppas verkligen att ts dotter får hjälp så det inte behöver gå så långt som det gjort för min syster, och eftersom ts dotter verkar ha föräldrar som engagerar sig så tror jag ändå det finns en chans att det kommer gå bra förr eller senare ☺️
  • Anonym (Q)

Alltså, tjejen är 12 år gammal, och utan att veta något om diagnoser eller andra eventuella bakomliggande orsaker, så är det tydligt att hon helt enkelt inte är mogen att ha så mycket oövervakad tid (ännu). Hon behöver passning så att hon inte orsakar skada för andra eller sig själv och guidning för att lära sig utveckla impulskontroll och konsekvenstänk. På egen hand fixar hon i dagsläget inte att säga nej till impulser som är direkt destruktiva och ju mer hon tränar på dessa beteenden desto starkare blir de.

Så min lösning på problemet här och nu skulle vara att ni skriver in henne på aktiviteter efter skolan, ber mor- och farföräldrar om hjälp, anställer en barnvakt eller läxhjälp, ser om nu kan arrangera om era arbetstider eller på andra sätt ser till att hon inte är ensam. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (K) skrev 2025-12-03 11:20:07 följande:

Livliga danser (inte balett) och liknande kurser kan hjälpa barnet att balansera energinivåerna och göra sig av med stresshormoner.

Vet inte om lagsporter fungerar för ert barn om den sociala förmågan är väldigt bristfällig, men man kan prova. Betona för barnet att man prövar saker, så att det inte känns som ett jättemisslyckande om det inte fungerar.

Allmänt så balanserar någon typ av motion varje dag energinivån. 

Hon håller på med ridning vilket är jättebra, tänker att det är bra också att umgås med djur. Lagsport har hon prövat lite olika men slutat rätt fort. Ofta för att hon uttrycker att de andra inte är bra nog och presterar tillräckligt bra. Självklart är det inte så men det är nog kanske också en liten lögn för att skydda sig själv från den verkliga anledningen, vad det nu kan vara.

Överlag är hon rätt lat, om det inte är saker hon själv kommit på, men även då kan det skina igenom. Så fort det är minsta jobbigt tappar hon intresset och vill inte längre, förutom i ridningen då. Hennes pappa framför allt är jättebra på att föreslå att de ska gå ut och spela lite boll, ta en cykeltur in till stan och köpa glass och andra saker för att aktivera henne, men hon vägrar oftast och säger bara att "ni kan inte tvinga mig". Då dör det ut lite för även om man får med henne ut med tvång kan man ju inte förmå henne att delta aktivt om hon typ lägger sig ned...
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (fundersam) skrev 2025-12-03 11:20:51 följande:
    Min fördetta bonusson är idag vuxen, har jobb (med någon slags lönebidrag eller liknande stöd) och har blivit sambo. Men det har varit en besvärlig väg, och något vanligt jobb lär bli svårt att få för en person som varken har fullständiga högstadie- eller gymnasiebetyg eller har lyckats ta körkort.
    Avgörande för att kunna hjälpa ett barn som har en problematik, är att sjukvården diagnosticerar exakt vad som är problematiken. Det är tyvärr inte alltid de träffar rätt.

Jag läser att ni föräldrar älskar er dotter, är bekymrade över henne och vill hjälpa henne. Det är jättebra, och inte alla "svåra" barn förunnat, tyvärr. Men det är stor risk att syskonen hamnar i kläm och far illa av hennes beteende. Mitt nu mera vuxna barn, som blev utsatt av bonussonen som yngre, vägrade förra året delta i ett födelsedagsfirande för ett syskon, eftersom bonussonen var inbjuden. Och det är ändå cirka 10 år sedan jag och bonussonens pappa separerade. Jag vet att det är besvärligt, allt annat än enkelt, men alla era barn ska få en så bra uppväxt som möjligt. I det här fallet blir det komplicerat, eftersom det är ett syskon som utsätter dem. Jag har inget bra svar på hur det går till att balansera alla barns behov, men du känner er familj bäst och har säkert tankar kring detta.
    Vad fint att det verkar ha styrt upp sig helt ok för honom ändå, men så beklagligt att han inte fick den hjälp han behövde och att det gick ut över ditt barn också.

Det är precis det jag är rädd för att det ska göra här med. Andra situationer kan man ju plocka dem från för att skydda dem, men hemmet ska ju vara den skyddade zonen där de ska kunna slappna av.
  • Anonym (K)

Gör något på tu man hand med något av de andra barnen ibland. Behöver inte vara något märkvärdigt, men att ni får vara ensamma en stund. 

• Anonym (Förälder)

Vilken jobbig situation, hoppas hon får hjälp snart! Känner inte riktigt igen din beskrivning i de ungdomar med ADHD som finns i min omgivning men det kan ju vara flera diagnoser? Det jag undrar är vad hon har för fritidsintressen? Om det är ADHD så kan det göra stor skillnad att ha något som barnet dels tycker är kul, dels som innebär mycket rörelse och motion.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-12-03 12:19:07 följande:
    Vad fint att det verkar ha styrt upp sig helt ok för honom ändå, men så beklagligt att han inte fick den hjälp han behövde och att det gick ut över ditt barn också.

Det är precis det jag är rädd för att det ska göra här med. Andra situationer kan man ju plocka dem från för att skydda dem, men hemmet ska ju vara den skyddade zonen där de ska kunna slappna av.
    Ja, en kan undra hur bonussonen haft det om han fått riktig hjälp, och rätt hjälp!
    Ett bekymmer när det gäller barn som har problem och svårigheter, är alla som av någon slags välmening ska förminska problemen: "Ja ja, alla tonåringar är lite vårdslösa med sanningen", "Det är helt normalt att ha myror i brallan" och sånt. Som om de inte kan eller vill se att det handlar om funktionshindrande svårigheter, mycket värre än "vårdslös med sanningen" eller "myror i brallan". Här får man som förälder tjata hål i huvudet på både skolan och BUP om det behövs, så de fattar vidden av barnets svårigheter! 
    I inlägget här ovan skriver du: "Lagsport har hon prövat lite olika men slutat rätt fort. Ofta för att hon uttrycker att de andra inte är bra nog och presterar tillräckligt bra." (Nu blir det fel teckensnitt här, sorry...) Jag tänker mig att detta tyder på en grandios självbild, att hon faktiskt tycker att hon är bättre än andra, även när hon inte är det, som nybörjare i en sport, exempelvis. Betona det till BUP, för det är nog en betydande del av hur hon agerar. Hon är bättre, andra människor är sämre och mindre viktiga. Min fd bonusson resonerade likadant, han var ju smartare än de korkade poliserna, alltså skulle han kunna vara delaktig i en rätt vidrig misshandel utan att åka fast. Det stämde inte, och det blir en tuff krock mellan självbilden och verkligheten. 

Vad gäller storasyskonen, börja med ett ärligt och öppet föräldra-barn-samtal när lillasyster inte är hemma. Hur mår de av detta? Har de några förslag på vad som kan göras?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Q) skrev 2025-12-03 12:09:39 följande:

Alltså, tjejen är 12 år gammal, och utan att veta något om diagnoser eller andra eventuella bakomliggande orsaker, så är det tydligt att hon helt enkelt inte är mogen att ha så mycket oövervakad tid (ännu). Hon behöver passning så att hon inte orsakar skada för andra eller sig själv och guidning för att lära sig utveckla impulskontroll och konsekvenstänk. På egen hand fixar hon i dagsläget inte att säga nej till impulser som är direkt destruktiva och ju mer hon tränar på dessa beteenden desto starkare blir de.

Så min lösning på problemet här och nu skulle vara att ni skriver in henne på aktiviteter efter skolan, ber mor- och farföräldrar om hjälp, anställer en barnvakt eller läxhjälp, ser om nu kan arrangera om era arbetstider eller på andra sätt ser till att hon inte är ensam. 

Ja, vi kanske får se om vi kan lösa det så på nåt vis. Vi har våra föräldrar på annan ort så de kan inte lösa och vi båda jobbar i en bransch som är strikt 7-16. Hade vi haft på papper att hon inte klarar det här ansvaret hade man ju kunnat söka omvårdnadsbidrag och kunnat gå ner i tid. Som det ser ut nu har vi ju inte rätt till det heller på grund av att hon är så stor...

Men bra tips, ska undersöka vilka möjligheter som finns!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (K) skrev 2025-12-03 12:25:33 följande:

Gör något på tu man hand med något av de andra barnen ibland. Behöver inte vara något märkvärdigt, men att ni får vara ensamma en stund. 

Det försöker vi göra, ska bli ännu bättre på det! Tack för tips!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Förälder) skrev 2025-12-03 12:26:02 följande:

Vilken jobbig situation, hoppas hon får hjälp snart! Känner inte riktigt igen din beskrivning i de ungdomar med ADHD som finns i min omgivning men det kan ju vara flera diagnoser? Det jag undrar är vad hon har för fritidsintressen? Om det är ADHD så kan det göra stor skillnad att ha något som barnet dels tycker är kul, dels som innebär mycket rörelse och motion.

Vad jag har läst så är det inte ett symptom på ADHD utan en konsekvens av andra symptom som gör att det blir en sorts skyddsmekanism att ljuga, samt att det som vi uppfattar att hon lever i en sorts egen verklighet och hittar på saker kan ha att göra med svårigheter att ta in information vilket bidrar till missförstånd.

Men troligt är att hon har någon mer diagnos också, det har vi pratat om hemma också. Just det här stjälandet känns inte typiskt för ADHD, men kan självklart vara ett symptom på bristande impulskontroll. 

Hon rider, i övrigt är det svårt att få ut henne ur rummet för någon annan aktivitet tyvärr...
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (fundersam) skrev 2025-12-03 12:33:43 följande:
    Ja, en kan undra hur bonussonen haft det om han fått riktig hjälp, och rätt hjälp!
    Ett bekymmer när det gäller barn som har problem och svårigheter, är alla som av någon slags välmening ska förminska problemen: "Ja ja, alla tonåringar är lite vårdslösa med sanningen", "Det är helt normalt att ha myror i brallan" och sånt. Som om de inte kan eller vill se att det handlar om funktionshindrande svårigheter, mycket värre än "vårdslös med sanningen" eller "myror i brallan". Här får man som förälder tjata hål i huvudet på både skolan och BUP om det behövs, så de fattar vidden av barnets svårigheter! 
    I inlägget här ovan skriver du: "Lagsport har hon prövat lite olika men slutat rätt fort. Ofta för att hon uttrycker att de andra inte är bra nog och presterar tillräckligt bra." (Nu blir det fel teckensnitt här, sorry...) Jag tänker mig att detta tyder på en grandios självbild, att hon faktiskt tycker att hon är bättre än andra, även när hon inte är det, som nybörjare i en sport, exempelvis. Betona det till BUP, för det är nog en betydande del av hur hon agerar. Hon är bättre, andra människor är sämre och mindre viktiga. Min fd bonusson resonerade likadant, han var ju smartare än de korkade poliserna, alltså skulle han kunna vara delaktig i en rätt vidrig misshandel utan att åka fast. Det stämde inte, och det blir en tuff krock mellan självbilden och verkligheten. 

Vad gäller storasyskonen, börja med ett ärligt och öppet föräldra-barn-samtal när lillasyster inte är hemma. Hur mår de av detta? Har de några förslag på vad som kan göras?
    Håller helt med. Till och med hennes pappa var lite så när jag först började ta upp att det kanske är något mer med vår yngsta tjej också. "Hon har ju alltid varit en stor personlighet och velat synas och höras" och tyckte att ljugandet när hon var mindre var ett tecken på bra fantasi osv. Hennes syster hade mer "klassiska" symptom, hennes lillasyster har alltid varit "mycket" och det har av många, inklusive min man, uppfattats som charmigt när hon var yngre. Vilket det så klart var i vissa situationer, men jag som är en lite mer analyserande typ har också sett problemen det fört med sig, framför allt sedan hon började skolan.

Bra idé med syskonen. Vi har reglebundna familjemöten för att alla ska känna att de får påverka här hemma, men det är ju svårt att prata om lillasyster när hon är med.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-12-02 15:33:02 följande:
    Tjejerna låser sina rum, problemet är att vi bor i hyreslägenhet där alla sovrum har samma nyckel vilket hon har kommit på nu... får undersöka möjligheten att byta lås kanske.
    Kan ni ta bort nyckeln ifrån henne men låta systrarna ha kvar sina? Kanske känns hårt och orättvist men kanske kan ni förklara att det inte är för att straffa henne utan för att ta bort frestelsen.
  • Anonym (K)

Svårt, då kan hon hitta på saker på andra ställen med värre framtida konsekvenser. 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-12-03 13:04:39 följande:
    Kan ni ta bort nyckeln ifrån henne men låta systrarna ha kvar sina? Kanske känns hårt och orättvist men kanske kan ni förklara att det inte är för att straffa henne utan för att ta bort frestelsen.
    Ja men smart! Att vi inte tänkt på det! Tack för ett supersmart och enkelt tips!
Svar på tråden Vår dotter stjäl och ljuger