• Anonym (Längtan)

Ett sista barn efter 40, fler som går i dem tankarna?

Hej
    jag är 40 år, har barn redan, den minste är 3 1/2 år .
    Jag/vi har ett bra tag gått och funderat på ett sista barn innan det är ?för sent?  
    fler ? 
    Något hindrar mig och det är oroligheten över de olika kromosom avvikelserna.
    hur säkra är nipt och kub, görs alltid fostervatten prov när man är över 40? 
    hur Tänker ni som också går i tankarna på barn? 

• Svar på tråden Ett sista barn efter 40, fler som går i dem tankarna?
  • Anonym (Rekommenderasinte)

Rekommenderar inte det. En bit efter 40 brukar klimakteriet komma och det är ett sätt för kroppen att säga stopp för barnafödande. Dessutom går det inte att förutsäga hur länge man kommer att leva och ha hälsan och kunna sörja för och ta hand om sina barn, även sen när de blir tonåringar.

• Anonym (39)

Är 39, blev gravid förra året. Fostret fick en allvarig kromosomavvikelse och graviditeten avbröts i v 17. Fruktansvärt. Berodde inte direkt på min ålder, den kromosomavvikelsen drabbar slumpmässigt alla åldrar men finns ju absolut lite ökad risk för kromosomavvikelser när man blir äldre rent generellt, även om risken är fortsatt väldigt låg. Tyvärr blev ju just jag drabbad så jag har inte så positiv inställning även fast de flesta gravida oavsett ålder får friska bebisar. Något att ha i åtanke bara att det kanske inte är lika enkelt som när man var yngre. Har varit gravid två gånger till men fått missfall. Så gravid blir jag men det vill inte bli nåt. Funderar på att ge upp. Samtidigt säger läkarna att det är normalt, inget fel, så vanligt och särskilt i min ålder när missfallsrisken är högre. 

Men nu börjar jag nästan känna att tåget passerat. Har två barn så måste inte ha ett sista för att bli lycklig eller känna mig hel eller så. Men längtan och önskan är stor så det är svårt att släppa taget och gå vidare. Men försöker se det fina med våra stora barn, att vara vi fyra, kunna göra en massa vi inte kan om vi får en bebis exempelvis.

Iaf så kan jag informera om att KUB visar en sannolikhet för kromosomavvikelse, ofta får man lite sämre siffror på den bara för att man är äldre. Behöver inte betyda nåt. Vårt KUB visade inte på stora risker för kromosomavvikelse så det stämde ju inte alls i vårt fall.

KUB erbjuds till alla kvinnor över 35 i de flesta regioner. NIPT får man betala för, om nu inte KUB skulle visa nåt dåligt, då går man ofta vidare med NIPT. NIPT kan visa mer säkert om kromosomavvikelse finns eller inte. Visar även NIPT att det finns kromosomavvikelse gör man moderkaksprov eller fostervattesprov. Det är liksom sista grejen man gör för att få säker diagnos. Visar KUB inget så går man inte vidare. Visar inte NIPT något så går man inte vidare.

I min region ska man slopa KUB, det är för dåligt/osäkert prov enligt läkarna. Man ska gå över till att erbjuda kvinnor över 35 NIPT istället. 

Jag är som sagt lite bränd av dåliga erfarenheter, men vet att jag haft väldigt otur. Delar bara med mig av info och erfarenheter av att vara i bebisverkstaden som äldre då du redan själv också funderat i banorna kring kromosomavvikelser mm. Bestämmer ni er för att köra på så går det säkert jättebra för er, för dom flesta gör det ju det. Tycker inte risken för det ska ta över om ni verkligen vill ha ett sista barn 💕 Hade bara själv önskat slippa denna erfarenhet, så mkt hjärtesorg och ingen sista bebis, än. Och det är ju det man aldrig kan veta i förväg. 

• Anonym (Daniel)
    Anonym (Rekommenderasinte) skrev 2025-12-02 20:05:36 följande:

Rekommenderar inte det. En bit efter 40 brukar klimakteriet komma och det är ett sätt för kroppen att säga stopp för barnafödande. Dessutom går det inte att förutsäga hur länge man kommer att leva och ha hälsan och kunna sörja för och ta hand om sina barn, även sen när de blir tonåringar.

En sak som slagit mig mycket i dagens samhälle. Verkar mest vara egoistiska och narcissistiska personer som skaffar barn/är föräldrar idag 

Verkar inte direkt som man tänker på barnets bästa. I dessa tider dessutom. Vad är så kul med att få barn nu? I vetskap om att dom kommer få det betydligt sämre än oss. Forskning har redan visat att många kommer få det fattigare än sina föräldrar och att klimatet nu blir ännu sämre i snabbare takt. Pga av att länder som Sverige ökar utsläppen istället. 6-7 plusgrader i December?!  Onaturligt varmt för årstiden säger meteorologerna till och med. Planeten blir varmare.

Handlar mer om att man själv ska ha passar väl in mes egoismens tid som råder. 
  • Anonym (Rekommenderasinte)
    Anonym (Daniel) skrev 2025-12-02 23:51:07 följande:
     En sak som slagit mig mycket i dagens samhälle. Verkar mest vara egoistiska och narcissistiska personer som skaffar barn/är föräldrar idag 

Verkar inte direkt som man tänker på barnets bästa. I dessa tider dessutom. Vad är så kul med att få barn nu? I vetskap om att dom kommer få det betydligt sämre än oss. Forskning har redan visat att många kommer få det fattigare än sina föräldrar och att klimatet nu blir ännu sämre i snabbare takt. Pga av att länder som Sverige ökar utsläppen istället. 6-7 plusgrader i December?!  Onaturligt varmt för årstiden säger meteorologerna till och med. Planeten blir varmare.

Handlar mer om att man själv ska ha passar väl in mes egoismens tid som råder. 
    Fast färre och färre svenskar skaffar barn, och barnafödandet i Sverige är nu på en historiskt rekordlåg nivå, så det verkar ändå som om många börjat tänka efter lite före. Men många skaffar barn bara för att de tror att det förväntas av dem. Man bör nog därför tänka efter först om man verkligen vill ha barn och om man tror att man kommer att klara att sörja för dem hela deras uppväxt.
Svar på tråden Ett sista barn efter 40, fler som går i dem tankarna?