Anonym (Lite samma) skrev 2025-12-03 13:45:41 följande:
Äter du någon medicin? Jag började med en medicin som fick magen att agera precis som du skriver, jag äter den inte längre men kan fortfarande få bråttom ibland, dock brukar det vara efter frukosten eller om jag ätit sent på kvällen så märker jag det på morgonen. Nästan alltid efter ägg, jag tror att det är vissa saker som triggar igång mer, ålder och stress spelar ju också roll, det är även enbart på morgonen då det är löst för mig, brukar iofs inte gå fler gånger per dag men om jag gör så är det fast. Är jag mentalt stressad så är magen den första att reagera, brukade inte vara så men nu är det bara att acceptera och försöka minska stressen
Jag är en person som gärna inte går till läkaren, och absolut inte om såna här saker om det inte är kris, om du kan, testa att dricka vatten först och ta kaffet lite senare på morgonen, jag brukade sätta på bryggaren det första jag gjorde men väntar nu någon timme (de dagar jag kan, ibland har man bråttom) och det känns mildare för magen, jag har alltid kunnat äta vad som och hur som men nu när man är över 40 så har det hänt saker med kroppen ;)
Nej, jag äter inte någon medicin. Däremot ska jag testa att sluta med mina kosttillskott och se om det blir bättre. Däremot roligt att du nämner just ägg, för jag äter två ägg på kvällen ganska ofta. Känner igen mig i mer av det du skriver, jag laddar kaffebryggaren kvällen innan för att det ska gå riktigt snabbt med kaffe på morgonen 🤣 Däremot kan akut-känslan komma tidigare än kaffet hinner bryggas färdigt.
För mig är det också bara på morgonen. Resten av dagen känns magen bra.
Nej, precis, man älskar ju inte tanken på att göra en undersökning. Känns som en extremt stor mental påfrestning som man inte vill utsätta sig för i onödan. Försöker intala mig att det här är förstadium till klimakteriet, att det beror på hormoner eller stress, att kroppen förändrades efter att jag fick barn osv osv. Nu har jag ju fått en del tips av andra angående IBS, gluten osv.
Jag tog en vårdkontakt idag faktiskt men vill se om fler skriver i tråden som känner igen sig.