• Anonym (Magen)

Lös/dålig i magen varje morgon

Jag måste alltid gå på toaletten 5 minuter efter att jag vaknat på morgonen. Det blir som en jobbig akut-känsla, inte bara att man är bajsnödig. Detta sker VARJE MORGON. Och då har jag väldigt lös avföring. Inte haft en normal bajskorv på evigheter, det är alltid löst. Detta har pågått i över 1 år. Är det normalt?! Någon som också har så?

• Svar på tråden Lös/dålig i magen varje morgon
  • EnAnonumius

Jag har 9 ord till dig..

Besök en läkare, för nej det är inte normalt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Morning)

Kan vara IBS blandat med lite inkontinens (att det blir akut och du kanske inte kan hålla dig) kanske. Jag har själv problem med att det blir akut och en del IBS-diarré. 

• Anonym (Magen)
    EnAnonumius skrev 2025-12-03 09:39:33 följande:

Jag har 9 ord till dig..

Besök en läkare, för nej det är inte normalt. 

Jag kan absolut besöka en läkare. Men då kommer jag att ringa vårdcentralen och inte försöka bli kopplad via Familjeliv 😉 Jag tänker att det är två skilda saker att söka vård och att söka erfarenheter av andra människor. Du besvarade i alla fall en av mina frågor, att mitt tillstånd inte är normalt. Tack!
  • Anonym (Magen)
    Anonym (Morning) skrev 2025-12-03 09:47:44 följande:

Kan vara IBS blandat med lite inkontinens (att det blir akut och du kanske inte kan hålla dig) kanske. Jag har själv problem med att det blir akut och en del IBS-diarré. 

Jag har aldrig haft IBS tidigare i livet, eller några som helst problem med magen. Har alltid kunnat äta vad som helst. Vilket jag gör nu också, får aldrig värk eller så. Men jag kan ingenting om IBS, kan man utveckla det när som helst i livet? Jag ska läsa på mer om IBS. Men upplever att magen är bra hela dagen och att det endast är min morgon-procedur som är avvikande.
  • Anonym (Morning)
    Anonym (Magen) skrev 2025-12-03 10:03:26 följande:
    Jag har aldrig haft IBS tidigare i livet, eller några som helst problem med magen. Har alltid kunnat äta vad som helst. Vilket jag gör nu också, får aldrig värk eller så. Men jag kan ingenting om IBS, kan man utveckla det när som helst i livet? Jag ska läsa på mer om IBS. Men upplever att magen är bra hela dagen och att det endast är min morgon-procedur som är avvikande.
    Ja IBS kan man få när som helst i livet, jag fick det själv för några år sedan efter att ha varit normal innan det. Kan vara värt att kolla upp kanske. Men om magen är bra hela dagen i övrigt kanske det inte är IBS
  • Anonym (Magen)
    Anonym (Kosten?!) skrev 2025-12-03 11:07:02 följande:

Gluten?

Borde kanske kolla upp. För det kan man väl kolla med blodprov?
  • Anonym (A)

Jag började helt plötsligt reagera på kaffe och öl. Tog ett bra tag innan jag förstod sambandet för jag reagerade inte direkt utan det kunde gå många timmar ibland. Nu är magen oftast bra om jag utesluter de två (koffein går bra, det är ett annat ämne i kaffe som är problemet).

Så mitt tips är att prova utesluta något ur kosten och se om det har effekt. 

• Anonym (Magen)
    Anonym (A) skrev 2025-12-03 13:01:59 följande:

Jag började helt plötsligt reagera på kaffe och öl. Tog ett bra tag innan jag förstod sambandet för jag reagerade inte direkt utan det kunde gå många timmar ibland. Nu är magen oftast bra om jag utesluter de två (koffein går bra, det är ett annat ämne i kaffe som är problemet).

Så mitt tips är att prova utesluta något ur kosten och se om det har effekt. 

Så du menar att jag ska utesluta mina två roligaste saker i livet? Kaffe och öl? 🤣 Skämt åsido. Eller asså, rätt tråkiga saker att utesluta, absolut, men inte värt att ha lös mage varje morgon. Dricker någon öl varje helg skulle jag ändå säga. Så inga mängder men ändå. Det är väl gluten i öl också? Kaffe blir svårare dock, men man kan ju också dra ner på mängden och ta en liten kopp istället för en hel balja och se om det blir någon skillnad. 

Jag har varit inne på om kosttillskott kan vara en bov. Jag tar magnesium, d-vitamin och b12. Ska testa att inte ta något sådant från och med idag.

• Anonym (A)
    Anonym (Magen) skrev 2025-12-03 13:30:52 följande:

Så du menar att jag ska utesluta mina två roligaste saker i livet? Kaffe och öl? 🤣 Skämt åsido. Eller asså, rätt tråkiga saker att utesluta, absolut, men inte värt att ha lös mage varje morgon. Dricker någon öl varje helg skulle jag ändå säga. Så inga mängder men ändå. Det är väl gluten i öl också? Kaffe blir svårare dock, men man kan ju också dra ner på mängden och ta en liten kopp istället för en hel balja och se om det blir någon skillnad. 

Jag har varit inne på om kosttillskott kan vara en bov. Jag tar magnesium, d-vitamin och b12. Ska testa att inte ta något sådant från och med idag.

Det är undividuellt så det är inte säkert att du reagerar på samma saker. Men kaffe kan vara vettigt att börja prova utesluta då det ställer till det för många. Jag tar koffeintabletter och dricket te istället.

Magnesium kan sätta fart på magen.
  • Anonym (Lite samma)

Äter du någon medicin? Jag började med en medicin som fick magen att agera precis som du skriver, jag äter den inte längre men kan fortfarande få bråttom ibland, dock brukar det vara efter frukosten eller om jag ätit sent på kvällen så märker jag det på morgonen. Nästan alltid efter ägg, jag tror att det är vissa saker som triggar igång mer, ålder och stress spelar ju också roll, det är även enbart på morgonen då det är löst för mig, brukar iofs inte gå fler gånger per dag men om jag gör så är det fast. Är jag mentalt stressad så är magen den första att reagera, brukade inte vara så men nu är det bara att acceptera och försöka minska stressen

Jag är en person som gärna inte går till läkaren, och absolut inte om såna här saker om det inte är kris, om du kan, testa att dricka vatten först och ta kaffet lite senare på morgonen, jag brukade sätta på bryggaren det första jag gjorde men väntar nu någon timme (de dagar jag kan, ibland har man bråttom) och det känns mildare för magen, jag har alltid kunnat äta vad som och hur som men nu när man är över 40 så har det hänt saker med kroppen ;)

• Anonym (Magen)
    Anonym (Lite samma) skrev 2025-12-03 13:45:41 följande:

Äter du någon medicin? Jag började med en medicin som fick magen att agera precis som du skriver, jag äter den inte längre men kan fortfarande få bråttom ibland, dock brukar det vara efter frukosten eller om jag ätit sent på kvällen så märker jag det på morgonen. Nästan alltid efter ägg, jag tror att det är vissa saker som triggar igång mer, ålder och stress spelar ju också roll, det är även enbart på morgonen då det är löst för mig, brukar iofs inte gå fler gånger per dag men om jag gör så är det fast. Är jag mentalt stressad så är magen den första att reagera, brukade inte vara så men nu är det bara att acceptera och försöka minska stressen

Jag är en person som gärna inte går till läkaren, och absolut inte om såna här saker om det inte är kris, om du kan, testa att dricka vatten först och ta kaffet lite senare på morgonen, jag brukade sätta på bryggaren det första jag gjorde men väntar nu någon timme (de dagar jag kan, ibland har man bråttom) och det känns mildare för magen, jag har alltid kunnat äta vad som och hur som men nu när man är över 40 så har det hänt saker med kroppen ;)

Nej, jag äter inte någon medicin. Däremot ska jag testa att sluta med mina kosttillskott och se om det blir bättre. Däremot roligt att du nämner just ägg, för jag äter två ägg på kvällen ganska ofta. Känner igen mig i mer av det du skriver, jag laddar kaffebryggaren kvällen innan för att det ska gå riktigt snabbt med kaffe på morgonen 🤣 Däremot kan akut-känslan komma tidigare än kaffet hinner bryggas färdigt. 

För mig är det också bara på morgonen. Resten av dagen känns magen bra. 

Nej, precis, man älskar ju inte tanken på att göra en undersökning. Känns som en extremt stor mental påfrestning som man inte vill utsätta sig för i onödan. Försöker intala mig att det här är förstadium till klimakteriet, att det beror på hormoner eller stress, att kroppen förändrades efter att jag fick barn osv osv. Nu har jag ju fått en del tips av andra angående IBS, gluten osv. 

Jag tog en vårdkontakt idag faktiskt men vill se om fler skriver i tråden som känner igen sig. 

Svar på tråden Lös/dålig i magen varje morgon