• Anonym (gravidönskan)

6 positiva test och inte va gravid?

Hej, snälla, håller på och tappar det. 
    Jag plussade på fyra tester i fredags den 31/11 (två vanliga gravstickor samt en tidig gravtest med streck samt en digital från Clearblue ultratidig. I går tog jag ett nytt sånt vanligt test som såg negativ ut. 

Saken är den, att enligt min mensapp så är jag i vecka 4+4 och min mens beräknas att komma idag. Nu för någon timme sedan var jag på toaletten och kissade och såg då på pappret att det var rosa aktiga flytningar. Jag jobbar på en gynekologisk mottagning så min kollega passade på att göra ett vaginalt ultralljud och hon såg en förtjockad slemhinna men ingen graviditet, hon sa att det kan vara för tidigt men i v 4 som jag är i borde man kunna se iaf nått. Sen sa hon att jag skulle ha tålamod och vänta in eventuella mensen. kommer den inte ska vi göra ett nytt ultraljud nästa vecka på jobbet. 

Vad kan detta vara? kan det vara så att alla tester jag tagit är falskt positivt?
    är det en nidblödning? men kan den komma så här långt efter ett positivt test?

Kan graviditeten sitta i äggledaren? och därför hon inte såg något? hon sa att det var för tidigt för att se om den fastnat i äggledaren. jag hade utomkvedshavandeskap för 11 år sedan och fick operera bort min ena äggledare och hört att risken ökar att få det igen om man tidigare haft det.
    så orolig och ledsen över detta.

• Svar på tråden 6 positiva test och inte va gravid?
  • Anonym (Kramar!)

Jag tror inte på falskt positivt utan snarare att du var gravid i fredags men av någon anledning inte är det längre tyvärr, så kallad kemisk graviditet. Väldigt vanligt och flertalet upptäcks inte ens för många börjar ju inte testa förrän mensen är sen

hoppas innerligt att jag har fel och att ni hittar en graviditet ❤️

• Anonym (gravidönskan)
    Anonym (Kramar!) skrev 2025-12-03 13:17:05 följande:

Jag tror inte på falskt positivt utan snarare att du var gravid i fredags men av någon anledning inte är det längre tyvärr, så kallad kemisk graviditet. Väldigt vanligt och flertalet upptäcks inte ens för många börjar ju inte testa förrän mensen är sen

hoppas innerligt att jag har fel och att ni hittar en graviditet ❤️

Hej. 
    Min mens skulle ha kommit igår om jag inte hade varit gravid, den brukar aldrig vara sen utan kommer exakt samma dag som den är beräknad. haft mensvärkkänsla i tre dagar kanske. Tog ett nytt test i morses som visade negativt sen tog jag även en digital ultratidigt test (som va positivt för 6 dagar sedan) och denna visade nu "Inte gravid"
    Jag har fortfarande inte börjat blöda. Pratat med min kollega idag som är gynekolog och han sa att jag förmodligen kommer att börja blöda de närmsta dagarna och att jag måste tyvärr ha lite tålamod. och så får vi ta det därifrån sen. 
  • Anonym (Kramar!)
    Anonym (gravidönskan) skrev 2025-12-04 09:30:40 följande:
    Hej. 
    Min mens skulle ha kommit igår om jag inte hade varit gravid, den brukar aldrig vara sen utan kommer exakt samma dag som den är beräknad. haft mensvärkkänsla i tre dagar kanske. Tog ett nytt test i morses som visade negativt sen tog jag även en digital ultratidigt test (som va positivt för 6 dagar sedan) och denna visade nu "Inte gravid"
    Jag har fortfarande inte börjat blöda. Pratat med min kollega idag som är gynekolog och han sa att jag förmodligen kommer att börja blöda de närmsta dagarna och att jag måste tyvärr ha lite tålamod. och så får vi ta det därifrån sen. 
    Åh det låter fruktansvärt, jag beklagar verkligen och hoppas du får allt stöd du behöver ❤️ tänker att det inte är så konstigt om mensen är ?sen? eftersom du faktiskt varit gravid - om än för en liten liten stund. Håller tummarna att kroppen löser detta och att du snart är gravid igen. 🙏🏻
  • Anonym (Jag)

Jag är nästan helt säker på att vecka 4+4 är för tidigt att se något. När jag väntade mitt andra barn var jag nog exakt så långt gången när jag fick väldigt ont i magen , då sa de att de inte gör något ultraljud så tidigt eftersom inget kommer att synas. Senare fick jag flera blödningar också men det gick bra ändå.

Blödning i tidig graviditet är vanligt , jag har varit gravid 6 gånger (fyra barn och två missfall) och två av graviditeterna som gick bra har jag haft blödningar. 

Lycka till! 

• Anonym (gravidönskan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-04 12:48:23 följande:

Jag är nästan helt säker på att vecka 4+4 är för tidigt att se något. När jag väntade mitt andra barn var jag nog exakt så långt gången när jag fick väldigt ont i magen , då sa de att de inte gör något ultraljud så tidigt eftersom inget kommer att synas. Senare fick jag flera blödningar också men det gick bra ändå.

Blödning i tidig graviditet är vanligt , jag har varit gravid 6 gånger (fyra barn och två missfall) och två av graviditeterna som gick bra har jag haft blödningar. 

Lycka till! 

Jag jobbar som sagt på en gynmottagning och när jag sa till läkaren som gjorde ultraljudet igår att jag var i v 4+4 så sa hon att då borde man se att det är nått där. Frågade en annan doktor för några veckor sen när vi hade lunchrast hur tidigt dom kan se en graviditet med vaginalt ultraljud och då svarade han från v 4-5 typ. Men grejen med mig är att alla tester helt plötsligt är negativa och det var dom inte för en vecka sen typ. Jag får ha is i magen helt enkelt och vänta in en eventuell blödning och kommer det ingen får jag testa på nytt
  • Anonym (Jag)
    Anonym (gravidönskan) skrev 2025-12-04 14:53:36 följande:
    Jag jobbar som sagt på en gynmottagning och när jag sa till läkaren som gjorde ultraljudet igår att jag var i v 4+4 så sa hon att då borde man se att det är nått där. Frågade en annan doktor för några veckor sen när vi hade lunchrast hur tidigt dom kan se en graviditet med vaginalt ultraljud och då svarade han från v 4-5 typ. Men grejen med mig är att alla tester helt plötsligt är negativa och det var dom inte för en vecka sen typ. Jag får ha is i magen helt enkelt och vänta in en eventuell blödning och kommer det ingen får jag testa på nytt

Förstår , hade bara läst trådstarten när jag svarade. I vecka 5+ borde man nog kunna se någonting jag men vecka 4+ är vad jag vet oftast för tidigt för att se mer än en förtjockad slemhinna. Jag är ju ingen läkare men en nära släkting är gynekolog och jag har ju varit gravid ganska många gånger. Det kanske inte är omöjligt att se något i vecka 4+ men tror inte att man alltid kan det. 

Att testen är negativa kan ju betyda att det är missfall tyvärr .. Men vänta ett tag och testa igen. Kan det vara så att du har blivit gravid senare än du trodde? 

• Anonym (gravidönskan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-04 22:45:59 följande:

Förstår , hade bara läst trådstarten när jag svarade. I vecka 5+ borde man nog kunna se någonting jag men vecka 4+ är vad jag vet oftast för tidigt för att se mer än en förtjockad slemhinna. Jag är ju ingen läkare men en nära släkting är gynekolog och jag har ju varit gravid ganska många gånger. Det kanske inte är omöjligt att se något i vecka 4+ men tror inte att man alltid kan det. 

Att testen är negativa kan ju betyda att det är missfall tyvärr .. Men vänta ett tag och testa igen. Kan det vara så att du har blivit gravid senare än du trodde? 

Jag gjorde ett ultraljud hos min andra kollega igår och hon såg inget på vul men hon sa också att det kan vara för tidigt. Jag fick ta blodprov igår samt att jag ska ta ett nytt på måndag så ska vi följa upp det. Har börjat blöda litegrann men inte alls mkt. Såg igår kväll att blodprovet visade hcg värde 9. Känns som det är väldigt lågt? Jag hade även ett svagt positivt test på morgonurinen igår också, samma dag som blodprovet togs. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (gravidönskan) skrev 2025-12-06 14:28:41 följande:
    Jag gjorde ett ultraljud hos min andra kollega igår och hon såg inget på vul men hon sa också att det kan vara för tidigt. Jag fick ta blodprov igår samt att jag ska ta ett nytt på måndag så ska vi följa upp det. Har börjat blöda litegrann men inte alls mkt. Såg igår kväll att blodprovet visade hcg värde 9. Känns som det är väldigt lågt? Jag hade även ett svagt positivt test på morgonurinen igår också, samma dag som blodprovet togs. 
    Har tyvärr inte koll på exakt vilka värden som är normala i vilken vecka, tror det kan variera mycket. Men det ska fördubblas varannan eller var tredje dag om jag minns rätt. Så du får se vad nästa prov visar. Om det har gått från negativt till svagt positivt kanske det betyder att det stiger? Är det samma sorts test?

Bra att du får kolla med blodprov iallafall och att de följer upp så man kan utesluta utomkvedshavandeskap. Hoppas att du får bra besked💕
Svar på tråden 6 positiva test och inte va gravid?