• Anonym (Orkar inte mer)

Arbetsträning på annan arbetsplats än där man är anställd??

Är sjukskriven för utmattning.

Har jättesvårt att ta till mig information och läsa men då jag bara kastas runt hela tiden och sitter i telefon samtal efter telefonsamtal utan att få några svar prövar jag här.
    Fk flaggar redan nu för att när min sjukskrivning går ut i januari så riskerar jag att inte få den förlängd beviljad längre.

Jag har från dag 1 varit tydlig med att jag inte kan gå tillbaka till mitt jobb och inte bör vara i en sådan verksamhet alls. 

Vem ska man prata med om möjligheten att arbetsträna på annan arbetsplats? Vad krävs för att kunna  få den möjligheten???

Alla säger att jag absolut inte ska säga upp min tjänst men ingen har hitintills kunna gett mig någon vägledning hur jag får vidare. (Fk, läkare, arbetsterapeut, rehab coach samt arbetsförmedlingen kundtjänst har tillfrågats)

Jag är egentligen inte i skick att arbeta alls än men det har jag redan förstått inte kommer ta hänsyn till.

• Svar på tråden Arbetsträning på annan arbetsplats än där man är anställd??
  • Anonym (gammal kärring)

Huvudregel: Man får inte tjänstledigt från sitt jobb för att prova på ett annat jobb, oavsett villkor. Arbetsgivaren är inte skyldig att gå med på det alls.

Tjänstledighet för studier vore ett möjligt kort att spela, men frågan är väl om det gör saken bättre om du inte kan plugga p.g.a. utmattad, och sen hamnar i skuld för CSN dessutom.

Så fokus från både arbetsgivare och myndigheter ligger på att du ska tillbaka till ditt jobb, möjligen med anpassad arbetsbörda och långsam upptrappning, men tillbaka ska du.

Rådet jag fick som stressutmattad av en vän som varit i det hålet två ggr var att låta den arbetsgivare som ställt till med eländet reda ut det. För även om man har max flyt och får annat jobb är man inte i skick att ta det direkt efter en sån sjukskrivning, och lära sig allt nytt. Risken är väldigt stor att det blir ny sjukskrivning bara.

Jag återgick, trappade upp och sökte jobb som ett djur, och sen sa jag upp mig nåt halvår senare och bytte.

• Anonym (Ja)
    Anonym (gammal kärring) skrev 2025-12-03 18:40:19 följande:

Huvudregel: Man får inte tjänstledigt från sitt jobb för att prova på ett annat jobb, oavsett villkor. Arbetsgivaren är inte skyldig att gå med på det alls.

Tjänstledighet för studier vore ett möjligt kort att spela, men frågan är väl om det gör saken bättre om du inte kan plugga p.g.a. utmattad, och sen hamnar i skuld för CSN dessutom.

Så fokus från både arbetsgivare och myndigheter ligger på att du ska tillbaka till ditt jobb, möjligen med anpassad arbetsbörda och långsam upptrappning, men tillbaka ska du.

Rådet jag fick som stressutmattad av en vän som varit i det hålet två ggr var att låta den arbetsgivare som ställt till med eländet reda ut det. För även om man har max flyt och får annat jobb är man inte i skick att ta det direkt efter en sån sjukskrivning, och lära sig allt nytt. Risken är väldigt stor att det blir ny sjukskrivning bara.

Jag återgick, trappade upp och sökte jobb som ett djur, och sen sa jag upp mig nåt halvår senare och bytte.

TS frågar inte om tjänstledighet.

Till TS, jag fick arbetsträna på annan arbetsplats, så det ska inte vara omöjligt.

• Anonym (d)
    Anonym (Ja) skrev 2025-12-03 19:42:13 följande:

TS frågar inte om tjänstledighet.

Till TS, jag fick arbetsträna på annan arbetsplats, så det ska inte vara omöjligt.

Inom samma företag/koncern? Jag har aldrig hört om någon fortfarande anställd inom ett företag som får vara på ett annat.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (d) skrev 2025-12-03 20:23:55 följande:
    Inom samma företag/koncern? Jag har aldrig hört om någon fortfarande anställd inom ett företag som får vara på ett annat.
    Nej, inte inom samma koncern. Men det gällde alltså arbetsträning. Jag tog inte över någon annans jobb.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ja) skrev 2025-12-03 20:32:49 följande:
    Nej, inte inom samma koncern. Men det gällde alltså arbetsträning. Jag tog inte över någon annans jobb.
    Ja, jag vet vad det är. Det kan ändå kräva resurser från det andra företaget som vanligtvis inte läggs på en anställd på ett annat företag. Av nyfikenhet och för TS, hur ordnades detta?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (d) skrev 2025-12-03 20:39:33 följande:
    Ja, jag vet vad det är. Det kan ändå kräva resurser från det andra företaget som vanligtvis inte läggs på en anställd på ett annat företag. Av nyfikenhet och för TS, hur ordnades detta?
    Det beslutades i ett rehabsamtal med min läkare, arbetsgivare och FK. Jag hade själv pratat med företaget eftersom jag kände en person där.
  • Anonym (Lotta)

En släkting fick arbetsträna på ett företag med helt annan verksamhet än det gamla jobbet. Tyvärr vet jag inte hur beslutsprocessen gick till. Efter arbetsträning återgick släktingen till sin tidigare arbetsgivare, men med andra arbetsuppgifter. Detta var en process som tog några år. 

• Anonym (S)

Jag jobbade ett tag i en butik där det var en kvinna som arbetstränade. Hon hade inte så mycket kundkontakt utan ägnade sig mest åt att packa upp varor och ställa ut dem i butiken - en enkel och handgriplig typ av jobb som hennes egna arbetsgivare inte hade möjlighet att erbjuda.  När hon kommit på banan igen så återgick hon till sitt vanliga jobb.

Tyvärr vet jag inte vem du ska prata med, TS. I din sits hade jag nog försökt fråga runt på lite olika håll.

Tack för era svar 

Att gå tillbaka till mitt gamla arbete någonsin finns tyvärr inte som alternativ. Situationen var såpass ohållbar för mig psykiskt att jag fick självmordstankar och dessa triggas igång igen vid bara tanken på att gå tillbaka. När jag varit ledig eller som nu blev sjukskriven så finns inte dessa tankar alls utan det är direkt kopplade till jobb situationen på den arbetsplatsen . Lägg för till en extremt överbelastning av arbetsuppgifter, dåligt ledarskap, dysfunktionell arbetsmiljö och en "ryggsäck" som gör att jag blir alldeles för engagerad, tar överamvdra och blir triggad av av det dysfunktionella

Tyvärr verkar det som att det är det här med att jag inte kan gå  tillbakasom ställer till det för mig för skulle jag på sikt kunna gå tillbaka så finns det lösningar men inte nu

Hjärntrötthet gör att jag inte klara att hålla alla bollar i luften. Bara de senaste dagar har en rad felaktig anteckningar gjorts i min journal då jag inte kunnat förklara på ett sätt så mottagaren förstår vad jag menar 

Ryggsäck som gör att jag tar överansvar, 

Svar på tråden Arbetsträning på annan arbetsplats än där man är anställd??