• Anonym (X)

Läkare, journalskrivning

Är det normalt att läkare skriver helt orelevant information i journalanteckning?

Jag kom dit för ett problem med bihåleinflammation, helt och hållet fysiskt problem. Men i journalen så skrev han en utförlig beskrivning av min kommunikations förmåga. Typ som om jag skulle varit där för en autismutredning. jag har autism och ångest sedan barndomen så det fanns liksom inget syfte att börja beskriva det under mitt samtal om bihålorna. 

Är det normalt eller var min läkare lite förvirrad? 
    Jag gillade inte att han gjorde så då jag är självkritisk redan som det är när det gäller min sociala förmåga och var verkligen ej beredd att behöva läsa hans bedömning när jag var där för ett fysiskt problem.

• Svar på tråden Läkare, journalskrivning
  • Anonym (S)

Jag tycker att det är helt onödigt i den situationen. På ett sätt är det dumt att man så lätt kan läsa sina journaler då det av olika anledningar kan väcka frågor och oro. Vården borde vara extra försiktig med vad man skriver i journal på grund av det och helt hålla sig till det som är relevant information.

Jag hoppas att du kan släppa det och gå vidare, men förstår att du reagerar och funderar om du är självkritisk. Detta handlar nog mer om läkaren än om dig som person.

• FtS70

Det förekommer, men graden av relevans varierar mycket mellan läkare. I journalsystem är det tillåtet att dokumentera sådant som läkaren anser kan vara kliniskt relevant för bedömningen ? även om det inte är huvudproblemet du sökte för. Du kan ju begära ändring. 

• Anonym (ta)
    Anonym (X) skrev 2025-12-04 08:50:57 följande:
    Läkare, journalskrivning

Är det normalt att läkare skriver helt orelevant information i journalanteckning?

Jag kom dit för ett problem med bihåleinflammation, helt och hållet fysiskt problem. Men i journalen så skrev han en utförlig beskrivning av min kommunikations förmåga. Typ som om jag skulle varit där för en autismutredning. jag har autism och ångest sedan barndomen så det fanns liksom inget syfte att börja beskriva det under mitt samtal om bihålorna. 

Jag gillade inte att han gjorde så då jag är självkritisk redan som det är när det gäller min sociala förmåga och var verkligen ej beredd att behöva läsa hans bedömning när jag var där för ett fysiskt problem.

Det ska inte vara så att man skriver en massa irrelevant i journalen, men en del gör det. man får rätt lite utbildning i själva journalskrivandet under utbildningen, tyvärr och mycket är upp till varje person vad man skriver och inte. 
  • Plupp73

Antingen irrelevant sätt att föra journal, eller så har de börjat använda något av de undermåliga AI-sustem som finns som själv skapar journal efter samtal med patienten 

• Anonym (Mogen kvinna)

Varför är du så orolig över vad som skrivs i journalanteckningarna?  Det är ju Läkarens sätt att dokumentera vad hen ser och hör och ligger som grund för vidare behandling, remiss eller medicinering. 

Journalen är inte menad som information till någon annan. Det är minnesanteckningar över besöket och dokumentation över vad läkaren ordinerat.

Jag skulle inte lägga någon som helst energi på att oroa mig över detta eller.

Vi har idag en sjukvård där kravet på dokumentation är nästan absurt.  Alla ska ha ryggen fri och därför dokumenterar man till och med oväsentligheter.
    .

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2025-12-04 08:50:57 följande:
    Läkare, journalskrivning

Om du inte hade jättestora problem med att berätta om dina bihålor för honom, så fanns det väl ingen anledning för honom att skriva om kommymikarion i journalen. Journalen ska innehålla relevant information för det han undersökte i samband med att du sökte vård.
  • Anonym (X)
    Anonym (Mogen kvinna) skrev 2025-12-04 21:46:04 följande:

Varför är du så orolig över vad som skrivs i journalanteckningarna?  Det är ju Läkarens sätt att dokumentera vad hen ser och hör och ligger som grund för vidare behandling, remiss eller medicinering. 

Journalen är inte menad som information till någon annan. Det är minnesanteckningar över besöket och dokumentation över vad läkaren ordinerat.

Jag skulle inte lägga någon som helst energi på att oroa mig över detta eller.

Vi har idag en sjukvård där kravet på dokumentation är nästan absurt.  Alla ska ha ryggen fri och därför dokumenterar man till och med oväsentligheter.
    .

Är inte orolig direkt över att det står där. Men blev väldigt ledsen då jag tyckte att jag hade klarat det bra och sedan läser jag allt negativt som han skrev om mig.
    Jag hade liksom bara tänkt gå in för att se hur illa han bedömde att inflammationen var för han var ganska luddig under besöket. 
  • Anonym (Mogen kvinna)
    Anonym (X) skrev 2025-12-04 22:15:57 följande:
    Är inte orolig direkt över att det står där. Men blev väldigt ledsen då jag tyckte att jag hade klarat det bra och sedan läser jag allt negativt som han skrev om mig.
    Jag hade liksom bara tänkt gå in för att se hur illa han bedömde att inflammationen var för han var ganska luddig under besöket. 
    Jag tycker inte att du ska bry dig så mycket om detta. Läkaren menade säkert inte att det skulle uppfattas som negativt. Hen försökte säkert vara objektiv.  

Du har rätt att känna dig stolt över att du klarade av läkarbesöket trots dina problem.  Låt inte det här hindra dig i framtiden från att kontakta vården när du behöver den. 
Svar på tråden Läkare, journalskrivning