• Anonym (Trust)

Rökning

Hej,
    Min sambo feströker vilket hon erkänt och inget konstigt med det,
    många som gör.
    Hon gör det dock aldrig med mig för hon skäms säger hon och för hon vet vad jag tycker om rökning generellt.
    Men jag har bett henne flera ggr berätta om hon röker även när jag inte är med och utan fest, typ på jobbet eller nåt.
    Hon blir arg och förstår inte varför jag vill veta men ändå lovat att berätta.
    Mig gör det inget om hon röker men vill känna att hon verkligen kan berätta även om det känns jobbigt.
    Oxå för att jag har haft en period med låg
    självkänsla och behöver just nu bara känna mer tillit åt båda hållen.
    Nu är jag ganska säker på att hon gör det även när hon inte festar, kalla det magkänsla men oxå tecken som lätt rökdoft blandat med alltid tuggumi och bodyspray parfym när vi träffas efter jobbet och åker hem.
    sen har jag oxå sett att dyker upp kortköp notiser på hennes mobil med exakta belopp på vad just dom cigaretter hon brukar köpa kosta.Och då inte bara inför fest.
    Ska jag bara släppa det, inte ta upp det fler ggr och låta det va eller är jag berättig sanningen när hon nu lovat berätt.
    Vad tycker ni?
  • Svar på tråden Rökning
  • Anonym (S)

Det bästa är kanske om du kan fokusera på något annat. Varför tänker du att du behöver veta det och hur påverkar det dig? Man måste inte berätta allt jämt för den man är tillsammans med. Du gör en höna av en fjäder. Hon är en vuxen människa och gör sina egna val. Hon vet ju om hur du känner för rökning och vill därför inte berätta. 

• Dexter dot com

Hon är ju vuxen nog att ta sina egna beslut så bara släpp det. Hon kommer ju röka oavsett hon berättar eller ej så tjata inte i onödan.

• Anonym (Linda)

Du har nog rätt med din magkänsla, men försök släpp det. Hon kommer säkert berätta vad det lider och vänd på perspektivet. Att hon inte vill röka med dig kanske ändå gör att hon röker betydligt mindre än vad hon annars skulle göra. Blir det naturligt att röka med dig, då kommer hon att röka även i vardagen om hon redan gör det till viss del i smyg.

Jag började röka lite smått efter ett uppehåll på fem år och försökte först hålla det hemligt för min man. Det gick ju inte och när han väl visste, ja då blev jag snabbt rökare  på heltid igen.

• Anonym (J)

Fattar inte hur folk fortfarande kan röka 2025

• Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2025-12-04 11:26:15 följande:

Det bästa är kanske om du kan fokusera på något annat. Varför tänker du att du behöver veta det och hur påverkar det dig? Man måste inte berätta allt jämt för den man är tillsammans med. Du gör en höna av en fjäder. Hon är en vuxen människa och gör sina egna val. Hon vet ju om hur du känner för rökning och vill därför inte berätta. 

Håller med.
  • Anonym (g)

Du har ingen rätt att kräva att hon berättar varje feströkning eller enstaka tillfällen. Däremot måste hon kunna erkänna att hon nu är Rökare.

• Anonym (Thruster)
    Anonym (Linda) skrev 2025-12-04 15:18:04 följande:

Du har nog rätt med din magkänsla, men försök släpp det. Hon kommer säkert berätta vad det lider och vänd på perspektivet. Att hon inte vill röka med dig kanske ändå gör att hon röker betydligt mindre än vad hon annars skulle göra. Blir det naturligt att röka med dig, då kommer hon att röka även i vardagen om hon redan gör det till viss del i smyg.

Jag började röka lite smått efter ett uppehåll på fem år och försökte först hålla det hemligt för min man. Det gick ju inte och när han väl visste, ja då blev jag snabbt rökare  på heltid igen.

Och det vill jag såklart inte, men om det så att hon röker i 
    smyg så är det inte hela grejen heller?förutom då att jag ville ju veta.Men mest för att jag då känner att hon kan dela med sig av sånt och inte att vi har några hemligheter som jag inledde så har jag hamnat i en svacka och hon har frågat vad hon kan göra för att få upp mig.Detta är en sån grej hon kunde gjort och det har jag förklarat för henne och hon har lovat att såklart berätta
    Men men?kanske bara släppa det
    Det är trots allt mig själv i grund och botten jag måste jobba med.
  • Anonym (Hanna)

Du kan ju om du vill, be henne att gå över till vape. Inte ofarligt det heller men säkert inte lika farligt som cigaretter. Luktar gott, smakar gott, inget obehag för andra runt omkring, inga äckliga fimpar att ta hand om. Funkar kanon. 

• Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2025-12-04 15:42:34 följande:

Du har ingen rätt att kräva att hon berättar varje feströkning eller enstaka tillfällen. Däremot måste hon kunna erkänna att hon nu är Rökare.

Man är inte rökare om man röker väldigt sällan, förmodligen så drar hon inte ens halsbloss.
  • Anonym (g)
    Anonym (A) skrev 2025-12-04 16:16:27 följande:
    Man är inte rökare om man röker väldigt sällan, förmodligen så drar hon inte ens halsbloss.
    Hahaha halsbloss som krav! Om TS märkt av röklukt och kontobelopp flera gånger är det inte väldigt sällan.
  • Anonym (Hej)

Jag tycker att ts också ska börja röka så att hans sambo inte känner sig ensam.

• Tukt

Det osar mer kontrollbehov än cigarettrök, vilket kan vara förklaringen på hennes attityd.

• Tukt
    Anonym (J) skrev 2025-12-04 15:29:46 följande:

Fattar inte hur folk fortfarande kan röka 2025

Goddag yxskaft.
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2025-12-04 16:35:29 följande:

Det osar mer kontrollbehov än cigarettrök, vilket kan vara förklaringen på hennes attityd.

Verkligen.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-12-04 16:15:34 följande:

Du kan ju om du vill, be henne att gå över till vape. Inte ofarligt det heller men säkert inte lika farligt som cigaretter. Luktar gott, smakar gott, inget obehag för andra runt omkring, inga äckliga fimpar att ta hand om. Funkar kanon. 

Saken är att vape bara innehåller nikotin. Det är inte vetenskapligt bevisat att nikotin är hälsoskadligt, bara att det är beroendeframkallande.
  • Anonym (Stinis)

Om din tjej hade sagt att hon hatar män som går på nässpray, hade du berättat varje gång du använt nässpray då bara för att hon vill veta fast du vet hur mycket hon ogillar det?

• Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2025-12-04 16:17:57 följande:
    Hahaha halsbloss som krav! Om TS märkt av röklukt och kontobelopp flera gånger är det inte väldigt sällan.
    Varför snokas det i hennes mobil kan man undra.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Thruster) skrev 2025-12-04 15:43:48 följande:
    Och det vill jag såklart inte, men om det så att hon röker i 
    smyg så är det inte hela grejen heller?förutom då att jag ville ju veta.Men mest för att jag då känner att hon kan dela med sig av sånt och inte att vi har några hemligheter som jag inledde så har jag hamnat i en svacka och hon har frågat vad hon kan göra för att få upp mig.Detta är en sån grej hon kunde gjort och det har jag förklarat för henne och hon har lovat att såklart berätta
    Men men?kanske bara släppa det
    Det är trots allt mig själv i grund och botten jag måste jobba med.

Fattar hur du menar och jag håller med om att man bör vara öppen i ett förhållande. Jag kan ju bara referera till hur jag tänkte, det var en skam över ett misslyckande. Rökning har ju blivit stigmatiserat, vilket man även ser på vissa svar i den här tråden. 

Jag tror ändå att det ger sig om du släpper det. Troligtvis kommer hon att berätta om det är som du misstänker och då är det viktigt att du inte skuldbelägger henne. På det sättet var min man jättefin mot mig och fattade inte att jag var så dum att jag försöka röka i smyg.

• Anonym (Thruster)
    Anonym (Linda) skrev 2025-12-06 01:02:31 följande:

Fattar hur du menar och jag håller med om att man bör vara öppen i ett förhållande. Jag kan ju bara referera till hur jag tänkte, det var en skam över ett misslyckande. Rökning har ju blivit stigmatiserat, vilket man även ser på vissa svar i den här tråden. 

Jag tror ändå att det ger sig om du släpper det. Troligtvis kommer hon att berätta om det är som du misstänker och då är det viktigt att du inte skuldbelägger henne. På det sättet var min man jättefin mot mig och fattade inte att jag var så dum att jag försöka röka i smyg.

❤️
Svar på tråden Rökning