• Pärla

Adhd och medicinering

Hej!
    Jag är 48 år, och fick min adhd ouppmärksam form diagnos för 2 veckor sen. Påbörjade med medicinering Medikinet 30 mg för 4 dagar sen.
    Just nu känner jag ingen skillnad alls, förutom biverkningar som muntorrhet, lätt tryck på brösten, men den börjar avta, trötthet, mycket kurr i magen, stress, nedstämd, lätt ångest, men jag har Gad, frustrerad, otålig och irritation. 
    Min aptit har inte minskat, jag hetsäter/ överäter så där känner jag ingen skillnad. Har mitt första besök med sjuksköterskan nästa vecka för utvärdering, hon säger att jag ska ha is i magen, men jag vet inte om jag kan stå ut. Det värsta är att jag känner jättemycket hunger, och ingen fokus, jämn energi och uppmärksamhet. 
    Kan man önska sig och byta märke på sin medicin? Skulle vilja prova Elvanse då min dotter är jättenöjd med ( vet att det kan vara individuellt ) men får man önska det?
    Skulle jättegärna vilja dela med erfarenheter ang medicin då jag är jätteny på det.
  • Svar på tråden Adhd och medicinering
  • Anonym (Ella)

Är 30mg den dos du ska ha eller ska du öka stegvis?

• Pärla

Har tyvärr inte fått så bra information av min läkare. Han skickade bara ett brev efter han har fått svar på mina blodprover, sa att det såg bra ut, och börja med Medikinet 30 mg en kapsel på morgonen. 
    Men har skickat meddelande och sagt att jag inte känner nåt, så har fått en tid nästa vecka för utvärdering.

• Anonym (Ella)
    Pärla skrev 2025-12-04 13:01:16 följande:

Har tyvärr inte fått så bra information av min läkare. Han skickade bara ett brev efter han har fått svar på mina blodprover, sa att det såg bra ut, och börja med Medikinet 30 mg en kapsel på morgonen. 
    Men har skickat meddelande och sagt att jag inte känner nåt, så har fått en tid nästa vecka för utvärdering.

Okej!
    Hoppas att du får svar.
    30mg är nämligen den dos mitt barn tar nu och tanken är att hen ska upp ett par steg till i sin dosering.
  • Goneril

Men om din dotter medicinerar, tog du inte reda på allt om hennes sjukdom och medicin när hon fick sin diagnos? Om du inte får hjälp av FASS, vilket man inte alltid får, tycker jag att du ska skriva upp alla frågor du har och be att läkaren besvarar dem. Du kan ju be att få en tid bokad, läkaren är säkert också angelägen om att informera dig om din medicin och vad du kan förvänta dig av den. 

Svar på tråden Adhd och medicinering