Anonym (Tankar och känslor) skrev 2025-12-04 14:30:25 följande:
Att välja att inte äta vissa saker behöver inte på något vis vara ätstört. För mig i alla fall handlar det om vilka känslor och tankar som lett till beslutet att inte äta det.
Är det en ångest över att det skulle vara jätteonyttigt och att en godisbit kommer göra dig tjock eller att du känner att du måste kompensera för det med träning osv, eller att du måste träna i förväg för att vara "värd" att äta ex sötsaker skulle jag säga att beteendet är ätstört. Eller om du har en fixering vid att läsa kalorimängd och utefter det välja bort saker (om du inte såklart av någon anledning, ex hälsoskäl behöver räkna kalorier) som är "onyttiga".
Din anledning låter inte som en ätstörd anledning i mina öron, utan att du helt enkelt inte gillar det/känslan det ger i kroppen.
Jag tycker att det är åt det hälsosamma hållet att ha koll på kalorier. Inte så att jag kollar på allt jag äter, men på nya produkter gör jag det alltid. Och väljer mängd att äta därefter.
Jag räknar inte kalorier längre, men har gjort i min ungdom för länge sedan. Är runt 60 idag, normalviktig med bra kondition och mår prima.
Kroppen mår bättre utan en massa socker i tid och otid. Kroppen mår också bättre om den slipper dra omkring på en massa onödiga kilon. Kilon som många sluppit om de inte glufsat en massa skit i tid och otid.