• Anonym (Ätstörd?)

Är det här ett ätstört beteende?

Jag äter inte kakor, chips, godis, choklad eller läsk (ej heller lightläsk) dels av hälsoskäl dels för att jag tidigare missbrukat (blandmissbruk, mestadels alkohol, amfetamin och benzo) Jag gillar inte den här rushen socker ger. Jag äter frukt och bär iofs men då mixat i kvarg så det inte tas upp så fort. Sist jag åt sött var bröllopstårta när jag gifte mig. Är det ätstört?

• Svar på tråden Är det här ett ätstört beteende?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ätstörd?) skrev 2025-12-04 13:55:19 följande:
    Är det här ett ätstört beteende?

Jag äter inte kakor, chips, godis, choklad eller läsk (ej heller lightläsk) dels av hälsoskäl dels för att jag tidigare missbrukat (blandmissbruk, mestadels alkohol, amfetamin och benzo) Jag gillar inte den här rushen socker ger. Jag äter frukt och bär iofs men då mixat i kvarg så det inte tas upp så fort. Sist jag åt sött var bröllopstårta när jag gifte mig. Är det ätstört?

Om du mår bra själv av att inte äta sötsaker så är det inget fel i det. Du är ju hälsosam det de flesta inte klarar av att vara, men om du mår bra så finns det inget fel i detta. Jag önskar jag var som du :)
  • Anonym (.)

Nej det är inte en ätstörning att inte äta sötsaker, det är inte så ovanligt faktiskt 

• Anonym (d)

Du gillar inte effekten villket är fullt giltigt. Om du däremot egentligen vill ha en bit kaka/godsak och avstår för att du tror att du ska reagera på en liten bit är det problematiskt. Många gånger kan man dela en bit med någon eller ta några få chips, så lite socker bör inte ge någon rush.

• Anonym (Ätstörd?)
    Anonym (d) skrev 2025-12-04 14:13:37 följande:

Du gillar inte effekten villket är fullt giltigt. Om du däremot egentligen vill ha en bit kaka/godsak och avstår för att du tror att du ska reagera på en liten bit är det problematiskt. Många gånger kan man dela en bit med någon eller ta några få chips, så lite socker bör inte ge någon rush.

Chips känns så onödigt. Fast jag gillar iofs tunna skivor stekt potatis.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ätstörd?) skrev 2025-12-04 14:19:35 följande:
    Igår skulle jag göra lunch till dottern, det ekar i kylskåpet (ska handla i eftermiddag) men jag hade kyckling och potatis, potatisen skivade jag så tunt jag bara kunde och stekte i lite olja med salt, de blev som en blandning av potatis och chips, lite ot men skitgott om du gillar stekt potatis:)
  • Anonym (Tankar och känslor)

Att välja att inte äta vissa saker behöver inte på något vis vara ätstört. För mig i alla fall handlar det om vilka känslor och tankar som lett till beslutet att inte äta det.

Är det en ångest över att det skulle vara jätteonyttigt och att en godisbit kommer göra dig tjock eller att du känner att du måste kompensera för det med träning osv, eller att du måste träna i förväg för att vara "värd" att äta ex sötsaker skulle jag säga att beteendet är ätstört. Eller om du har en fixering vid att läsa kalorimängd och utefter det välja bort saker (om du inte såklart av någon anledning, ex hälsoskäl behöver räkna kalorier) som är "onyttiga".

Din anledning låter inte som en ätstörd anledning i mina öron, utan att du helt enkelt inte gillar det/känslan det ger i kroppen.

• Anonym (d)
    Anonym (Ätstörd?) skrev 2025-12-04 14:19:35 följande:
    Onödigt? Man äter för att det är gott så antingen gillar du eller inte.
  • Anonym (Kanske)

Å ena sidan så hade jag en ätsörd klasskompis som hade den inställningen till sötsaker.

Å andra sidan är det ju inte ätstört i sig att inte äta sött. Det kan vara ett personligt val bara.

• Anonym (Mm)

Det är mer ätstört enligt mig isåfall att äta sött var dag eller flera dagar i veckan. Vilket säkert väldigt många gör och säkert mer vanligt än tvärtom .

• Tow2Mater

Önskar jag kunde känna en rush av godiset jag nu äter, snart hela påsen men ingenting ännu.

• Anonym (Lej)

Låter som ett sunt förhållande till onyttigheter. Jag har inte samma disciplin som du, inte på långa vägar, men ser upp till personer som väljer sin hälsa och sitt välmående framför kortsiktig njutning. 

• Anonym (Mimmi)

Inte det minsta ätstört, snarare hälsosamt.
    Jag är likadan, har inte ätit sötsaker på säkert 30 år och har inga planer på att göra det.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tankar och känslor) skrev 2025-12-04 14:30:25 följande:

Att välja att inte äta vissa saker behöver inte på något vis vara ätstört. För mig i alla fall handlar det om vilka känslor och tankar som lett till beslutet att inte äta det.

Är det en ångest över att det skulle vara jätteonyttigt och att en godisbit kommer göra dig tjock eller att du känner att du måste kompensera för det med träning osv, eller att du måste träna i förväg för att vara "värd" att äta ex sötsaker skulle jag säga att beteendet är ätstört. Eller om du har en fixering vid att läsa kalorimängd och utefter det välja bort saker (om du inte såklart av någon anledning, ex hälsoskäl behöver räkna kalorier) som är "onyttiga".

Din anledning låter inte som en ätstörd anledning i mina öron, utan att du helt enkelt inte gillar det/känslan det ger i kroppen.

Jag tycker att det är åt det hälsosamma hållet att ha koll på kalorier. Inte så att jag kollar på allt jag äter, men på nya produkter gör jag det alltid. Och väljer mängd att äta därefter.

Jag räknar inte kalorier längre, men har gjort i min ungdom för länge sedan. Är runt 60 idag, normalviktig med bra kondition och mår prima. 

Kroppen mår bättre utan en massa socker i tid och otid. Kroppen mår också bättre om den slipper dra omkring på en massa onödiga kilon. Kilon som många sluppit om de inte glufsat en massa skit i tid och otid.
  • Anonym (Socker..)

Det är socker i de flesta matvaror idag, och extra socker är därför inget som kroppen behöver. Nej du har inte det minsta ätstörning.

• Anonym (Tankar och känslor)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-05 05:44:00 följande:
    Jag tycker att det är åt det hälsosamma hållet att ha koll på kalorier. Inte så att jag kollar på allt jag äter, men på nya produkter gör jag det alltid. Och väljer mängd att äta därefter.

Jag räknar inte kalorier längre, men har gjort i min ungdom för länge sedan. Är runt 60 idag, normalviktig med bra kondition och mår prima. 

Kroppen mår bättre utan en massa socker i tid och otid. Kroppen mår också bättre om den slipper dra omkring på en massa onödiga kilon. Kilon som många sluppit om de inte glufsat en massa skit i tid och otid.
    Fint att det funkat för dig! Som jag skriver kan det vara helt ok/bra för vissa att hålla koll på kalorier om det inte är kopplat till ångest.

Att hålla koll på kalorier i det syfte jag gjort i perioder när jag mått sämre och "tävla" med mig själv för att få i mig mindre idag än igår är inte hälsosamt. Som sagt, allt beror på tankar, känslor och syfte med beteendet.
  • Postman

Får aldrig någon rush av socker. Äter en hel del godis. Jag tror det där är lite överdrivet. 

• Anonym (skulle aldrig)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-12-05 05:44:00 följande:

Och jag tycker att alla som räknar kalorier är lite ätstörda.

Det har jag aldrig gjort, man äter mindre och rör på sig bara så försvinner 1-2 kilon och så är allt bra igen.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (skulle aldrig) skrev 2025-12-05 08:13:46 följande:
    Och jag tycker att alla som räknar kalorier är lite ätstörda.

Det har jag aldrig gjort, man äter mindre och rör på sig bara så försvinner 1-2 kilon och så är allt bra igen.
    Det får du gärna tycka.
    Som före detta ätstörd så bryr jag mig inte alls om vad du tycker, jag är inte ätstörd längre och det är huvudsaken.
Svar på tråden Är det här ett ätstört beteende?