Anonym (Tjej91) skrev 2025-12-04 17:23:02 följande:
Fler som kämpar för en första graviditet? 8 månaders försök efter ett missfall..
Hej, jag är 34 år (35 i april) och längtar efter graviditet och barn. Jag har längtat sen 20-års åldern och det börjar nu ta över hela mitt mående över att vilja bli gravid. Jag & min sambo har varit tillsammans i 2,5 år (han är 35) och bestämde oss förra julen för att börja försöka. Och till vår stora förvåning så lyckades vi på andra försöket men slutade i missfall runt v.8.. det var det värsta jag varit med om.
Sen dess har vi försökt och är nu inne på 8e försöket men inget händer.. och vi får inte söka hjälp via landstinget förrän det har gått 1 år sen missfallet konstaterades (vilket blir i april).
Är det någon som går igenom liknande? Kanske någon som inte har barn sen innan..? Oron hos mig börjar ta över, varför det inte går, för vår ålder, svårigheter att vara glad generellt och även känna och visa glädje för alla andra runt omkring en som det händer.
Hej,
Jag är lite liknande ❤️ Vi började försöka förra hösten för första barnet, och på andra försöket fick vi ett plus som visade sig vara ett utomkvedshavandeskap. Det konstaterades i januari men blev operation i mars.
Min ena äggledare opererades bort och trots att hela processen var skitjobbig, så höll jag mig ändå hoppfull eftersom vi blev gravida redan på andra försöket. Men nu är vi på försök 9 igen (räknat från efter operationen) och fortfarande ingen graviditet 😢
Jag har också fått ökat oro och ångest. Är 32 (snart 33) och vi vill ha mer än 1 barn. Samtidigt är det så många i mitt umgänge som blir gravida och får barn, tror det varit upp mot 10 stycken som jag känner senaste året. Är såklart glad för alla - men varje gång så blir det lite av en käftsmäll över att jag och min kille >inte lyckas<.
Jag försöker ändå hålla mig hoppfull med att vi faktiskt har blivit gravida en gång (även om det satte sig fel..) och att vi nu bara har fått lite lägre sannolikhet varje månad med tanke på operationen. Men statistiskt sett så ska det gå inom 1 år, så snart är det ändå vår tur igen ❤️
Jag är även med i bim-trådarna (känner igen ditt namn där också?) men följs gärna åt i den här tråden om du vill 🤗