• Anonym (TS)

Fråga om cellprovtagning

Jag var nyligen på cellprovtagning. Barnmorskan sa att svaret kunde ta upp till 12 veckor men efter ca en vecka fick jag svar. Där stod det att provet inte innehöll HPV och därför inte kommer att analyseras för cellförändringar och att jag kommer att kallas igen om 3 år. Är det så det brukar gå till nu?

Förra gången minns jag att jag fick svar att cellprovet var normalt , då hade jag inte heller HPV.

För 11 år sedan hade jag cellförändringar (grad 3) och behövde göra en konisering. Då hade jag också HPV men det försvann ju tydligen när de tog bort cellförändringarna. Jag var 26 då och tog vaccinet efter det, sedan har proven varken visat på cellförändringar eller HPV. Men såklart oroar man sig lite extra, är nervös inför varje cellprov. 

Kan också tillägga att jag har fått tre barn efter det, tänkte om det är någon som läser det här som har gjort eller ska göra en konisering och oroar sig för den biten. Jag har behövt ha cerklage för att livmodertappen ska klara tyngden av graviditeterna men det är inte alltid man måste det efter en konisering. Och med cerklage har alla graviditeter gått bra, alla barnen föddes friska och fullgångna. 

• Svar på tråden Fråga om cellprovtagning
  • Anonym (Självläkning)

Kroppen läker ofta ut både hpv och cellförändringar själv, om immunförsvaret är välfungerande. Så att genomföra diverse ingrepp är långt ifrån den enda lösningen för detta, oavsett svårighetsgrad på cellförändringarna. Det finns risker och biverkningar med ingreppen som man måste överväga starkt och helst se det som en allra sista utväg. 

Cancer från HPV tar flera år att utveckla så man har god tid på sig att ge kroppen en chans att läka det själv genom att boosta immunförsvaret och ta hjälp av en rad olika alternativa metoder, så som vagitorier med curcumin till exempel. 

Svar på tråden Fråga om cellprovtagning