• Anonym (TS)

Förskola för föräldrarlediga

Vilka människor är det egentligen som svartmålar familjer som har sina barn på förskolan samtidigt som dom är hemma med en bebis? 

När mitt barn precis var fyllda 2 år så fick hen sitt småsyskon. Jag var sprucken, hade framfall och alla möjliga åkommor. Från första dagen så skulle barnet få gå betydligt färre timmar i veckan på förskolan.

2 åringen var nyfiken och skulle ständigt lyfta sitt småsyskon på det mindre bra sättet. När hen inte fick detta så skulle hen slå sitt småsyskon i huvudet eller dra hen i håret. Jag kunde fysiskt knappt röra mig. 

Storasyskonet ville gå och röra på sig och att jag skulle vara med i klätterställningar och allt möjligt. Jag hade småsyskonet på magen då jag inte hade råd med dubbelvagn och närmaste lekpark är 2,5 km bort. Så det funkade inte helt bra med en en precis fyllda 2 åring att ska gå själv och ståbräda va inte aktuellt då detta innebär att barnet ska vilja lyssna på att den ska sitta där. 

Men 2 åring lyssnar inte på vilket håll den ska gå på. 

Mitt barn fick utökad tid på förskolan. 

Vad skulle alternativet vara? Ett barn som ska slå och dra sitt småsykon i håret varje dag pga svartsjuka? 

• Svar på tråden Förskola för föräldrarlediga
  • molly50

Jag hade aldrig mitt äldsta barn på förskolan mer än 15 timmar/vecka då jag var föräldraledig med mitt yngsta.
    Och det hade jag inte haft ens om det varit tillåtet med mer.
    Men är man i TS situation med sådana förlossningsskador så tycker jag att det kan vara ok.
    Men jag undrar samtidigt om det inte finns någon annan i TS närhet som kan hjälpa till?
    Var finns pappan? Om TS har sådana besvär så borde han kunna ta FL och TS sjukskriva sig. För TS behöver ju uppenbarligen hjälp.

• Goneril

Det är uppenbart att TS fått svåra förlossningsskador och har svårigheter att sköta sina barn. Var finns pappan i detta? Han borde ju ta ledigt och stötta TS. Vad händer om TS måste opereras för sina skador och stanna kvar på sjukhuset, vem tar hand om barnen då?                                                                                                        Varför så dyr tvillingvagn? Bättre att köpa en billigare, en vagn verkar ju behövas. TS ska tydligen åka tåg med sina barn, men hon ska väl ta sig till stationen och därifrån också? Ett barn i sele på magen och ett i vagn, och så upp på tåget, de ansträngningar som detta innebär kan förvärra skadorna. Kan inte pappan ta tjänstledigt? 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Tea) skrev 2025-12-05 08:35:59 följande:
    Anonym (dina barn) skrev 2025-12-05 07:57:52 följande:
    Jag förstår inte den här grejen med att skaffa barn för att sen lämna bort dem så mycket som möjligt. Håller med Anonym(Mami), väljer man att skaffa barn tätt får man också ta konsekvenserna av det.

Gällande att barnet ska vara hemma från första dag, så ja? Pappan är ju oftast hemma första tio dagarna också. 

Att du inte kan hantera ditt barns svartsjuka på ett vettigt sätt utan väljer att istället lämna bort det till främlingar är i min värld sjukt. 

Det TS beskriver har ju inte att göra med att inte vilja ta hand om barn eller att ha fått barn för tätt. Det handlar om att ha svåra komplikationer efter förlossningen och behöva lösa situationen på ett rimligt sätt som blir så bra som möjligt. Det går inte att ta hand om små barn när man knappt kan röra sig. Det är inte säkert för varken storasyskonet eller bebisen. 

Vi hade en liknande situation. Storasyskonet var fyra år. Jag kunde knappt gå. Kunde inte bära bebisen. Pappan jobbade hemifrån på deltid, men det räckte inte. Vi behövde hjälp av fler för att klara situationen. Lösninen för oss blev att äldsta fick utökad tid i förskola så att hon kunde vara där några timmar varje dag istället för bara tre dagar. På så vis fick pappan ihop några timmars jobb om dagen. 

Som den ovan skrev löste sig sånt här förr ofta genom att man var fler vuxna i hushållet. Är man bara två så behöver man hjälp. 

TS, jag blev en period sjukskriven på deltid så att pappan kunde ta ut föräldraledighet också. Det gjorde allt mycket lättare för oss. 

Jag är själv föräldraledig med en 10 månaders bebis och har en snart 4-åring på förskolan.. Så jag är inte emot det. Jag tror han får mycket ut av att få vara på förskola (inga långa dagar och han är ju inte där varje dag) och leka med kompisar. 

Men alltså.. jo , det handlar ju om att få barn för tätt, om de absolut inte funkar hemma. Menar ni alltså att TS barn bara bråkar med småsyskonet under tiden som förskolan är öppen? Och att TS helt plötsligt mår bra och kan röra sig som vanligt efter förskolan stänger? Och ja jag vet att den andra föräldern antagligen kommer hem på kvällen men har svårt att tro att barnet är på förskola hela tiden som han är borta. Och är det en helt ohållbar situation på dagtid så är det antagligen det på kvällstid också, även med två föräldrar om det är så illa som TS skriver. Så ja , då har TS skaffat barn som hon inte klarar av att ta hand om och det är inte rätt mot något av barnen. Funkar det så fruktansvärt dåligt hemma så är inte förskolan lösningen, då borde nog socialtjänsten bli inkopplad. För TS får det ju att låta som totalt kaos.

Och när det gäller komplikationer efter förlossning. Det är en risk man ALLTID tar när man väljer att skaffa barn. Förhoppningsvis har ni ju valt det och inte blivit tvingade att bli gravida och behålla barnet. Så ja , då är det något man får räkna med att det kan hända. Det kan bli akut kejsarsnitt till exempel , hur mycket tror du man kan röra sig och bära storasyskon efter det? Jag behövde själv göra det nu senast men jag såg till att jag hade hjälp.  Och att gå iväg och lämna på förskolan var ju inte direkt lättare än att ha sonen hemma. Om man verkligen inte kan röra sig borde det ju vara svårt att lämna på förskola också? Om man tänker att allt faller och det blir katastrof om inte förlossningen går perfekt och helt komplikationsfritt, då är det faktiskt inte läge att skaffa ett till barn. Man har ett ansvar själv också. Och att syskon kan bråka och storasyskon blir svartsjuka är också något man får räkna med.

Jag tycker förskolan ska vara för att storasyskonet ska få träffa kompisar (viktigast om syskonet är lite äldre , över 2-3 år kanske) och få vara med på allt kul och lärorikt de gör på förskolan , för att det kanske är roligare än att vara hemma med mamma och bebis varje dag. Inte för att det är totalt kaos och misär hemma .. då behöver man som sagt socialtjänst , inte förskola. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mami) skrev 2025-12-08 12:04:36 följande:
    Bor i sydöstra Sverige och hittar en för 1500kr på Blocket. Så det behöver inte kosta tiofalt. Men okej..
    Visa en sådan tvillingvagn som kostar 1500 kronor 
  • Anonym (TS)
    molly50 skrev 2025-12-08 15:32:09 följande:

Jag hade aldrig mitt äldsta barn på förskolan mer än 15 timmar/vecka då jag var föräldraledig med mitt yngsta.
    Men är man i TS situation med sådana förlossningsskador så tycker jag att det kan vara ok.
    Men jag undrar samtidigt om det inte finns någon annan i TS närhet som kan hjälpa till?
    Var finns pappan? Om TS har sådana besvär så borde han kunna ta FL och TS sjukskriva sig. För TS behöver ju uppenbarligen hjälp.

Han var väldigt sjuk när bebisen kom och låg mycket på sjukhus. Så han behövde vila mycket för att inte bli värre 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-12-08 16:51:42 följande:

Jag är själv föräldraledig med en 10 månaders bebis och har en snart 4-åring på förskolan.. Så jag är inte emot det. Jag tror han får mycket ut av att få vara på förskola (inga långa dagar och han är ju inte där varje dag) och leka med kompisar. 

Men alltså.. jo , det handlar ju om att få barn för tätt, om de absolut inte funkar hemma. Menar ni alltså att TS barn bara bråkar med småsyskonet under tiden som förskolan är öppen? Och att TS helt plötsligt mår bra och kan röra sig som vanligt efter förskolan stänger? Och ja jag vet att den andra föräldern antagligen kommer hem på kvällen men har svårt att tro att barnet är på förskola hela tiden som han är borta. Och är det en helt ohållbar situation på dagtid så är det antagligen det på kvällstid också, även med två föräldrar om det är så illa som TS skriver. Så ja , då har TS skaffat barn som hon inte klarar av att ta hand om och det är inte rätt mot något av barnen. Funkar det så fruktansvärt dåligt hemma så är inte förskolan lösningen, då borde nog socialtjänsten bli inkopplad. För TS får det ju att låta som totalt kaos.

Och när det gäller komplikationer efter förlossning. Det är en risk man ALLTID tar när man väljer att skaffa barn. Förhoppningsvis har ni ju valt det och inte blivit tvingade att bli gravida och behålla barnet. Så ja , då är det något man får räkna med att det kan hända. Det kan bli akut kejsarsnitt till exempel , hur mycket tror du man kan röra sig och bära storasyskon efter det? Jag behövde själv göra det nu senast men jag såg till att jag hade hjälp.  Och att gå iväg och lämna på förskolan var ju inte direkt lättare än att ha sonen hemma. Om man verkligen inte kan röra sig borde det ju vara svårt att lämna på förskola också? Om man tänker att allt faller och det blir katastrof om inte förlossningen går perfekt och helt komplikationsfritt, då är det faktiskt inte läge att skaffa ett till barn. Man har ett ansvar själv också. Och att syskon kan bråka och storasyskon blir svartsjuka är också något man får räkna med.

Jag tycker förskolan ska vara för att storasyskonet ska få träffa kompisar (viktigast om syskonet är lite äldre , över 2-3 år kanske) och få vara med på allt kul och lärorikt de gör på förskolan , för att det kanske är roligare än att vara hemma med mamma och bebis varje dag. Inte för att det är totalt kaos och misär hemma .. då behöver man som sagt socialtjänst , inte förskola. 

Jag lämnade inte på förskolan. Eller hämta? 
  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2025-12-08 18:48:57 följande:
    Han var väldigt sjuk när bebisen kom och låg mycket på sjukhus. Så han behövde vila mycket för att inte bli värre 
    Ok. Men hur mår han nu? Eller finns det någon annan i er närhet som kan hjälpa till?
  • Elin pelin

Jag har inte läst hela tråden så jag är ledsen om jag återupprepar något som redan sagts.

Det jag reagerar på är när föräldrar vill ha första barnet på förskolan trots att barnet inte har ut mycket av det eller att de vill helst ha dem där heltid. Jag har ex en kompis som bor i Stockholm (5 min från förskolan) och hon tyckte det var så viktigt för hennes 1.5åring att vara på förskolan 30 timmar/vecka. Nej, en 1,5 åring behöver inte förskolan så mycket.
    Sen förstår jag att 15 timmar kan vara lite tight för att hinna med saker, framförallt när förskolan bestämmer att det är 3 timmar per dag, då blir det inte mycket tid till bebisen.

Det finns alltid familjer som behöver mer tid och får det beviljat, vilket är en annan sak. Och jag tror det är få som reagerar om en familj med barn som har en sjukdom får utökad tid, eller där det finns komplikationer efter förlossningen.

• Anonym (TS)
    molly50 skrev 2025-12-08 19:44:19 följande:
    Ok. Men hur mår han nu? Eller finns det någon annan i er närhet som kan hjälpa till?
    Ja nu mår alla bra 
  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2025-12-08 20:24:19 följande:
    Ja nu mår alla bra 
    Ok. Men kan inte han hjälpa dig då?
  • Anonym (Mami)
    Elin pelin skrev 2025-12-08 19:51:56 följande:

Jag har inte läst hela tråden så jag är ledsen om jag återupprepar något som redan sagts.

Det jag reagerar på är när föräldrar vill ha första barnet på förskolan trots att barnet inte har ut mycket av det eller att de vill helst ha dem där heltid. Jag har ex en kompis som bor i Stockholm (5 min från förskolan) och hon tyckte det var så viktigt för hennes 1.5åring att vara på förskolan 30 timmar/vecka. Nej, en 1,5 åring behöver inte förskolan så mycket.
    Sen förstår jag att 15 timmar kan vara lite tight för att hinna med saker, framförallt när förskolan bestämmer att det är 3 timmar per dag, då blir det inte mycket tid till bebisen.

Det finns alltid familjer som behöver mer tid och får det beviljat, vilket är en annan sak. Och jag tror det är få som reagerar om en familj med barn som har en sjukdom får utökad tid, eller där det finns komplikationer efter förlossningen.

Men här har man också ett eget ansvar.
    Man måste inte ha tätt mellan barnen (som din vän) och väljer man det så får man förstå skillnaden som det kommer att bli jämfört med när man fick första barnet och hade all tid i världen. Fattar man inte det är man väldigt naiv. Eller så (återigen) sitter man och följer influencers som styr sitt eget liv och arbetsliv på en nivå som många inte kan, som har medarbetare eller nannies som följarna sällan ser, som går på salong och blåser håret när de har en kvart över. Det är inte den normala vardagen man ser.

Just av den anledningen valde vi att ha rätt många år emellan för vi ville inte ha det så.  Jag ville inte behöva slita upp ett litet barn som nyss somnat för att försöka fortsätta ha hen att sova i vagn för att vi behövde stressa till förskolan och hämta. Jag ville inte ha utmanande mornar när jag själv sovit kass, det äldre barnet vaknat på fel sida och den lille ville köra maraton-amning. Jag ville försöka så gott det gick att ge det lilla barnet en lite större bit av kakan - OM det var möjligt. Och jag lägger till att pappa finns i bilden och tog fler lämningar och hämtningar än jag FÖRSTÅS för han hade inte en bebis som hängde i tutten men det skulle alltid falla någon hämtning/lämning på mig varje vecka och jag ville inte det. Så vi gjorde inte så. 

Man måste inte följa normen. Generellt gör man bäst i att fatta beslut utifrån hur man själv känner och inte minst hur man känner sig själv. Jag hade inte varit en särskilt glad och härlig mamma om jag fått barn tätt.
    Och om man väljer att skaffa barn tätt - då får man ju fixa det liksom. Det är till 99% självvalt. Ta stöd av nära och kära som kan komma förbi och hänga lite och hålla i bebisen, hitta andra föräldralediga i grannskapet. Kanske har grannen en femtonåring som inte har  något emot att knuffa ditt stora barn i gungan ute på gården en halvtimme mot en biobiljett i betalning. Det går ofta att skapa ett "village" om man vill. 
  • Anonym (Mysan)

I den här tråden kommer många kvinnors verkliga sida fram. Kvinnors avsky mot andra kvinnor blir extremt tydligt. 

Själv skulle jag skämmas ögonen ut mig om jag skrivit flera av inläggen här. Uppfostrar ni era barn att vara lika dömande? Det tror jag är mer skadligt än förskola 25 timmar i veckan. 

• Anonym (Anamma)
    molly50 skrev 2025-12-08 15:32:09 följande:

Försäkringskassan beta sällan ut sjukpenning för förlossningsskador. De anser att det är förväntat efter att man fött barn. Om du är så dålig att du blir inlagd på sjukhus kan du få.
  • Anonym (Si)

Håller med om att många är extremt oempatiska i tråden. 

Varför ska man räkna med allvarliga förlossningsskador? Har vi inte bättre vård och mer jämlikt föräldraskap i Sverige än så? Ja, då förstår jag verkligen om kvinnor väljer bort barn helt. Det är ju verkligen inte okej om man lämnas sån. Det är inte 1800-tal. Eller ska vi låta folk dö i hjärtinfarkt också för att det är ?naturligt? att inte överleva sin 60-årsdag?

Jag hade två år mellan mina första två. Det var inte alltid lätt, men de var varandras ögonstenar och det var så mycket lättare med barn nr 2 för de hade varandra. Tvååringen hjälpte mig underhålla lillebror vilket underlättade något otroligt. Jag var ensamstående från att andra barnet var två månader gammal för fick fly med dem från pappan. Den stora hade ingen förskola pga snabb flytt. Så ja, det kan vara jobbigt med två år emellan, men inget man måste räkna med. Alla fyraåringar är väl inte heller sockersöta hela tiden. De två har alltid haft varandra vilket är så fint. Men att ha en precis nyfödd och vara helt nyförlöst är förstås en annan sak; då behöver man ju mycket vila och det kan vara svårt att gå. Men man kan ju ta ut dubbeldagar nu. Vi var hemma en månad tillsammans med nr 3 (annan man än den vi flydde från) och han lämnade och hämtade storasyskonen på förskolan. Nu ska vi få en till och vi ska vara hemma en månad tillsammans igen så han kan pyssla om oss ordentligt och jag kan återhämta mig i lugn och ro. Varför borde TS ha räknat med att det skulle bli så hemskt tufft?

Svar på tråden Förskola för föräldrarlediga