• Anonym (Mamman)

Storasyskon hemma från förskolan första tiden med nyfödd?

Hej!

Jag undrar hur ni tänker kring att ha det stora barnet hemma från förskolan första tiden med nyfödd?

Våran dotter kommer vara 2,4 månader när lillebror kommer nu i december.

Jag vill ju helst inte börja första bebistiden med sjukdomar nu när RS-virus, influensa och magsjukan härjar.

Hur gjorde ni med det äldre syskonet när ni födde under vinterhalvåret och hur resonerar ni?
    Gick barnet på förskolan eller var det hemma tillsammans med er & hur länge? 

Våran dotter älskar förskolan men vi har öven ett socialt liv med många kusiner och kompisar till henne i samma ålder så den sociala biten för henne är jag inte orolig över.

Min man kommer också att vara hemma minst 1 månad när lillebror kommer 

Tacksam för inputs🌸

• Svar på tråden Storasyskon hemma från förskolan första tiden med nyfödd?
  • Anonym (Mami)

För en tvååring är det där med socialt liv helt vad ni gör det till. Har ni en stabil miljö med vuxna och kusiner och små vänner som du beskriver det så är det ingen fara för det äldre barnet att vara ledig från förskolan ett tag. 

Jag var beräknad 28/1 och då var vårt stora barn nästan tre år. Vi gick på ledighet en vecka före jul ungefär och var hemma tillsammans tills mitten på januari. Maken var också ledig ca 3v från jul och framåt men jobbade någon vecka som hann gå emellan tills syskonet kom. Sen blev han ledig sina 2v igen

Han gick tillbaka till jobb och syskonet kom tillbaka till förskolan i mitten av februari. Så syskonet var borta från förskolan ca 2 mån och det var otroligt skönt. Ingen risk att få hem smittor till vare sig hen själv eller till bebisen (eller oss vuxna - inte kul ta hand om små barn när man är sjuk själv). Vi har det normala stödet kring oss dvs far-och morföräldrar som kom hit och lekte vissa stunder och självklart mer första halvåret kanske än normalt. 

Svar på tråden Storasyskon hemma från förskolan första tiden med nyfödd?