• Anonym (Så trött)

Varför är kvinnor så otrevliga mot varandra?

Ja, som rubriken lyder, varför har kvinnor ett sådant behov av att trycka ner andra kvinnor, allra helst i frågor som rör föräldraskap? Jag har läst flera trådar om förskola och föräldralediga, där man inte kan avstå från att berätta att andra är lata och gör fel. Skulle någon ha ett barn som är överviktigt, är det extra viktigt att berätta hur korkade föräldrarna är. Den som hämtar sitt barn sist på förskolan måste ändå få veta att andra prioriterar sina barn och hämtar tidigt. Den som har flera aktiviteter för sina barn, måste få veta att de gör fel och att andra minsann väljer att tillbringa tid med sina barn och göra saker med dem istället.

Varför, varför, varför gör ni så här? Vari finns behovet av att trycka till andra? Varför kan ni inte uttrycka en åsikt som en åsikt? Varför behöver det följa med en liten otrevlighet?

Tappades ni som barn? Mår ni dåligt i er själva? Eller är ni intellektuellt svaga att ni helt saknar förmågan att sätta er in i andras situationer?

• Svar på tråden Varför är kvinnor så otrevliga mot varandra?
  • Anonym (Klarafina)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-12-05 19:01:57 följande:

Ett kvinnodominerat. Det komiska är att flera kvinnor verkar tro att man inte fattar vad dom sysslar med. 

Om det framkommer något bra om en kvinna och en annan kvinna direkt måste berätta något dåligt om denna kvinna, så ler man bara lite inombords och tänker att hon har en kass självkänsla eller ett behov av att vara bättre.

Vill du inte berätta så säg gärna det istället.

Själv jobbar jag inom offentlig kulturförvaltning. Jag funderar på om tex privat eller offentlig arbetsgivare spelar roll. Eller utbildnings- eller lönenivå. 

• Anonym (Daniel)
    Anonym (Nina) skrev 2025-12-05 17:51:50 följande:

En av fördelarna med att ha avstått barn frivilligt lol. Jag vet att detta tyvärr stämmer. Eftersom min syster har barn. Men också ett skäl till att jag inte umgås mycket med kvinnor överlag. Det är för vanligt hos många kvinnor med detta beteende. Jag pallar inte med dessa högstadie fasoner. 

On det är någon tröst, kan jag berätta för dig att som frivilligt barnfri kvinna. Blir man ibland angripen från båda hållen. Stött på män som inte vill hälsa eller prata med dig på middagar och annat. Om dom vet att du avstått barn frivilligt. Men det säger mer om deras kvinnosyn ,än om mig som person.  Tycker beteendet är märkligt, men mitt liv stannar ju inte för det. Bara avlägsna sig från sådana människor. Om det är svårt, så minimera den så mycket som möjligt.

Alltså vad är det här för klappträn till män du träffat? Det handlar om makt. Dom hade gjort någon forskning i USA om dom männen som har problem med detta. Det har göra med att frivilligt barnfria kvinnor är den ENDA gruppen av kvinnor, där män inte har någon makt över dom. Män vill gärna binda kvinnor till sig, barn är ju det ultimata.

Dom kan också se det som att du inte godkänt en man för att föda hans barn. Det är typ bland det mest ultimata sättet för en man att känna sig utvald och att han dög. Även om jag fattar att det inte är något negativt riktat emot oss män. Du har full rätt att välja hur du vill leva ditt liv. Strunta i dessa män, dom faller på eget begrepp. Det säger mer om dom.

För övrigt borde ni kvinnor vara mer snälla och stöttande emot varandra. Ett liv har vi, och det går fort.
  • Anonym (H)

Så kvinnor är otrevliga mot kvinnor och kvinnor är otrevliga mot män.  Vad säger det?

• Anonym (Klarafina)
    Anonym (Daniel) skrev 2025-12-06 01:00:51 följande:
    Alltså vad är det här för klappträn till män du träffat?
    Jag undrar ofta detta när jag läser på FL. Vad är det för knäppisar folk i trådarna har omkring sig? Som den här trådstarten tex, som ju gäller kvinnor, men skit samma. Trådstartare beskriver helt knäppa beteenden som jag i princip aldrig stött på och de säger att det är vanligt. Jag tror inte att de ljuger utan uppenbarligen ser folks beteende väldigt olika ut i olika grupper. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Klarafina) skrev 2025-12-06 10:34:22 följande:
    Jag undrar ofta detta när jag läser på FL. Vad är det för knäppisar folk i trådarna har omkring sig? Som den här trådstarten tex, som ju gäller kvinnor, men skit samma. Trådstartare beskriver helt knäppa beteenden som jag i princip aldrig stött på och de säger att det är vanligt. Jag tror inte att de ljuger utan uppenbarligen ser folks beteende väldigt olika ut i olika grupper. 
    Just nu finns en tråd om föräldralediga och förskola, där flera inte kan hålla sig från att trycka till folk med annan åsikt. 
  • Anonym (Kl)

Arbetslivet i offentlig sektor präglas av många politiskt högt satta mål som är omöjliga att uppnå samtidigt bl.a.  på grund av bristade resurser och bemanning. Det föder ingen sund arbetsmiljö. 

I sådana lägen föds beteendet att man skickar runt skit på varandra.

Sedan gillar kvinnor att arbeta med andra kvinnor som liknar dem själva. Mest lik är bäst. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-12-05 16:16:08 följande:
    Varför är kvinnor så otrevliga mot varandra?

Ja, som rubriken lyder, varför har kvinnor ett sådant behov av att trycka ner andra kvinnor, allra helst i frågor som rör föräldraskap? Jag har läst flera trådar om förskola och föräldralediga, där man inte kan avstå från att berätta att andra är lata och gör fel. Skulle någon ha ett barn som är överviktigt, är det extra viktigt att berätta hur korkade föräldrarna är. Den som hämtar sitt barn sist på förskolan måste ändå få veta att andra prioriterar sina barn och hämtar tidigt. Den som har flera aktiviteter för sina barn, måste få veta att de gör fel och att andra minsann väljer att tillbringa tid med sina barn och göra saker med dem istället.

Varför, varför, varför gör ni så här? Vari finns behovet av att trycka till andra? Varför kan ni inte uttrycka en åsikt som en åsikt? Varför behöver det följa med en liten otrevlighet?

Tappades ni som barn? Mår ni dåligt i er själva? Eller är ni intellektuellt svaga att ni helt saknar förmågan att sätta er in i andras situationer?

Har länge ställt mig frågan. Hör och ser detta såväl mammor emellan som - inte minst - vid arbetsplatserna. (Har skapat en tråd om detta under ?Övrigt?..) 
  • Anonym (Verkligheten)

Min erfarenhet är att fattiga lågutbildade personer lätt blir lite bittra och därför är mer grälsjuka än genomsnittet, oavsett kön. Att de äter för mycket skräp och blir feta för att trösta sig gör inte saken bättre.

Flera av mina kompisar har problem med det, med syskon som inte lyckats lika bra. En vän har t.ex. en bror som vägrar träffa resten av familjen utom på jul för att han har fastnat hemma i depression och inte jobbat på många år nu.

• Anonym (FL..)

Som någon skrev tidigare - det är faktiskt något jag mest sett på Familjeliv. Annars har jag haft upplevelsen att kvinnor, på arbetsplatser och på fritiden, bara umgås med vänner som de haft sedan långt tillbaks eller arbetskollegor de fått bra kontakt med. Vanligt med s,k. "empatiskt" skitsnack, dvs att man pratar lite illa om en annan kvinna under täckmantel av att man tycker synd/ bryr sig om personen, men sättet de pratar på säger egentligen något annat. I övrigt verkar det mest som om kvinnor, om de inte är nära vänner eller bra arbetskollegor, faktiskt skiter fullständigt i andra kvinnor.

• Anonym (Anna)
    Anonym (FL..) skrev 2025-12-06 12:08:06 följande:

Som någon skrev tidigare - det är faktiskt något jag mest sett på Familjeliv. Annars har jag haft upplevelsen att kvinnor, på arbetsplatser och på fritiden, bara umgås med vänner som de haft sedan långt tillbaks eller arbetskollegor de fått bra kontakt med. Vanligt med s,k. "empatiskt" skitsnack, dvs att man pratar lite illa om en annan kvinna under täckmantel av att man tycker synd/ bryr sig om personen, men sättet de pratar på säger egentligen något annat. I övrigt verkar det mest som om kvinnor, om de inte är nära vänner eller bra arbetskollegor, faktiskt skiter fullständigt i andra kvinnor.

Ja den känns igen. ?Tycka-synd-om skitsnacket?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kl) skrev 2025-12-06 11:36:46 följande:

Arbetslivet i offentlig sektor präglas av många politiskt högt satta mål som är omöjliga att uppnå samtidigt bl.a.  på grund av bristade resurser och bemanning. Det föder ingen sund arbetsmiljö. 

I sådana lägen föds beteendet att man skickar runt skit på varandra.

Sedan gillar kvinnor att arbeta med andra kvinnor som liknar dem själva. Mest lik är bäst. 

Du har helt rätt. Omöjliga mål, obefintliga resurser. Av din signatur att döma så verkar vi känna samma organisation. 
  • Anonym (Klarafina)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-12-06 10:40:20 följande:
    Just nu finns en tråd om föräldralediga och förskola, där flera inte kan hålla sig från att trycka till folk med annan åsikt. 
    Jag vet! Helt galna svar i den tråden bitvis. Men folk jag har omkring mig beter sig inte sådär. Var finns dessa gnällspikar som trycker till andra? Du har dem uppenbarligen omkring dig. Jag är nyfiken på i vilka kretsar och miljöer det har blivit så att det du beskriver anses normalt. 
  • Jimmy75
    Anonym (H) skrev 2025-12-06 10:23:42 följande:

Så kvinnor är otrevliga mot kvinnor och kvinnor är otrevliga mot män.  Vad säger det?

Inte alls lika mycket som ditt inlägg här
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2025-12-06 11:56:50 följande:

Min erfarenhet är att fattiga lågutbildade personer lätt blir lite bittra och därför är mer grälsjuka än genomsnittet, oavsett kön. Att de äter för mycket skräp och blir feta för att trösta sig gör inte saken bättre.

Flera av mina kompisar har problem med det, med syskon som inte lyckats lika bra. En vän har t.ex. en bror som vägrar träffa resten av familjen utom på jul för att han har fastnat hemma i depression och inte jobbat på många år nu.

Nej, det är bara dina riktigt sunkiga fördomar som lyser igenom. Du inser nog inte själv, att du just är en sådan människa TS talar om. Du ser ner på människor och snackar skit om dom. Det här andan är vad som är fel med detta land just nu. Likt dessa som säger att alla arbetslösa är lata. Detta människo förakt är inte sunt.

Vet du vad? Jag tror att det är du som inte mår speciellt bra.  Man behöver inte träffa sin familj eller släkt om man inte vill. Det är liksom ingen lag på det haha 

Det kan ju också vara så att dom äntligen tillåter sig äta det dom vill , speciell på äldre dar. Vad angår det dig? Du låter inte som en person jag skulle vilja umgås med om jag säger så. 
  • Anonym (Jo)
    Jimmy75 skrev 2025-12-06 14:03:30 följande:
    Inte alls lika mycket som ditt inlägg här
    Sant.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Verkligheten) skrev 2025-12-06 11:56:50 följande:

Om du nu är så högutbildad? Borde du då inte vara mer påläst? Det finns inga vetenskapliga bevis på att folk med låg utbildning, låg inkomst jobb skulle vara mer bittra eller mer grälsjuka. Däremot upplever många mer ångest och stress över sin ekonomiska situation. Det är även möjligt att dom argumenterar mer, men i det syfte vad gäller just ekonomi och saker man upplever orättvist i samhället.

Men däremot har man sett ett visst samband emellan låg intelligens/IQ och människor med fördomar.

Jag har själv vänner med " låg utbildade" jobb som du så fint kallar det. Mitt intryck är att dom väldigt ofta har lite intresse för vilken klass man tillhör, och att man inte bryr sig så mycket om materiell status och saker som på det hela stora faktiskt är väldigt oväsentligt  :) ingen bryr sig om att du är högutbildad eller lågutbildad.

Men jag vet inte vad för slags vänner du har? Kollar ni varandras CV:en innan eller något?  Det enda som blir väldigt tydligt med individer som beter sig som du. Är att ni är väldigt osäkra som människor. 
Svar på tråden Varför är kvinnor så otrevliga mot varandra?