Anonym (Tyvärr) skrev 2025-12-07 21:00:26 följande:
Så om jag nu blir förolämpad av ditt inlägg och att du skrattar åt min gissning/åsikt, så ber du om ursäkt? Jag har ju ändå tolkningsföreträde om jag känner mig skrattad åt, eller?
Nu är jag ju inte född igår och det är inte jättesvårt att se ditt försök att vända på vad jag säger i hopp om att kunna sticka hål på det. Jag ska dock ta din invändning seriöst och svara seriöst på den. Jag får dock dela upp den eftersom den består av olika delar.
Jag börjar i den lätta änden: Ja, du har självklart tolkningsföreträde vad gäller dina känslor och hur du uppfattar något som riktats till dig. Eller du menar att det skulle kunna finnas omständigheter där JAG med rätta kan säga hur du borde reagera eller känna???
Sedan undrar du om jag kommer be om ursäkt: Nej, det kommer jag inte göra. Det emotsäger inte första punkten. Du har fortfarande rätt att känna dig kränkt om du nu gör det, men jag har inte någon gång påstått att det för den sakens skull alltid dikterar villkoren för omgivningen. Om det jag hade skrivit till dig hade varit menat som ett skämt så hade jag bett om ursäkt ifall du tog illa upp, eftersom det då hade varit en oavsiktlig konsekvens och missbedömning från min sida. Nu skrev jag inte till dig på skämt. Det var mitt seriösa svar på din kommentar och även om jag inte hade för avsikt att du skulle ta illa upp så bryr jag mig inte ifall du gjorde det av den enkla anledningen att jag anser det vara en rimlig markering på vad du skrev. Första stycket var min reaktion på det du skrev. Andra stycket var en utveckling kring vad jag reagerade på och varför och tredje stycket var en vidareutveckling kring min egna ståndpunkt och således ett svar på din hypotes/fråga ifall jag arbetar på en kvinnodominerad arbetsplats.
I mitt svar till klarafina beskrev jag närmare vad jag menar med tolkningsföreträde och förtydligade att det inte alltid innebär att den som känner sig trampad på kan kräva vad som helst i alla lägen. En rå jargong eller högt i tak som det så fint heter på en del arbetsplatser är dock aldrig en ursäkt för att kunna häva ur sig vad som helst och gömma sig bakom om det landar fel. Högt i tak, på riktigt innebär även en tolerans för att man ibland kan råka säga eller göra något som en annan person tar illa upp för. Det innebär att man också i det läget kan säga: Förlåt! Det var absolut inte meningen att du skulle ta illa upp. Det var menat som humor och jag förstod inte att det sårade dig. Kan man inte det så är det inte högt i tak. Då är det istället sverigedemokraternas tolkning av yttrandefrihet...dvs att VISSA saker är okej att säga och går under yttrandefrihet, men när det handlar om kritik mot dem eller saker de säger, då ska samma yttrandefrihet inskränkas eftersom det just den gången är lögner och förtal. Vill man ha hög tolerans måste man också själv ha hög acceptans och kunna backa och be om ursäkt när något blev på ett sätt man inte menade.