Motivation och disciplin. Ord som många slänger sig med, som många använder som vapen för att trycka ner de som inte lyckas, med vad det nu kan vara. Vikt i denna tråd.
Näpp, jag har ingen disciplin. Jag har exekutiv funktionsnedsättning som gör det svårt med disciplinen och vaneskapandet, och kräver väldigt mycket energi för att göra det som det flesta gör utan att tänka.
Men vad är egentligen motivation? Viljan att göra något? Det har jag. Gogantiska högar vilja. Att gå ner i vikt, att lära mig språk, att läsa böcker och se filmer och laga mat och fotografera sjön, att en massa sker. Men här kommer det där med att kunna göra saker in igen. Exekutiv funktionsnedsättning.
Sedan har vi resten av mig. Med en kropp som inte sammarbetar, med trauman, men negativa tankar om mig själv, inlärd av ett liv kantat av mobbing, även från den egna familjen.
Motivation och disciplin. Ord som många slänger sig med, som många använder som vapen för att trycka ned dem som inte lyckas. Istället för att fråga: Vad behövs EGENTLIGEN för att lyckas, utöver "motivation" och "disciplin".
Jag vet inte exakt vad jag väger. ca 120-125? Jag har städat bort vägen någonstans. Jag har försökt gå ner i vikt i många år. Jag har årslånga loggar på hur jag inte har mer än kanske 10 dagar per år då jag äter mer än jag borde behöva för att gå ner. Årslånga loggar på utövad motion, på fasteperioder och annat jox. Enda gången jag faktiskt har gått ner i vikt mer substansiellt än den vanliga 1-2 kg hit och dit, var när jag var extremt, väldigt sjuk i tre månader. Då gick jag ner hela 8 kg.
Idag har jag ätit lite för mycket. 300 kcal ungefär. När det kommer till julmys och julbak så har jag ännu mindre discipin. Men det borde uppvägas av hela veckans 5600 kcal underskott. Ok. 5300 då.