Anonym (Prover) skrev 2025-12-07 03:14:57 följande:
Med dåliga prover - alltså livshotande - skickas man inte till ÄT; då läggs man in i somatiken, eftersom ÄT inte har vare sig den kompetens eller de resurser som krävs för att hantera livshotande värden. Med halvtaskiga men inte livshotande prover, däremot, läggs man in på ÄT. Det är alltså det senare scenariot jag vill undvika.
Vad gäller vilken hjälp som skulle kunna hjälpa mig att bli friskare är svaret enkelt: ingen. Jag kan inte bli frisk. Vi har försökt i väldigt, väldigt, väldigt många år, och det finns ingen - inte jag själv, inte mina närstående och inte vården - som öht har minsta lilla illusion längre om att jag någonsin kommer att bli frisk eller ens friskare.
Ok, du kan inte bli frisk.
Jag utgår ändå ifrån att du vill leva några år till.
Du kan inte vänta tills du har livshotande värden innan du gör något åt dem. Då blir ditt liv mycket kortare.
En bättre väg är sannolikt att med jämna mellanrum läggas in på psykiatrin, få i kroppen mer näring, skrivas ut (lite för snabbt eftersom resurser inte finns) och fortsätta ditt liv tills nästa psykvårdtillfälle.
Se det som att även om hjärnan mår dåligt av psykiatrin så behöver resten av kroppen det. Du kan inte bara ta hand om en liten del av din kropp. Om du vill leva.