• Anonym (Desperat)

Psykisk utredning

Kan man på nåt sätt göra en stor/bred utredning för alla möjliga olika psykiska diagnoser o i så fall hur går man tillväga? Jag vet inte vad det är för fel, bara att det är väldigt mycket fel, men det känns liksom som att det är en massa olika saker, både npf och bipolär och borderline och allt möjligt när jag googlar. Hur kollar man sånt här på riktigt? Alltså, hur gör man för att få en riktig utredning och hur går det till och vad kan de utreda för?

• Svar på tråden Psykisk utredning
  • Anonym (ne)
    Anonym (Desperat) skrev 2025-12-06 01:54:27 följande:
    Psykisk utredning

Kan man på nåt sätt göra en stor/bred utredning för alla möjliga olika psykiska diagnoser o i så fall hur går man tillväga? Jag vet inte vad det är för fel, bara att det är väldigt mycket fel, men det känns liksom som att det är en massa olika saker, både npf och bipolär och borderline och allt möjligt när jag googlar. Hur kollar man sånt här på riktigt? Alltså, hur gör man för att få en riktig utredning och hur går det till och vad kan de utreda för?

Det rimliga är väl att man alltid gör en bred utredning.

Men viktigt att komma ihåg att psykiska diagnoser inte är något test man kan ta och få ett svar, utan diagnosen baseras ju på det du beskriver, hur du mår, vilka beteenden och känslor du har. Ibland tillfrågas även omgivningen. Så ditt mående går ju inte att ara säga att detta är Bipolär, eller ADHD, utan det blir mer en bedömning att de beteenden och mående du beskriver ter sig som det ena eller andra, eller flera. 

Ofta fyller man väl i formulär som som försöka ringa in problemen, men även där, det finns inga starka ja eller nej, bara bedömningar av ditt mående utifrån dina svar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Desperat) skrev 2025-12-06 01:54:27 följande:
    Psykisk utredning

Du bokar en tid på din vårdcentral. Berättar om dina problem. Utifrån det går utredningen vidare och uppfyller du kriterierna för någon diagnos får du den och sen möjlighet till behandling
  • 24karat

Försök fokusera på lösningen? Vad är problemet? Försök förklara en konkret situation så kan jag hjälpa dig.
    Styrkekram!

• Anonym (Desperat)

Tusen tusen tack för era svar!

Anonym (ne) skrev 2025-12-08 10:54:35 följande:
    Det rimliga är väl att man alltid gör en bred utredning.

Men viktigt att komma ihåg att psykiska diagnoser inte är något test man kan ta och få ett svar, utan diagnosen baseras ju på det du beskriver, hur du mår, vilka beteenden och känslor du har. Ibland tillfrågas även omgivningen. Så ditt mående går ju inte att ara säga att detta är Bipolär, eller ADHD, utan det blir mer en bedömning att de beteenden och mående du beskriver ter sig som det ena eller andra, eller flera. 

Ofta fyller man väl i formulär som som försöka ringa in problemen, men även där, det finns inga starka ja eller nej, bara bedömningar av ditt mående utifrån dina svar.
    Åh, ja, det fattar jag! Det är ju inget som syns på blodprov tyvärr ... men jättebra att du säger det ändå; det blir ju lätt ändå att man klamrar sig fast vid tryggheten det hade inneburit att kunna få definitiva svar, så det är bra att bli påmind om att det inte är så det funkar 
    Anonym (?) skrev 2025-12-08 11:02:24 följande:
    Du bokar en tid på din vårdcentral. Berättar om dina problem. Utifrån det går utredningen vidare och uppfyller du kriterierna för någon diagnos får du den och sen möjlighet till behandling
    Tack!!! Jättebra konkret info!
    24karat skrev 2025-12-08 12:13:48 följande:

Försök fokusera på lösningen? Vad är problemet? Försök förklara en konkret situation så kan jag hjälpa dig.
    Styrkekram!

- Fruktansvärd ångest när planer ändras
    - Fruktansvärd ångest när jag inte vet precis vad som ska hända i olika situationer (stora så väl som små)
    - Allmän ångest utan begriplig anledning
    - Stort ihållande mörker ihop med insikt om att jag är världens sämsta människa plötsligt omväxlande med lyckorus och superenergi och övertro på mig själv
    - Svårt att skapa och bibehålla fungerande relationer
    ...
    Ja, det är väl de mest påtagliga sakerna
  • 24karat

Godkväll. Det låter som att du har vuxit upp med dysfunktion. Jag tycker du borde försöka bryta mönster i din vardag som kommer gagna dig. Du är det viktigaste i ditt liv. Hur vill du leva? Vänner, föräldrar, eventuella barn eller så har du redan barn och de behöver en fungerande vuxen för att inte dessa mönster ska få upprepas. Väldigt medvetet av dig att konkretisera dina problem. 

• Jimmy75

Hej! Du har redan fått bra och konkret information om hur du gör för att få till en utredning. Vill bara tillägga att du inte bör vänta när du nu kommit så långt. Det kan vara långa väntetider till utredning beroende på vilken region. 

Och googla dina symtom är inte något bra eftersom det är många saker du kan uppleva att du känner igen dig i även om du inte har just den problematiken. Överlappet mellan olika diagnoser kan vara ganska stort och inget man själv så enkelt reder ut att skilja mellan.

Bra att du söker stöd och hjälp och hoppas du kommer till utan för lång väntan.

• Anonym (Men va?)
    24karat skrev 2025-12-10 22:57:20 följande:

Godkväll. Det låter som att du har vuxit upp med dysfunktion. Jag tycker du borde försöka bryta mönster i din vardag som kommer gagna dig. Du är det viktigaste i ditt liv. Hur vill du leva? Vänner, föräldrar, eventuella barn eller så har du redan barn och de behöver en fungerande vuxen för att inte dessa mönster ska få upprepas. Väldigt medvetet av dig att konkretisera dina problem. 

Du menar säkert väl, men ... vad vill du med detta inlägg? Vad tror du att det ska åstadkomma? Hur är det svar på ts frågor? Det verkar som att du hör till sorten som tror att psykisk ohälsa handlar om attitydproblem, och att det bara är att gaska upp sig och ändra inställning till livet så löser sig saker o ting. 
    Jimmy75 skrev 2025-12-10 23:18:52 följande:

Hej! Du har redan fått bra och konkret information om hur du gör för att få till en utredning. Vill bara tillägga att du inte bör vänta när du nu kommit så långt. Det kan vara långa väntetider till utredning beroende på vilken region. 

Och googla dina symtom är inte något bra eftersom det är många saker du kan uppleva att du känner igen dig i även om du inte har just den problematiken. Överlappet mellan olika diagnoser kan vara ganska stort och inget man själv så enkelt reder ut att skilja mellan.

Detta 👆 100 % spot on från början till slut.
  • Anonym (Desperat)
    Jimmy75 skrev 2025-12-10 23:18:52 följande:

Tack för tips och pepp. 

Neee, jag vet. Men svårt att låta bli. 

Tack!
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (Men va?) skrev 2025-12-11 02:25:26 följande:
    Du menar säkert väl, men ... vad vill du med detta inlägg? Vad tror du att det ska åstadkomma? Hur är det svar på ts frågor? Det verkar som att du hör till sorten som tror att psykisk ohälsa handlar om attitydproblem, och att det bara är att gaska upp sig och ändra inställning till livet så löser sig saker o ting. 
    Tack! Jag blev ärligt talat lite lessen av det inlägget du kommenterar. Det fick mig att känna som att det är jag själv som väljer att må så här, för annars skulle jag väl ha brutit dåliga mönster för längesen?
  • Anonym (Omfattande)

I ditt fall tror jag det kommer göras en omfattande utredning, som kan ta lite tid. Ibland när man tror att det kan röra sig om flera diagnoser, kan det handla om en och samma diagnos eller att de "flätar in" i varandra på något sätt. Det är dessutom individuellt hur man är/ funkar, vilket de måste ta hänsyn till.

• Jimmy75
    Anonym (Omfattande) skrev 2025-12-11 07:25:06 följande:

I ditt fall tror jag det kommer göras en omfattande utredning, som kan ta lite tid. Ibland när man tror att det kan röra sig om flera diagnoser, kan det handla om en och samma diagnos eller att de "flätar in" i varandra på något sätt. Det är dessutom individuellt hur man är/ funkar, vilket de måste ta hänsyn till.

Det brukar i sig inte göra jättestor skillnad på utredningstiden. Det som ofta är väntetid på är att få komma till och få en tid efter remissen har bedömts. Inledande samtal finns det vårdgaranti på som man strävar efter att hålla, men därefter kan det bli lång väntan för en del, men det har väldigt sällan med själva frågeställningen att göra. Det jag vill ha sagt med det är att man inte ska vara orolig för att ta upp de saker man undrar över, så man inte tror att man riskerar mycket längre väntan ifall man säger "för mycket"
  • zelgon

Sök på vårdcentralen. Tycker de att du är galen så får du en remiss till psykiatrin. Där de utreder dig och sätter diagnoser. Hur länge du får vänta är en fingervisning om hur galen de anser att du är.

En fd tjejkompis fick diagnosen bipolär och blev inlåst på psyket. Där fick hon zombie-medicin. Inget att vara avundsjuk på.

Svar på tråden Psykisk utredning