Tusen tusen tack för era svar!
Anonym (ne) skrev 2025-12-08 10:54:35 följande:
Det rimliga är väl att man alltid gör en bred utredning.
Men viktigt att komma ihåg att psykiska diagnoser inte är något test man kan ta och få ett svar, utan diagnosen baseras ju på det du beskriver, hur du mår, vilka beteenden och känslor du har. Ibland tillfrågas även omgivningen. Så ditt mående går ju inte att ara säga att detta är Bipolär, eller ADHD, utan det blir mer en bedömning att de beteenden och mående du beskriver ter sig som det ena eller andra, eller flera.
Ofta fyller man väl i formulär som som försöka ringa in problemen, men även där, det finns inga starka ja eller nej, bara bedömningar av ditt mående utifrån dina svar.
Åh, ja, det fattar jag! Det är ju inget som syns på blodprov tyvärr ... men jättebra att du säger det ändå; det blir ju lätt ändå att man klamrar sig fast vid tryggheten det hade inneburit att kunna få definitiva svar, så det är bra att bli påmind om att det inte är så det funkar
Anonym (?) skrev 2025-12-08 11:02:24 följande:
Du bokar en tid på din vårdcentral. Berättar om dina problem. Utifrån det går utredningen vidare och uppfyller du kriterierna för någon diagnos får du den och sen möjlighet till behandling
Tack!!! Jättebra konkret info!
24karat skrev 2025-12-08 12:13:48 följande:
Försök fokusera på lösningen? Vad är problemet? Försök förklara en konkret situation så kan jag hjälpa dig.
Styrkekram!
- Fruktansvärd ångest när planer ändras
- Fruktansvärd ångest när jag inte vet precis vad som ska hända i olika situationer (stora så väl som små)
- Allmän ångest utan begriplig anledning
- Stort ihållande mörker ihop med insikt om att jag är världens sämsta människa plötsligt omväxlande med lyckorus och superenergi och övertro på mig själv
- Svårt att skapa och bibehålla fungerande relationer
...
Ja, det är väl de mest påtagliga sakerna