• Anonym (Blivande farmor)

Jag ska bli farmor och min svärdotter vill inte träffas

För två år sedan berättade min son att han träffat en tjej, jag hade haft det på känn och både min man och jag blev jätteglada för hans skull. 
    Jag närmar mig pension och har arbetat med barn i mitt yrkesliv. Många av mina kollegor och vänner fick barnbarn tidigt så visst har det varit min dröm att en gång få uppleva det men inget jag sagt till min son då han länge levt singellivet och satsat på utbildning och jobb. 

Han och hans numera sambo bor ett par timmar från oss och ännu har hon inte önskat träffa oss. Jag har bjudit hem förstås och sagt att vi gärna kommer. Sonen kommer ofta hit men ensam, han säger att hon är blyg. Han har bra kontakt med hennes familj.
    Hon är svensk, högutbildad som sonen med arbete. Jag har ju hennes namn så jag har genom nätet sett bild och det är en söt tjej, ser helt "normal" ut. 
    Jag är inombords förtvivlad. När sonen berättade om barnet de väntar var det som om hjärtat brast, tanken på om jag inte får vara delaktig som en vanlig farmor. Jag skickade dem en gåva i form av hotellweekend men sonen sa att hon inte vill ta emot. 
    Vad ska jag göra? Jag vill inte vara påflugen. 

• Svar på tråden Jag ska bli farmor och min svärdotter vill inte träffas
  • Anonym (Me)

Vad har du fått för förklaring ts? Det kan väl inte bara varit "hon är blyg" och så var det bra med det. Vill inte ta emot present. Är det också för att hon är "blyg"? Går bra att träffa hennes familj och vänner men inte sonens familj och vänner. Det är ju verkligen skumt. Är du inte orolig? Det handlar väl inte bara om att du vill ses, själv hade jag varit väldigt orolig över sonen och hans framtid med den kvinnan. Hon kanske inte ens är intresserad av honom, verkar ju inte så om hon inte alls är intresserad av hans bakgrund eller familj. Hon kanske bara ser honom som spermadonator och dumpar honom sen och så ser varken du eller sonen till barnet sen. Ni vet ju ingenting om hur deras relation är om ni aldrig träffat dem tillsammans. Ja han är vuxen men här ligger ju något skumt bakom det måste jag säga. Och har hon någon psykiatrisk diagnos så skulle jag vara ännu oroligare hur sonen ska tackla det och hur barnet får det. Tycker inte du ska backa, ställ relevanta frågor och kräv en förklaring. 

• Goneril
    Agda90 skrev 2025-12-19 17:15:38 följande:
    Vi är ganska många som tycker att din sons beteende är konstigt och att hela situationen inte är normal vad gäller din svärdotter. (Det är EN person som tar sig stora friheter med att måla upp familjelivet som något dåligt och att man inte ska umgås )

Jag tycker fortfarande att du borde ta dig ett rejält snack med sonen. Förklara hur du/ni känner och faktislt kräva ett svar av honom. Jag hade frågat rakt ut om jag som förälder och framtida farmor var mindre värd än svärdotterns mamma och blivande mormor. 
    Sätt ner foten, han är ju vuxen och får då ta konsekvenserna av sina handlingar. 
    Helt enig. Den där personen som inte anser att det är naturligt att umgås familjevis, föräldrar och barn och deras partners, får behålla sin uppfattning för sig. Självklart vill den blivande farmodern ha kontakt med sin svärdotter  - och så småningom det lilla barnbarnet. Det innebär ju inte att man måste träffas varje vecka, men en regelbunden kontakt måste ses som önskvärd och självklar.                                                                                                                                                                           
    Sonen har ju haft, och har, god kontakt med sina föräldrar och har säkert också berömt dem inför sin fru. Man undrar ju vad det är för fel på henne eftersom hon vägrar att träffa dem. Sonen måste förklara detta eller ännu hellre säga till henne att hennes fasoner inte duger. Hon förlorar ju inte sin identitet om hon träffar dem nån gång ibland.
  • Anonym (Acceptera det)
    Anonym skrev 2025-12-19 15:43:41 följande:
    Tror knappast att du diskuterar så här den dagen du inte får träffa vare sig dina barns partner eller kanske inte heller dina barnbarn.

Jag hade kunnat acceptera det och gått vidare i livet, jag är realistisk, skulle det göra ont? Ja men livet går vidare. Jag anser att det är det är det vuxna paret, som bestämmer hur mycket och när och om man ska få träffa sitt barnbarn eller inte. Jag kommer inte vara en påträngande morföräldrer. Jag har ju själv haft min tid att med att ?skaffa barn?, det är då dags att låta svärdottern få bestämma över sitt eget barn. Jag tycker inte att man som morföfäldrar ska lägga i, man får backa undan. Det är bara att läsa hur mycket fall som helst där svärdöttrarna har problem med svärmor - sedan slutar det i skilsmässa för mannen/pojkvännen är vek och är en mammas pojke. Mammor som behandlar sina söner som småbarn är det värsta jag vet. Sönerna behöver bli en man och ta hand om sin fru, det innebär att frugan och barnen går före. 

Jag kommer bli en utmärkt mormor - då jag kan förstå svärdöttranas/ sönerna (det unga parets) behov av egen tid och självständighet, ingen svärdotter orkar med en jobbig svärmor i längden. Ett par som bildar en egen familj - ska fatta beslut ihop, gällande vem som ska få träffa barnet eller inte, där har mormor/farmor inget att säga. Man ska i tidigt skede hålla sig på god fot och spela sina kort rätt , så ökar risken att få träffa och umgås med barnbarnet utan problem.

• Anonym (Acceptera det)
    Goneril skrev 2025-12-19 17:55:09 följande:
    Helt enig. Den där personen som inte anser att det är naturligt att umgås familjevis, föräldrar och barn och deras partners, får behålla sin uppfattning för sig. Självklart vill den blivande farmodern ha kontakt med sin svärdotter  - och så småningom det lilla barnbarnet. Det innebär ju inte att man måste träffas varje vecka, men en regelbunden kontakt måste ses som önskvärd och självklar.                                                                                                                                                                           
    Sonen har ju haft, och har, god kontakt med sina föräldrar och har säkert också berömt dem inför sin fru. Man undrar ju vad det är för fel på henne eftersom hon vägrar att träffa dem. Sonen måste förklara detta eller ännu hellre säga till henne att hennes fasoner inte duger. Hon förlorar ju inte sin identitet om hon träffar dem nån gång ibland.

Fast uppenbart tycker sonen att det är okej, med att farmor inte få träffa? Annars skulle han ju ha satt ner foten eller hur? Han kanske inte vill pusha sin flickvän, han kanske låter det falla naturligt med tiden. Varför vill ni tvinga sonen att låta farmor träffa barnet? Sonen kanske själv inte vill det. Det kan orsaka trubbel mellan sonen och flickvännen om ni pushar farmor att kräva svar från sonen. 
    Och i värsta fall, kanske farmor aldrig får träffa barnbarnet. Sonen och flickvännen kanske gör slut osv, så lämna paret i fred. Låt dom få bestämma över sitt eget barn. 

Det spelar ingen roll om sonen har haft god kontakt med sin mor eller inte, flickvännen kanske inte bara är redo än. Man kan inte forcera möten. För vissa tar det längre tid att träffas osv. Att kräva svar, forcera möten skapar bara otrygghet och distans. Som svärmor måste man fatta det, annars kommer svärdottern att inte vilja umgås. Och det kan ta ännu längre tid då. Man får ha tålamod.

Jag märker att många här är alldeles för emotinella, men faktumet är att barnbarnet inte tillhör inte farmorn. En mormor/farfar har absolut inga rättigheter. Det är inget man kan tvinga sig till heller. Jag fattar att många tycker det är tråkigt osv, men vet ni vad, man kan inte få allt i livet. Acceptera det och gå vidare. Många mammor har svårt att släppa taget om sitt vuxna barn. Man måste göra det, låta det vuxna barnet få bestämma över sitt eget liv med sin partner. Hur mycket man nu än ogillar det, så måste det accepteras och respekteras.

• Anonym (Acceptera det)
    Agda90 skrev 2025-12-19 17:15:38 följande:
    Vi är ganska många som tycker att din sons beteende är konstigt och att hela situationen inte är normal vad gäller din svärdotter. (Det är EN person som tar sig stora friheter med att måla upp familjelivet som något dåligt och att man inte ska umgås )

Jag tycker fortfarande att du borde ta dig ett rejält snack med sonen. Förklara hur du/ni känner och faktislt kräva ett svar av honom. Jag hade frågat rakt ut om jag som förälder och framtida farmor var mindre värd än svärdotterns mamma och blivande mormor. 
    Sätt ner foten, han är ju vuxen och får då ta konsekvenserna av sina handlingar. 

Alla har inte samma syn på familjeliv. Precis som alla inte har samma syn på sex/relationer osv. Folk är olika helt enkelt. Ts svärdotter verkar inte bry sig om farmorn, och det är hennes val och beslut då. Jag som är utomstående kan förstå det (vilket är sällsynt), jag har ändå viss förståelse och empati för både flickvännen och farmorn. Men i slutändan måste flikvännen sträcka ut sin hand, eftersom farmorn redan har gjort sitt. Om de två ska träffas. Det måste ske för att båda vill det. Inte bara för att farmorn vill det, alla vill inte träffa/umgås eller ställa upp med att träffa sin svärmor. 

Men jösses, att kräva svar från någon, är inte rätt väg att gå. Det kan bli värre och sonen kan bli irriterad och skapa distans. Den vuxna sonen är inte skyldig någon förklaring, det är hans barn. Man kan inte få svar på alla i livet, och man är inte skyldig att förklara allt heller. Ni som kräver ?svar? verkar ha kontrollbehov av något slag. Låt sonen lyfta fram frågan om han själv vill det, annars inte. 

• Anonym (m)
    Anonym (Acceptera det) skrev 2025-12-19 21:25:53 följande:

Alla har inte samma syn på familjeliv. Precis som alla inte har samma syn på sex/relationer osv. Folk är olika helt enkelt. Ts svärdotter verkar inte bry sig om farmorn, och det är hennes val och beslut då. Jag som är utomstående kan förstå det (vilket är sällsynt), jag har ändå viss förståelse och empati för både flickvännen och farmorn. Men i slutändan måste flikvännen sträcka ut sin hand, eftersom farmorn redan har gjort sitt. Om de två ska träffas. Det måste ske för att båda vill det. Inte bara för att farmorn vill det, alla vill inte träffa/umgås eller ställa upp med att träffa sin svärmor. 

Men jösses, att kräva svar från någon, är inte rätt väg att gå. Det kan bli värre och sonen kan bli irriterad och skapa distans. Den vuxna sonen är inte skyldig någon förklaring, det är hans barn. Man kan inte få svar på alla i livet, och man är inte skyldig att förklara allt heller. Ni som kräver ?svar? verkar ha kontrollbehov av något slag. Låt sonen lyfta fram frågan om han själv vill det, annars inte. 

Har svärdottern uppfattat någon utsträckt hand då? Har ju inte framkommit om sonen berättat något för sin flickvän.
  • Anonym (Ont i mig)
    Anonym (Blivande farmor) skrev 2025-12-06 08:51:04 följande:
    Jag ska bli farmor och min svärdotter vill inte träffas

Oj vad denna tråden gör int i mig. Min största fasa är att mina barn inte vill ha mig i deras liv som vuxna så jag hör din smärta och det gör ont.
    Det tråkiga är att din svärdotter inte ens vill ge dig en chans. Att ha engagerade mor och farföräldrar är guld värt och sträcker man ut en hand till svärmor/svärdotter så kan det bli helt fantastiskt. Du har gjort vad du kunnat. Det enda du kan göra mer är att ställa din son mot väggen.
    Tyvärr är din son manipulerad av en kvinna och risken finns att han inser det för sent när er relation inte längre är bra.

Jag hoppas att du får en relation till ditt barnbarn och att sonen vaknar upp!
  • Agda90
    Anonym (Acceptera det) skrev 2025-12-19 20:57:05 följande:

Jag hade kunnat acceptera det och gått vidare i livet, jag är realistisk, skulle det göra ont? Ja men livet går vidare. Jag anser att det är det är det vuxna paret, som bestämmer hur mycket och när och om man ska få träffa sitt barnbarn eller inte. Jag kommer inte vara en påträngande morföräldrer. Jag har ju själv haft min tid att med att ?skaffa barn?, det är då dags att låta svärdottern få bestämma över sitt eget barn. Jag tycker inte att man som morföfäldrar ska lägga i, man får backa undan. Det är bara att läsa hur mycket fall som helst där svärdöttrarna har problem med svärmor - sedan slutar det i skilsmässa för mannen/pojkvännen är vek och är en mammas pojke. Mammor som behandlar sina söner som småbarn är det värsta jag vet. Sönerna behöver bli en man och ta hand om sin fru, det innebär att frugan och barnen går före. 

Jag kommer bli en utmärkt mormor - då jag kan förstå svärdöttranas/ sönerna (det unga parets) behov av egen tid och självständighet, ingen svärdotter orkar med en jobbig svärmor i längden. Ett par som bildar en egen familj - ska fatta beslut ihop, gällande vem som ska få träffa barnet eller inte, där har mormor/farmor inget att säga. Man ska i tidigt skede hålla sig på god fot och spela sina kort rätt , så ökar risken att få träffa och umgås med barnbarnet utan problem.

Du har framfört din åsikt högt och tydligt. Det räcker nu. Majoroteten håller inte med dig. Låt TS få höra allas åsikter och inte bara bli bombad av din
  • Agda90
    Anonym (Acceptera det) skrev 2025-12-19 21:14:35 följande:

Fast uppenbart tycker sonen att det är okej, med att farmor inte få träffa? Annars skulle han ju ha satt ner foten eller hur? Han kanske inte vill pusha sin flickvän, han kanske låter det falla naturligt med tiden. Varför vill ni tvinga sonen att låta farmor träffa barnet? Sonen kanske själv inte vill det. Det kan orsaka trubbel mellan sonen och flickvännen om ni pushar farmor att kräva svar från sonen. 
    Och i värsta fall, kanske farmor aldrig får träffa barnbarnet. Sonen och flickvännen kanske gör slut osv, så lämna paret i fred. Låt dom få bestämma över sitt eget barn. 

Det spelar ingen roll om sonen har haft god kontakt med sin mor eller inte, flickvännen kanske inte bara är redo än. Man kan inte forcera möten. För vissa tar det längre tid att träffas osv. Att kräva svar, forcera möten skapar bara otrygghet och distans. Som svärmor måste man fatta det, annars kommer svärdottern att inte vilja umgås. Och det kan ta ännu längre tid då. Man får ha tålamod.

Jag märker att många här är alldeles för emotinella, men faktumet är att barnbarnet inte tillhör inte farmorn. En mormor/farfar har absolut inga rättigheter. Det är inget man kan tvinga sig till heller. Jag fattar att många tycker det är tråkigt osv, men vet ni vad, man kan inte få allt i livet. Acceptera det och gå vidare. Många mammor har svårt att släppa taget om sitt vuxna barn. Man måste göra det, låta det vuxna barnet få bestämma över sitt eget liv med sin partner. Hur mycket man nu än ogillar det, så måste det accepteras och respekteras.

Inrgen vill tvinga!!!
    Och soneb har inte satt mer foten heller. Han sticker huvudet i sanden!
  • Goneril
    Anonym (Acceptera det) skrev 2025-12-19 21:25:53 följande:

Frågan blir så tillspetsad och överdriven, ingen måtta på det hela. Klart att farmor blir ledsen över svärdotterns beteende; det har inte alls att göra med "syn på familjeliv" utan det är brist på hyfs och uppfostran.                                                                                                Självklart vill man hälsa på sina svärföräldrar, de som hittills stått närmast ens egen livspartner! Vill man inte veta något alls om ens allra kärastes föräldrar och barndom? Väldigt märkligt måste jag säga och rätt osympatiskt. I mina kretsar är man mån om såväl sina egna föräldrar som partnerns.                                                                                                                                      Kontakt med svärföräldrar innebär inte att man ska "hänga" med dem jämt och ständigt och heller inte stt de ska kliva in objudna i ens hem. Den personliga integriteten måste man värna, från ömse håll. Ni som skriver om "syn på familjeliv", förstår ni inte att hålla isär nyanserna? Man ska inte bosätta sig med svärföräldrarna utan ha en givande relation med dem, träffas med "lagom" intervaller. Att ses under stora högtider är självklart. Här brukar de unga dela på sig mellan mor- och farföräldrar. Alla längtar efter de små knytena.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Blivande farmor) skrev 2025-12-19 14:02:45 följande:

Förstår inte alla dessa vinklingar i denna tråd.
    Jag är en mamma som stöttat mina barn och alltid haft god kontakt med deras vänner och vännernas föräldrar. Jag har aldrig sagt ett ont ord om sonens partner mer än sagt att det är roligt att de träffats, att vi ser fram emot att få besök av dem. 
    Vem skulle inte känna vemod över att inte få träffa sitt nyfödda barnbarn? Nu menar jag vanliga mammor i 60 årsåldern som uppfostrat egna barn och inte betett sig illa. 
    Det är klart att jag förstår att jag inte kan tvinga dem, att det inte är upp till mig, att det är deras tur att vara föräldrar nu, att det förmodligen finns något bakomliggande som inte har med mig att göra  mm 
    Men trots allt det, det var inte så här jag trodde att det skulle bli. Och det är jag ledsen över. 
    De träffar hennes föräldrar och jag hoppas att barnet får en god relation där. Jag kommer inte ta plats eller erbjuda mer. 

Förstår inte heller alla påhittade scenario här i tråden. 

Om TS vill umgås jämt, Om TS försöker ta över mammarollen, Om TS är otrevlig mot tjejen, Om TS har varit hemsk mot sonen, Om TS son vill bryta med TS, Om TS hävdar rättigheter mot barnbarnet, Om TS tränger sig på och tjatar, Om TS vill bestämma över deras liv - väldigt många antaganden och hypotetiska situationer hittas på här. 

Det handlar bara om att pga okända orsaker har tjejen inte träffat TS än, och TS undrar varför, hon vill ha någon slags kontakt med tjejer och barnet. 

Det tillhör inte det normala att tjejen inte träffat TS än. Eftersom det är en ovanlig situation, är det högst rimligt att TS frågar sonen om varför, och väldigt udda och respektlöst om han inte kan ge en förklaring. Nästa steg är att se vem som kan umgås med vem och hur. 

• Anonym (S)
    Goneril skrev 2025-12-20 11:19:34 följande:
    Frågan blir så tillspetsad och överdriven, ingen måtta på det hela. Klart att farmor blir ledsen över svärdotterns beteende; det har inte alls att göra med "syn på familjeliv" utan det är brist på hyfs och uppfostran.                                                                                                Självklart vill man hälsa på sina svärföräldrar, de som hittills stått närmast ens egen livspartner! Vill man inte veta något alls om ens allra kärastes föräldrar och barndom? Väldigt märkligt måste jag säga och rätt osympatiskt. I mina kretsar är man mån om såväl sina egna föräldrar som partnerns.                                                                                                                                      Kontakt med svärföräldrar innebär inte att man ska "hänga" med dem jämt och ständigt och heller inte stt de ska kliva in objudna i ens hem. Den personliga integriteten måste man värna, från ömse håll. Ni som skriver om "syn på familjeliv", förstår ni inte att hålla isär nyanserna? Man ska inte bosätta sig med svärföräldrarna utan ha en givande relation med dem, träffas med "lagom" intervaller. Att ses under stora högtider är självklart. Här brukar de unga dela på sig mellan mor- och farföräldrar. Alla längtar efter de små knytena.
    Så tycker du. Tack gud så finns det de som tycker annorlunda!
Svar på tråden Jag ska bli farmor och min svärdotter vill inte träffas