• Anonym (Orolig)

Tyst missfall eller gravid?

Jag är ganska säker på att jag hade ÄL den 4 november i och med positivt ÄL-test dagen innan och stigande temperatur från den 5 november. Vi har varit i fertilitetsbehandling utan att det gått bra men blev denna gången gravid för första gången, naturligt dessutom. Har tagit 3 progresteron per dag som ett eget litet test för att se om det hjälper mot spotting osv. och det gjorde det, fick bara en blödning samma dag som mitt positiva graviditettest. I alla fall! I vecka 6+1 enligt min och appens uträkning (3 dec) var jag till ett tidigt ultraljud. Läkaren kunde se en graviditet, men hittade knappt något foster och inga hjärtslag. Han trodde det var missed abortion/tyst missfall. Har en ny tid nästa vecka. Sedan dess (det har bara gått 3 dagar) har jag varit otroligt trött både fysiskt och mentalt. Igår kväll kände jag mig yr och lite illamående men absolut inte så jag vill spy. Jag vet inte om detta har att göra med att jag kan vara gravid eller om det bara är något som spökar som det väl gör vid tyst missfall. Vad tror ni? Borde hjärtljudet ha dykt upp?? Kan min uträkning av ÄL-datum vara fel trots två mätpunkter?

• Svar på tråden Tyst missfall eller gravid?
  • Anonym (Liknande)

Otroligt svårt att säga. MEN: jag var på UL 6+1 (gjorde IVF så var säker). Läkaren såg en hinnsäck men bara en prick vid gulesäcken och inget hjärtslag. Han sa att det var 50:50 chans att graviditeten är intakt. I torsdags var jag där igen (7+1) och den hade växt massor, med hjärtslag. Så 6+1 kan vara för tidigt. Jag hade också liknande symptom som du under veckan. Samtidigt har jag haft ma innan så jag tar personligen symptom med en nypa salt, de är ett bra tecken så länge de är där, men inte ett säkert bevis på pågående graviditet. Och även om allt såg bra ut hos mig i torsdags betyder det tyvärr inte att det måste förbli så. Men jag försöker vara positiv och vill skicka samma positiva vibes till dig! Det är inte alls kört för dig! Håller tummarna! 

• Anonym (Orolig)

Tack, vad snällt av dig att svara! Blev lite gladare nu. Hoppas allt går bra för dig!

• cutepenguin

Vecka 6+1 är väldigt tidigt. 

De flesta privata kliniker rekommenderar vecka 8+0 som tidigast just på grund av att det kan var svårt att se tidigare än så. Jag bokade privat ultraljud vecka 8+3 (enligt mina beräkningar). Gjordes först ultraljud på magen och det syntes verkligen iiiingenting. Barnmorskan bad mig gå på toa och sen skulle hon göra vaginalt ultraljud. Då såg man tydligt TVÅ små sprattlande räkor med tickande hjärtan.

Som tidigare person skrev kan det verkligen bara vara för tidigt. ❤️ Håller tummarna för dig.

• Anonym (Orolig)

Tack, vad gulligt av dig!

• WaterAnimal

Min IVF klinik sa att de gjorde VUL tidigast 7+1, och att jag kanske skulle behöva komma tillbaka en vecka senare eftersom att det inte är säkert att de kunde se "allt de ville se". Så 6+1 är tidigt.

Embryot kan också börja fästa tidigare eller senare och växa lite olika snabbt i början, så det är också en variabel. 

Det är ju också lite häftigt att tänka att en dag, ett specifikt klockslag så slår hjärtat för första gången. Är man då där några timmar innan, så syns det inte. 

Håller tummarna för dig ❤️

• Anonym (Orolig)

Intressant! Min läkare skrämde verkligen upp mig, jag önskar att han också nämnt att 6+1 kan vara lite tidigt. 
    Ja det är verkligen spännande :) Tack!!

• Anonym (Orolig)

Tyvärr hade ingen utveckling skett, så det blir ingen sommarbebis för oss :(

Svar på tråden Tyst missfall eller gravid?