• Anonym (TS)

Är jag unik som mamma?

Jag upplever att många av mina tjejkompisar vill vara väldigt involverade i sina barns liv. 

Vi säger att min pappa ska köpa något till mitt och sambons hem och det är inget jag är involverad i. Typ något plank, skruvmejsel eller något. Min pappa kan fråga vad vi har hemma.

Då säger jag bara att han ska ringa min sambo och prata om det där istället, jag kan ingenting om det där och är upptagen med annat.

När jag sitter på jobb och mina föräldrar ska komma över och planera tider och liknande så vill mina föräldrar ringa och diskutera detta med mig om när det passar att dom ska komma. Jag är just då inte med barnen så då ber jag mina föräldrar prata med min sambo om detta istället. Så att jag slipper ringa min sambo och ringa fram och tillbaka till min sambo och mina föräldrar.

Jag släpper gärna saker direkt och delgerar och sedan låter jag dom hantera situationen och litar på att dom löser det där.

Mina tjejkompisar vill typ ha koll på allt, tider, vad som ska köpas och liknande. 

Är detta unikt? 

• Svar på tråden Är jag unik som mamma?
  • AllaKramas

TS belyser ett vardagsmoment som kvinnor utsätts för till förbannelse, folk ringer och frågar om kvnnan kan vidarebefodra en fråga, fundering eller idé.

Lägger man på luren blir det försurade relationer och misstankar runt kvinnans omvårdnadskompetens.

Jag vill inte heller utsättas för missriktad kontakt och återkommer långt senare, när avsändaren haft god tid på sig att redan löst problemet.

• Anonym (Man)
    AllaKramas skrev 2025-12-06 19:07:16 följande:

TS belyser ett vardagsmoment som kvinnor utsätts för till förbannelse, folk ringer och frågar om kvnnan kan vidarebefodra en fråga, fundering eller idé.

Lägger man på luren blir det försurade relationer och misstankar runt kvinnans omvårdnadskompetens.

Jag vill inte heller utsättas för missriktad kontakt och återkommer långt senare, när avsändaren haft god tid på sig att redan löst problemet.

Men det gör ju även att kvinnan får bestämma och styra mer. 
  • Trent
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 19:15:39 följande:
    Jag tror att "får" är fel ord. "Måste" passar bättre.
  • Anonym (Man)
    Trent skrev 2025-12-06 19:28:04 följande:
    Jag tror att "får" är fel ord. "Måste" passar bättre.
    Om det varit tvärtom hade ni gnällt på det istället.
  • AllaKramas

Jag hade inte gnällt, massa småsaker kan inte jag finnas till lags för och tydligen inte TS heller.

• Trent
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 19:32:14 följande:
    Om det varit tvärtom hade ni gnällt på det istället.
    Vilka är "ni"?
  • Anonym (z)
    Anonym (H) skrev 2025-12-06 15:32:27 följande:

Jag är som du. Min man är helt kompetent att fånga upp alla frågor och jag behöver inte veta precis alla detaljer. 

Samma här.
  • Anonym (Man)
    Trent skrev 2025-12-06 21:16:20 följande:
    Vilka är "ni"?
    Du ingår i ni.
  • Trent
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 21:33:19 följande:
    Du ingår i ni.
    Du svarade inte på frågan. Gör det eller strunta i att svara.
  • Anonym (Man)
    Trent skrev 2025-12-06 21:52:20 följande:
    Du svarade inte på frågan. Gör det eller strunta i att svara.
    Jag svarade, du fick tom ett personligt svar.
  • Trent
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 21:59:18 följande:
    Jag svarade, du fick tom ett personligt svar.
    Jag tyckte inte jag var otydlig. Men du är korkad förstår jag. Lycka till med det.
  • AllaKramas

Nu är jag inte anonym man men en människa som biter ifrån som anonym man gör är irriterad. 

Ingetdera könen kan lastas med specialdersifierade detaljer som hela tiden driver att mer och mer tid ska tas ifrån en redan full vardag. 

Det ligger i människans natur att ständigt planera för förbättring, kallas intelligens, men det används vid vikiga beslut som man inittierar själv och inte småskitsaker som kastas i ens riktning.

• Anonym (Man)
    Trent skrev 2025-12-06 22:22:19 följande:
    Jag tyckte inte jag var otydlig. Men du är korkad förstår jag. Lycka till med det.
    Så när annat tryter kör du med personangrepp, snyggt!
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-06 15:07:45 följande:

Jo men vi är inte alltid på samma ställen och jag är upptagen med annat. 

Om jag sitter i ett teams möte på kontoret och min mamma ringer och frågar om hon ska köpa med någon mat till barnen så hänvisar jag henne till min partner som just då har ansvar för barnen. Jag har inte tid att mitt i mitt möte sitta och medla mellan dom två. Det blir enormt tidsbesparande att dom pratar med varandra.

Samma sak om han ska lämna barnen hos mormor och morfar och jag gör annat. plötsligt blir det köer eller dom vill ändra plats. Då kan dom prata med varandra om det. Jag tycker inte ringa runt och prata och föra vidare saker 

Det låter som det du undrar är om andra kan prata direkt med sina svärföräldrar? Det är väl knappast ovanligt?  Jag pratar ofta med min sambos mamma och bestämmer saker med henne utan att det går genom honom. Ärligt talat är det oftast lättare att bestämma saker med henne än med sambon. 

Att sambon ringer direkt till dina föräldrar om han är på väg och ska lämna barnen där låter ju som en självklarhet? Eller har jag missat något? Om jag ska lämna barnen hos farmor och sambon är någon annanstans skulle det vara extremt märkligt om jag inte hade kunnat ringa farmor utan måste ringa sambon och be honom ringa henne. Om jag inte får tag på henne hade jag nog ringt honom men annars ringer jag självklart henne.  

Förstår inte riktigt kopplingen mellan det och att vara väldigt involverad i barnens liv? Det känns som äpplen och päron.

Jag förstår vad du menar med att man måste vara involverad och ha koll på allt om partnern har barnen, jag kan själv  kanske vara lite för mycket så ibland när min sambo är själv med barnen, typ tjata om att han inte ska glömma vantar till exempel och att äldsta måste gå och kissa innan han går ut , såna saker. När barnen är med farmor släpper jag faktiskt kontrollen mer för jag vet att hon har koll på allt. 

Så jag förstår vad du menar men fattar inte riktigt vad det har att göra med att kunna ringa svärföräldrar? 

• Trent
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 22:41:08 följande:
    Så när annat tryter kör du med personangrepp, snyggt!
    Personangrepp? Det var fan det dummaste jag hört. Men du verkar alltså tro att jag investerat något i detta menings"utbyte". Sjukt roligt.
  • AllaKramas
    Anonym (Johanna) skrev 2025-12-06 22:47:47 följande:

Det låter som det du undrar är om andra kan prata direkt med sina svärföräldrar? Det är väl knappast ovanligt?  Jag pratar ofta med min sambos mamma och bestämmer saker med henne utan att det går genom honom. Ärligt talat är det oftast lättare att bestämma saker med henne än med sambon. 

Att sambon ringer direkt till dina föräldrar om han är på väg och ska lämna barnen där låter ju som en självklarhet? Eller har jag missat något? Om jag ska lämna barnen hos farmor och sambon är någon annanstans skulle det vara extremt märkligt om jag inte hade kunnat ringa farmor utan måste ringa sambon och be honom ringa henne. Om jag inte får tag på henne hade jag nog ringt honom men annars ringer jag självklart henne.  

Förstår inte riktigt kopplingen mellan det och att vara väldigt involverad i barnens liv? Det känns som äpplen och päron.

Jag förstår vad du menar med att man måste vara involverad och ha koll på allt om partnern har barnen, jag kan själv  kanske vara lite för mycket så ibland när min sambo är själv med barnen, typ tjata om att han inte ska glömma vantar till exempel och att äldsta måste gå och kissa innan han går ut , såna saker. När barnen är med farmor släpper jag faktiskt kontrollen mer för jag vet att hon har koll på allt. 

Så jag förstår vad du menar men fattar inte riktigt vad det har att göra med att kunna ringa svärföräldrar? 

TS har en tydlig trådstart, att det inte är möjligt att ringa när uppenbarligen upptagen. Detta är klart och tydligt förmedlat men respekteras inte. 

Att du har ett annat upplägg ändrar inte trådstartens ämne, att inte ha tid för saker som kan lösas på annat håll. 

Om det nu är så viktigt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-12-06 22:47:47 följande:

Svärföräldrarna är bara ett exempel. Men jag har kompisar som blir hysteriska på sina partners som sedan inte berättar om tider och liknande när det ändå är deras partner som hämtar.

T ex en tjejkompis har barn med en annan man och har nu en ny.

Den nya partnern ska lämna ungarna till exet. Den nya bestämmer klockslag som överlämningen ska ske, han är den som ska lämna. Hon har redan gått hemifrån och sagt hejdå. Min tjejkompis blir då hysterisk för att inte hennes nya partner berättar om vilken tid som överlämningen ska ske. 

Så det behöver inte handla om svärföräldrar utan här handlar det om en bonusfamilj.

Men mina tjejkompisar kan reagera såhär iaf. Dom vill veta vad som är beslutat. För mig är informationen totalt ointressant eftersom jag inte ska vara inblandad.

För mig är det mer fakta att någon gång idag ska mormor och morfar komma på besök. Dom har tänkt att köpa med sig mat till mina barn. Dom löser detta och vet vilka matregler som gäller. 

• AllaKramas
    Anonym (Man) skrev 2025-12-06 19:15:39 följande:

Inte ett självändamål, att bestämma och styra. 

Anonym man hugger i blindo.

Trådstarten handlar om att inte bli avbruten (försök till) av andra som hittar ständiga små problem de vill att mamma ska lösa. 

Mammor idag kan inte lastas med din del, så styra och bestämma mer stannar hos dig anonym man, i det oändliga detaljgörat. 

De stora viktiga besluten inom familjen ska bägge vara utvilade inför när de fattas gemensant. 

• Anonym (Bare)

Låter precis som mig!
    Kanske därför man inte är utbränd som förälder dessutom. 

Nu är mina barn stora, men jag lät dem också lösa problem själva ganska tidigt. När sonen var fyra år och ville ha ett extra sugrör på Donken fick han snällt själv ställa sig i kö och fråga personalen om han kunde få det. 

Idag är jag nöjd med starka, väluppfostrade och artiga ungar! Man måste släppa på tyglarna. Och jag tycker att du gör helt rätt. Människor med kontrollbehov är jobbiga och irriterande. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Bare) skrev 2025-12-07 02:40:45 följande:

Låter precis som mig!
    Kanske därför man inte är utbränd som förälder dessutom. 

Nu är mina barn stora, men jag lät dem också lösa problem själva ganska tidigt. När sonen var fyra år och ville ha ett extra sugrör på Donken fick han snällt själv ställa sig i kö och fråga personalen om han kunde få det. 

Idag är jag nöjd med starka, väluppfostrade och artiga ungar! Man måste släppa på tyglarna. Och jag tycker att du gör helt rätt. Människor med kontrollbehov är jobbiga och irriterande. 

Att ge ansvar är att växa, även om risken alltid finns att det inte blir som man själv vill. Om man köper det får man ett betydligt bättre liv, en bättre man och bättre avkommor.
Svar på tråden Är jag unik som mamma?