• Anonym (Skifte)

Unga dricker allt mindre. Är ungdomsfestande snart ett minne blott?

Nyligen gjorda undersökningar visar att allt fler yngre inte dricker alkohol, utan istället månar om sin hälsa och tränar istället.

Går vi mot ett skifte? Tidigare generationer har sett helgfyllan som det man sett fram emot efter en veckas studier/ arbete. Nu verkar det som att yngre ratar alkoholberusning till förmån för ett mer hälsosamt leverne. Kanske kommer det inom 20 år att vara norm för unga att vara nyktra och drogfria?

• Svar på tråden Unga dricker allt mindre. Är ungdomsfestande snart ett minne blott?
  • Dr Nail
    Anonym (Skifte) skrev 2025-12-07 19:45:27 följande:
    Precis vad jag också märker och upplever. När jag gick i högstadiet och gymnasiet sågs man ju som en konstig typ om man inte var ute och festade på helgerna, som "alla andra". Idag är det snarare de som är ute och festar varje helg bland unga som är "de udda", ofta EPA-ungdomar.
    De dricker mindre för att de pundar istället.

www.vetenskaphalsa.se/ungas-drogvanor/

Skönt iaf att slippa dem på krogen. Mindre bra dock att de finansierar gängen.
  • Anonym (Kanske)
    Dr Nail skrev 2025-12-07 19:56:29 följande:
    De dricker mindre för att de pundar istället.

www.vetenskaphalsa.se/ungas-drogvanor/

Skönt iaf att slippa dem på krogen. Mindre bra dock att de finansierar gängen.
    Där tror jag faktiskt att du har fel.

Att det är mera accepterat idag att använda andra droger förändrar inte att ungdomar idag är mera måna om sin hälsa än vi i min generation var. 

Det hela handlar om attityden till droger överhuvud taget och är är det tydligt att man är mycket mera återhållsam än vad vi var, Uttryck som -Jag dansar aldrig nykter, hör man sällan idag.  Man kan umgås och ha roligt utan droger idag. Något jag ser som väldigt bra  
  • Anonym (orion)

Mindre fylla, mindre sex, mindre festande irl.

Mera sociala medier, mera skärmupplevelser.

Inte mera droger, snarare mindre totalt sett, men mer och andra droger inom speciella subkulturer.

Samma med kriminalitet, mindre snattande och annan småkriminalitet bland vanliga ungdomar, men mer omfattande och extrem kriminalitet i speciella subkulturer.

• Anonym (Hmm)

Droger uppfattar jag som något som är totalt ute bland unga idag,  De har  sett för mycket på tv/u-tube skulle jag tro.
    Alkohol är väl fortfarande en socialt accepterad drog. Ungdomar i dag är lite för smarta för att prova annat. 
    Det kan faktiskt vara en positiv effekt av nätet.

• Dr Nail
    Anonym (Kanske) skrev 2025-12-07 20:33:05 följande:
    Där tror jag faktiskt att du har fel.

Att det är mera accepterat idag att använda andra droger förändrar inte att ungdomar idag är mera måna om sin hälsa än vi i min generation var. 

Det hela handlar om attityden till droger överhuvud taget och är är det tydligt att man är mycket mera återhållsam än vad vi var, Uttryck som -Jag dansar aldrig nykter, hör man sällan idag.  Man kan umgås och ha roligt utan droger idag. Något jag ser som väldigt bra  
    Så här ser det ut enligt CANs (centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) nationella skolundersökning. Gäller gymnasieeleverna och inkluderar både alkohol och droger. Ser rätt stabilt ut sen 2007 i alla fall.
  • Anonym (Hmm)

Ok, statistik kan bevisa det man vill bevisa. Tror säkert att det finns underlag för dina grafer.
    Men - om man står med en fot i en ugn och en fot i en frysbox så har man i genomsnitt det ganska skönt.
    Statistiken kan vara "friserad" eller inte.Gäller det ett lands-snitt eller bara lokalt?
    Enligt mitt tycke är statistik ett underbart medel att styra/lura befolkningen.

• Anonym (Skifte)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-12-07 20:44:39 följande:

Droger uppfattar jag som något som är totalt ute bland unga idag,  De har  sett för mycket på tv/u-tube skulle jag tro.
    Alkohol är väl fortfarande en socialt accepterad drog. Ungdomar i dag är lite för smarta för att prova annat. 
    Det kan faktiskt vara en positiv effekt av nätet.

Frågar man ChatGPT är det tvärtom. Drickande börjar bli ute för att unga informeras om att det är en av de skadligaste drogerna för kroppen, medans Cannabis och Meth, samt olika psykedeliska svampar blivit det som lockar.

Det är främst legaliseringsförespråkare av Cannabis som framhåller hur farligt alkohol är (i jämförelse med Cannabis, men ändå).
  • Anonym (Hmm)

Chatt och AI torkar jag mig i arslet med. Jag ser mina barn och deras kompisar. Bor i en bruksort, liten stad men ändå. Finns problem med droger som på alla andra ställen men om jag ska döma efter min son gäng så minskar det rejält,
    Han var ok redan på gymnasiet men  blev tydligen riktigt pepp i lumpen.
    Han dricker, har hänt att han har petat ner magsäcken med en blompinne också men - inga andra droger även om jag inte försvarar alkohol som drog.
    Han har mått så kass att jag tror att han lärt sig dosera rätt.
    Och för att balansera debatten - min dotter hade samma resa, hahaha
    Också hon hade fantastiska kompisar och en riktigt bra pojkvän - numera man
    Upplev ungdomen men se till att ha rätt kompisar.

• Anonym (xxx)
    Dr Nail skrev 2025-12-07 21:54:50 följande:
    Så här ser det ut enligt CANs (centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) nationella skolundersökning. Gäller gymnasieeleverna och inkluderar både alkohol och droger. Ser rätt stabilt ut sen 2007 i alla fall.
    Vad visar den grafen, då? Är det hur stor andel som har smakat alkohol någon gång överhuvudtaget, eller varit fulla, dricker sig fulla minst en gång veckan?
  • Dr Nail
    Anonym (xxx) skrev 2025-12-08 04:16:19 följande:
    Vad visar den grafen, då? Är det hur stor andel som har smakat alkohol någon gång överhuvudtaget, eller varit fulla, dricker sig fulla minst en gång veckan?
    Använt narkotika och alkohol under de senaste 12 månaderna.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/andts/andts-anvandning-och-ohalsa/anvandning-och-omfattning-av-andts-i-befolkningen/narkotikaanvandningen-och-utvecklingen/narkotikabruk-bland-unga/
  • Mayjel

Hoppas att det stämmer, för allas bästa.

När jag ser på mina föräldrars krets (50-talister) och hur de åldrats, med allt från sjukdomar till tidig död, så är jag glad över att jag aldrig valde den livsstil som rådde mellan 68-70-talet med rök, sup och raggarkulturen. 

• Agda90
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-06 22:23:28 följande:

Ungdommar brukar cannabis eller ecstasy istället. Mycket bättre alternativ än att dricka. 

Ja sååå mycket bättre att sponsra gängkriminalitet!
  • nihka
    Anonym (Även änglar kan falla) skrev 2025-12-07 13:04:46 följande:
    Nu är det nog väldigt få av även skötsamma ungar som berättar när de gjorde bort sig och blev för fulla, för sina föräldrar. Jag drack på riktigt inte en droppe innan 18, satt hemma och pluggade och ägnade mig åt musik. Men i studentlivet var det en handfull gånger där det absolut kunde gått värre. Var nära att däcka inlåst på en toalett medan jag kräktes, följde med en helt "ny" kille hem och snackade hela natten utan en tanke på vad han kunde ha gjort, cyklade hem ensam kl 5 på morronen genom parker osv. Jag gjorde även en tidig abort som jag inte berättade om förrän 4 år senare. Utan den att hantera hade jag inte missat den tentan första gången.

Det är också vanligare med droger idag än förr. Men mitt ex född på 60-talet provade både det ena och det andra som inte hans föräldrar nånsin fått veta.
    Jag fick höra det som anekdoter eller i något fall ett varnande exempel.

Min son är student nu och några bekanta till honom fick för sig baka edibles på maja i somras men feldoserade och blev så sjuka/hallucinerande att en ringde för att sonen skulle vara "barnvakt" och kalla på ambulans om det gick helt snett. Min son berättade detta efteråt i förtroende och skrattade lite åt deras misstag, eftersom det trots allt gick okej. Gänget på fem killar tog sig igenom det hela utan vårdinsatser (han som tyckte att han tålde mycket och blandade edibles med sprit mådde absolut sämst) och ingen av deras föräldrar har en aning. De tror att det var en vanlig grillfest i deras sommarstuga.
    Javisst. Det är vanligare än traditionella undersökningar visar, 2-3 gånger vanligare:

www.folkhalsoguiden.se/4af19e/globalassets/verksamheter/folkhalsoguiden-gemensam/ces-material-from-okt23/ces-rapporter/rapport-2023.10-unga-vuxnas-cannabisbruk.pdf
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Unga dricker allt mindre. Är ungdomsfestande snart ett minne blott?