Ni som arbetar på bibliotek, fråga om roller!
Jag arbetade på ett kommunbibliotek (folkbibliotek) för länge sedan, runt 25 år sedan. Det var på många sätt trevligt, men jag retade mig på att det gjordes så stor skillnad på om man var utbildad bibliotekarie eller inte.
Det var alltid en bibliotekarie och en biblioteksassistent i tjänst, och om bibliotekarien hade en lång kö eller var borta på rast, så FICK inte jag t.ex. rekommendera låntagarna en bok. Jag fick en reprimand när hon råkade höra att jag gjorde det, fastän jag kände till den boken och författaren väl. Det var HON som skulle rekommendera böcker, fast hon hade mindre kunskaper än jag om litteratur, och långsamt och mödosamt sökte sig fram på datorn, medan jag var snabb.
Likaså så kunde hon inte hjälpa till med mitt jobb (låna ut/återlämna/tömma återlämningslådan/sätta upp böcker) när jag var överbelastad, fast hon inte hade några kunder på sin sida (informationsdisken).
Är det fortfarande så här tråkigt? Jag funderar nämligen på att höra av mig till kommunens bibliotek och se om jag kan få lite timmar, som springvikarie eller ännu hellre ett riktigt vikariat. Men jag vill inte vara med om det där igen. Min väninna säger att det inte är så nu, men hon arbetar på ett forskningsbibliotek och jag är inte säker på att det är lika, för där anställer de först och främst folk som har läst de relevanta ämnena för det biblioteket, och inte nödvändigtvis de med bibliotekshögskola.