• Anonym (Undrar)

Gullranka Krukväxt!

Alla ni som har kunskaper i krukväxter iomhus vad anser ni om Gullrankan?

Är den så giftig som Google påstår?

Om ett blad går sönder så utsöndrar den kristaller som kan vara farliga att andas in, Irritation i slemhinnorna, hudutslag och så vidare.

Vet att barn och husdjur ska akta sig för att röra i blomman.

Men ni som har växten har ni munskydd och handskar när ni beskär den eller tar skott på den?

Hoppas någon svara på denna kansiga fråga.

• Svar på tråden Gullranka Krukväxt!
  • Tow2Mater

Låter som en alarmistrubrik från aftonbladet. Ät den inte, den är bara milt giftig. 

• Anonym (Undrar)
    Tow2Mater skrev 2025-12-07 16:06:55 följande:

Låter som en alarmistrubrik från aftonbladet. Ät den inte, den är bara milt giftig. 

Skrattande Nej jag äter inte krukväxter. På google så står det att om gullrankans blad lossnar eller att man tar skott på växten så utsöndrar den kristaller som kan vara farliga att inandas eller det ger irritation i slemhinnorna. Även AI svarar så.

Jag vill bara få svar på om andra som har tagit skott eller omplandterat växten har på sig munskydd och handskar.
  • Anonym (Kattägare)

Fick lära mig nyligen att de var giftiga.
    Hade dessa i många år, tog sticklingar utan munskydd och hade både klåfingriga barn och katter i hemmet,
    Vi överlevde den farliga gullrankan.
    AI överdriver lite ibland.

• Jhannis
    Anonym (Kattägare) skrev 2025-12-07 16:36:14 följande:

Fick lära mig nyligen att de var giftiga.
    Hade dessa i många år, tog sticklingar utan munskydd och hade både klåfingriga barn och katter i hemmet,
    Vi överlevde den farliga gullrankan.
    AI överdriver lite ibland.

Jag har själv alltid hadt gullrankan och tagit skott och aldrig tänkt på att den är giftig förrän jag råkade läsa om detta.

Så då kan man tänka att både google och AI överddriver om dess giftighet.

Har du satt bort dessa blommor eller har du kvar dem. Jag går och tänker om jag ska göra mig av med dem. Har 4 st stora rankor.
  • Anonym (Kattägare)

Blommorna får stå kvar, köper inte ljulstärnor, de ser mycket godare ut så då kanske någon vill smaka om de står på bordet.

• Anonym (Undrar)

Någon annan som kan berätta om sin /sima Gullrankor och hur ni har behandlat dem där hemma.

Svar på tråden Gullranka Krukväxt!