• Anonym (Arg)

När skall bruksort räknas som utsatt?

Förort får mer resurser. Lärare i de områdena erbjuds högre lön. Gratisläxhjälp. Förort får behålla sina bibliotek, ungdomssatsningar på idrott och det fullkomligt öses pengar över förort. Men varflr får inte bruksort se röken av det här? Allt läggs ner, inga resurser ingentung. Trots sociala problem, arbetslöshet osv osv. Inte konstigt att SD får röster och sossarna tynar bort härute. Sverige skiter fullständigt i och har totalt övergett bruksorterna. Har jag rätt eller har jag rätt?

• Svar på tråden När skall bruksort räknas som utsatt?
  • Anonym (g)

Har bruksorter verkligen samma nivå av problem som kan eskalera som förorter till större städer?

• Anonym (kommunen)

Du vet att de mesta pengarna för sånt kommer ur kommunbudgetarna, va? 

• Anonym (Hyltebruk?)

Låter som du pratar om Hyltebruk. Det är den enda bruksort jag känner till som har dessa problem.

• Anonym (Arg)
    Anonym (g) skrev 2025-12-07 17:37:35 följande:

Har bruksorter verkligen samma nivå av problem som kan eskalera som förorter till större städer?

Jag tycker det ja. Varför inte? Det är arbetslösa/ströarbetande/lågbetalda unga män i en socioekonomiskt utsatt situation precis som i förort. 
  • Anonym (qwerty)

Rätt.
    Bruksorterna är bortglömda för de gör inget väsen av sig. Merparten av alla partier har glömt bort att Sverige existerar utanför Stockholm.
    Som någon miljöpartist sade när de ännu en gång höjde priset på bensin, "Man behöver inte ta bil, man kan åka tunnelbana överallt"

• Anonym (orten, bruksorten alltså)

Så sant som det är sagt:
    Fattiga människor på landet (bruksorter inkluderade) bränner inte bilar.

Rent socio-ekonomiskt tror jag bruksorten matchar förorten rätt bra. Liknande utbildnings- och inkomstnivåer. Men bruksortsborna ställer inte till med väsen, bränner som sagt inte bilar, och har ingen omdiskuterad kriminalitet. Bruksortens musikkultur (dansband, epa-dunk, trubaduren i Folkets hus/bygdegården) är dessutom töntig och lågstatus, till skillnad från förortens hiphop. Om bruksorten alls är synlig, är den negativt kodad. Förorten är visserligen också negativt kodad, men den är fullt synlig och har positiva associationer som väger upp bilbränder och sprängningar.

Bruksortsborna har nog ändå ett större handlingsutrymme på sätt och vis. Den som bor i förorten blir sittandes i sin dyra hyresrätt. På bruksorten kan de flesta som har någon sorts stadig inkomst köpa hus. 

Svar på tråden När skall bruksort räknas som utsatt?