• Anonym (Undrar)

Varför har folk hittepåregler kring magsjuka?

Alltså jag fattar, magsjuka är inte roligt. Det är vidrigt. Ytterst få tycker att det är skoj när det kommer in i hemmet. Men varför blir folk helt hysteriska och försöker pådyvla andra sina hittepåregler för att förhindra smittspridning.

Hela familjen ska hålla sig hemma. Alla! Inga barn går till skolor och inga föräldrar går till jobbet. Fritidsaktiviteter för friska familjemedlemmar ställs in. Alla håller sig hemma, minst 72 timmar efter den sjukes sista symptom, läste jag senast idag en som skrev.

Varför skapar just magsjuka denna hysteri? Håller folk hela familjen hemma om någon har feber? Och lever ni så här? Stänger ni in hela familjen? Vad säger ni till er arbetsgivare och friska barns skolor? Hur fungerar det i praktiken?

• Svar på tråden Varför har folk hittepåregler kring magsjuka?
  • Jimmy75
    Anonym (Undrar) skrev 2025-12-07 18:13:31 följande:
    Våra skolor har varit tydliga med att friska barn går till skolan. Inga syskon ska hållas hemma. Min arbetsgivare vill att jag går till mitt arbete. Jag har faktiskt aldrig haft en arbetsgivare som vill att jag ska vara hemma. 

Menar du att du sjukanmäler dig fast du är frisk?

Nej....om något av mina barn är sjuka så är det såklart det jag talar om för arbetsgivaren. Jag säger ju inte att jag är sjuk om jag inte är sjuk. Nu är mina barn för gamla för att jag ska kunna vabba så det hade inte varit ett alternativ. I mitt fall har jag möjligheten både att arbeta hemifrån och att flexa. Både min nuvarande arbetsgivare och min förra arbetsgivare hade utan tvekan velat att jag skulle hålla mig borta från jobbet ifall något av mina barn misstänktes vara magsjuka. Däremot hade de nog stannat vid 24 timmars symtomfrihet. Men den viktigaste poängen här är fortfarande att jag hade löst alla såna saker I DIALOG MED BERÖRDA.

Jag fattar att den stora merparten inte har samma möjlighet till flexibilitet som jag har så naturligtvis måste var och en lösa det på bästa sätt utifrån sina unika förutsättningar, men jag anser fortfarande att de ska ske i samråd med rektor/chef.

• Anonym (Trött)

Jag är snarare mer irriterad över hittepå-regler åt andra hållet som faktiskt är MER vanligt och alarmerande än tvärtom.  
    Dvs folk som skickar sina magsjuka barn till dagis för "hon kräktes bara en gång inatt och har bara lite ont i magen"..  well gissa vem som sen kräktes upp all frukost och ytterligare två gånger till innan en sur förälder hämtar en timma senare... 

Eller föräldrar som mörkar magsjuka för att dom har så "viktiga" saker att göra på sitt jobb så barnet får en väska med extra mycket ombytestrosor och en lögn om plötslig laktosintolerans

...eller allra värsta är  separerade föräldrar som lämnar uppenbart sjuka barn på skolan för att det är bytesdag och den andra förälderns problem....

Det jag brukar säga i såna här trådar är att det gick utmärkt att slippa magsjuka under pandemin när alla var tvungen att följa rekommendationerna med tvätta händer, handsprit och hålla sig hemma x tid . Då var det fan ingen som klagade eller försökte fuska och komma tidigare.. 

• Anonym (Louise)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-12-07 18:06:16 följande:
    Den fobin tänker jag att man får jobba med själv. Inte bli arg för att någon går till jobbet med magsjuka barn hemma, eller för att elever går till skolan. 
    Mitt inlägg var ett försök att svara på din fråga om varför många människor har den inställningen som du beskriver i trådstarten. Tror du inte att det kan ligga någonting i min teori?

Jag har själv ett utifrån-perspektiv här, precis som du. Blir jag sjuk följer jag direktiven från myndigheter och arbetsgivare och hittar inte på något eget. I mitt fall innebär det att jag ska jobba om jag orkar, även om jag är småkrasslig och/eller smittsam.
  • elmadumle

Den som är sjuk stannar hemma från skola/jobb, den som är frisk går till skolan/jobbet. Gäller även vid magsjuka. Jobba själv i vården och där jobbar man även om någon i familjen har magsjuka, det finns ingen ersättning att få för att vara hemma utan att vara sjuk. 

• Anonym (kanske det)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-12-07 18:05:26 följande:
    Vad säger skolan när ni bryter mot skolplikten? Och arbetsgivare? Vad säger ni till försäkringskassan?
    Ingenting. Varför skulle de? Ibland säger någon att det är bra att vi är hemma och inte smittar ner andra. 

Vi brukar inte anmäla till försäkringskassan vid sjukdom. 
  • Anonym (Undrar)
    elmadumle skrev 2025-12-07 18:52:34 följande:

Den som är sjuk stannar hemma från skola/jobb, den som är frisk går till skolan/jobbet. Gäller även vid magsjuka. Jobba själv i vården och där jobbar man även om någon i familjen har magsjuka, det finns ingen ersättning att få för att vara hemma utan att vara sjuk. 

Rimligt. Så gör vi också. 
  • Anonym (M)

Sist sonen var magsjuk och smittade oss föräldrar så höll vi dottern hemma från skolan på måndagen då vi dels inte kunde gå med henne till skolan och dels så är vi vana vid förskolan där friska syskon också ska hållas hemma vid magsjuka. Hade mailkontakt med hennes lärare och frågade vad dom hade för policy och blev väldigt förvånad över att hon borde ha gått till skolan på måndagen, men att det var ok för denna gången. På tisdagen fick hon också magsjuka. Är glad att vi höll henne hemma på måndagen och inte spred smittan vidare, vilket vi enligt skolan borde ha gjort.
    Visst förstår jag att det finns skolplikt, men hur ofta är man magsjuk? Så mycket efter hamnar man inte på en vecka, vi föräldrar får ju steppa upp och hjälpa till att komma ikapp då.Vi hämtade läxböcker på fredagen då vi föräldrar var på banan igen och jobbade ikapp under helgen.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2025-12-07 20:22:30 följande:

Sist sonen var magsjuk och smittade oss föräldrar så höll vi dottern hemma från skolan på måndagen då vi dels inte kunde gå med henne till skolan och dels så är vi vana vid förskolan där friska syskon också ska hållas hemma vid magsjuka. Hade mailkontakt med hennes lärare och frågade vad dom hade för policy och blev väldigt förvånad över att hon borde ha gått till skolan på måndagen, men att det var ok för denna gången. På tisdagen fick hon också magsjuka. Är glad att vi höll henne hemma på måndagen och inte spred smittan vidare, vilket vi enligt skolan borde ha gjort.
    Visst förstår jag att det finns skolplikt, men hur ofta är man magsjuk? Så mycket efter hamnar man inte på en vecka, vi föräldrar får ju steppa upp och hjälpa till att komma ikapp då.Vi hämtade läxböcker på fredagen då vi föräldrar var på banan igen och jobbade ikapp under helgen.

Gör ni detsamma vid andra sjukdomar också? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-12-07 20:27:26 följande:
    Gör ni detsamma vid andra sjukdomar också? 
    Nej, eftersom dom inte är lika smittsamma. Nu var ju hela familjen smittade, dottern blev det 2 dagar senare än oss andra bara. På fredag em hade vi vuxna varit symptomfria 24 timmar, sonen typ 2 dagar, och dottern var fortfarande sjuk.
  • Anonym (T)
    Anonym (Louise) skrev 2025-12-07 18:05:04 följande:

Jag tror att det kan ha att göra med att emetofobi är rätt vanligt.

Tanken på att kunna smittas av (eller smitta andra med) kräksjuka gör många människor instinktivt rädda, på ett annat sätt än när det handlar om luftvägsvirus.

Det vore konstigt om man skulle ta hänsyn till fobiker när maginfluensa är ett av de minst farliga virusen.
    Influensa dödar betydligt fler.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (T) skrev 2025-12-07 20:35:36 följande:
    Det vore konstigt om man skulle ta hänsyn till fobiker när maginfluensa är ett av de minst farliga virusen.
    Influensa dödar betydligt fler.
    Min tanke var inte att folk stannar hemma av hänsyn till emetofober, utan att de gör det för att de själva lider av emetofobi i någon grad. Att de själva tycker att det är så fruktansvärt med kräksjuka att de för allt i världen inte vill sprida den vidare.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Louise) skrev 2025-12-08 11:35:18 följande:
    Min tanke var inte att folk stannar hemma av hänsyn till emetofober, utan att de gör det för att de själva lider av emetofobi i någon grad. Att de själva tycker att det är så fruktansvärt med kräksjuka att de för allt i världen inte vill sprida den vidare.
    Det är en sak vad man gör själva, men när man dessutom börjar pådyvla andra dessa hittepåregler, och bestämt hävda att så ska minsann alla göra och för man inte det är man dum och egoistisk? Då går i alla fall mina topplock. 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-12-08 11:41:12 följande:
    Det är en sak vad man gör själva, men när man dessutom börjar pådyvla andra dessa hittepåregler, och bestämt hävda att så ska minsann alla göra och för man inte det är man dum och egoistisk? Då går i alla fall mina topplock. 
    Ja, jag försvarar som sagt inte dessa människor. Jag spekulerar bara i vad deras beteende kan bero på.
Svar på tråden Varför har folk hittepåregler kring magsjuka?