Anonym (Nilo) skrev 2025-12-10 23:51:57 följande:
Jag är ingen forskare, och har inte läst massor av olika källor på detta jag skriver nu så vill inte säga att detta till 100% stämmer eller inte. Men jag har läst att det kommit nya studier på just detta, och att enligt denna studie så visar det på att en man som lever hälsosamt dvs äter ganska hälsosamt, tränar regelbundet och inte t.ex. dricker alkohol alls/eller sällan påverkar graviditeten positivt och man mår inte lika illa och dåligt under graviditeten. Medan en man som lever ohälsosamt (äter dåligt, sover dåligt, inte tränar osv) påverkar graviditeten sämre och kvinnan tenderar att må sämre/mer illa och kräkas. Detta är allt pga spermierna, så hälsosamma spermier = ?inte lika jobbig graviditet? och mindre hälsosamma spermier = ?jobbigare graviditet?.
om detta stämmer eller inte vet jag som sagt inte, men jag har en partner som inte dricker alkohol, tränar 5 ggr i veckan och äter väldigt hälsosamt och jag har haft en väldigt lätt graviditet hittills när det kommer till illamående och kräkningar haha. Ja det fanns där 2 veckor ungefär tidigt i graviditeten runt v. 8-9 men sen dess har jag knappt känt mig gravid, vilket jag är väldigt tacksam för då jag vet många kvinnor har det super jobbigt med illamående och kräkningar. Om studien stämmer eller om det bara är ett sammanträffande vet jag som sagt inte haha men tacksam är jag iallafall 😂
Tack så mycket för ditt svar! 🙂 Väldigt intressant!!
Vet du vart du kan ha läst om detta någonstans?
Mina barns pappa kunde väl dricka någon öl eller whisky ibland, annars levde han bra med nyttig mat, träning, sömnen var så där pga snarkningar... 😅
Men i det stora hela var det bra.
Min pojkvän äter flera mediciner för ångest och sömnsvårigheter. Maten är väl bra men han älskar chips, godis, glass, fika.. allt det finns socker i! 😁
Han är lite rundare i formen och har mycket ångest.