Håller Putin och Trump på att dela upp världen mellan sig?
När det gäller europa verkar de ju vara överens numera.
Vad tänker ni om den senaste utvecklingen?
När det gäller europa verkar de ju vara överens numera.
Vad tänker ni om den senaste utvecklingen?
^ # 3437 i Trump-traden.
USA:s engagemang i Ukraina är starkt men begränsat till materiellt och ekonomiskt stöd. Det finns inga tecken på att amerikanska soldater skulle skickas till fronten. Däremot har USA:s beslut om att pausa eller återuppta vapenleveranser skapat osäkerhet och diskussioner om trovärdigheten i stödet
USA:s stöd är större i absoluta tal, när man räknar in krigsmateriel men EU:s stöd är mer strukturerat och långsiktigt
Genom Ukrainafaciliteten (2024?2027): Totalt 50 miljarder euro i förutsägbart stöd, varav 34 miljarder redan mobiliserats EU:s planerade 90 miljarder euro för 2026?2027 innebär att Europa tar ett allt större ansvar för Ukrainasekonomiska stabilitet.
^ # 3437 i Trump-traden.
Tror inte att det handlar om skattebetalares pengar utan om en överenskommelse med Putin. Putin vill ha Ukraina och Trump-administrationen gör vad de kan för att Putin ska få vad han vill ha utan att tydligt visa Europa vad man kommit överens om.
Allt detta prat från Trumps sida om att EU kommer att falla samman mm är bara dimridåer och försök att skifta focus.
Men fakta talar sitt tydliga språk. Trump har samma intresse som Putin att krossa EU. Orsakerna är olika, Trump vill inte ha en ekonomisk stormakt i Europa och Putin vill ha kontroll över territorier.
NATO är något Putin egentligen inte är beredd att släppa kontrollen på, därför försöker han dra tillbaka medel och hoppas på att detta ska skapa sprickor i alliansen.
Detta är vad jag tror när jag analyserar de senare händelserna. Men jag kan ju ha helt fel