• Tyra myra

Håller Putin och Trump på att dela upp världen mellan sig?

När det gäller europa verkar de ju vara överens numera.

Vad tänker ni om den senaste utvecklingen?

• Svar på tråden Håller Putin och Trump på att dela upp världen mellan sig?
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2025-12-15 17:20:57 följande:
    Vem pratar om fronten?

2022: In the spring, the United States sent about 18,000 troops to Europe to strengthen defenses and deter Russia. These deployments cost money above what was planned in the DOD budget.
    www.csis.org/analysis/aid-ukraine-explained-six-charts
    Fast det är ju inte hjälp till ukraina, snarare då hjälp till EU/NATO. 
  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2025-12-15 18:35:49 följande:
    Det är du som behöver läsa på, och då nått annat än Trump fria fantasier på X och Truth social. Europa har skänkt mer och i högre grad pengar medans USA företrädelsevis skänkt utrustning. Helt naturligt eftersom de har mycket mer gammal utrustning. 
    Tänker inte igen diskutera här vad som redan diskuterats i andra trådar. Se t ex #3437 i traden om Trump.
    Det har även getts linkar i samma tråd. Och i ukrainatraden.

Min poäng är att amerikanska skattebetalare har tröttnat att sponsra europa med vad som är deras ansvar.
  • Kermit1561
    Anonym (On point) skrev 2025-12-15 17:08:54 följande:

USA:s engagemang i Ukraina är starkt men begränsat till materiellt och ekonomiskt stöd. Det finns inga tecken på att amerikanska soldater skulle skickas till fronten. Däremot har USA:s beslut om att pausa eller återuppta vapenleveranser skapat osäkerhet och diskussioner om trovärdigheten i stödet

USA:s stöd är större i absoluta tal, när man räknar in krigsmateriel  men EU:s stöd är mer strukturerat och långsiktigt 

Genom Ukrainafaciliteten (2024?2027): Totalt 50 miljarder euro i förutsägbart stöd, varav 34 miljarder redan mobiliserats EU:s planerade 90 miljarder euro för 2026?2027 innebär att Europa tar ett allt större ansvar för Ukrainasekonomiska stabilitet.

Var får du dom siffrorna ifrån? Enligt de beräkningar jag sett så bidrar EU med betydligt mer än vad USA gör. 
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2025-12-15 18:45:47 följande:

^ # 3437 i Trump-traden.

Den säger samma sak som jag gör. Till det tillkommer att USA's vapenindustri gynnas av kriget så i realiteten är nettosumman ännu mindre. 
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2025-12-15 18:44:49 följande:
    Tänker inte igen diskutera här vad som redan diskuterats i andra trådar. Se t ex #3437 i traden om Trump.
    Det har även getts linkar i samma tråd. Och i ukrainatraden.

Min poäng är att amerikanska skattebetalare har tröttnat att sponsra europa med vad som är deras ansvar.
    Det skall ju sägas att hela världen har varit med och sponsrat USA genom att använda dollarn som reservvaluta. Det är därför Trump känner sig så hotad av BRICS. 
  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2025-12-15 18:51:59 följande:
    Den säger samma sak som jag gör. Till det tillkommer att USA's vapenindustri gynnas av kriget så i realiteten är nettosumman ännu mindre. 
    Och jag säger att amerikanska skattebetalare har tröttnat att sponsra europa med vad som är deras ansvar: Ukraina och sin beskärda del till Nato som de inte levt upp till under många många år. 
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2025-12-15 18:56:01 följande:
    Och jag säger att amerikanska skattebetalare har tröttnat att sponsra europa med vad som är deras ansvar: Ukraina och sin beskärda del till Nato som de inte levt upp till under många många år. 
    Det ändrar inte på det faktum att du ljuger om att USA har skänkt mer. Men är man känslostyrd så spelar inte fakta så stor roll. 
  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2025-12-15 18:59:44 följande:
    Det ändrar inte på det faktum att du ljuger om att USA har skänkt mer. Men är man känslostyrd så spelar inte fakta så stor roll. 
    Jag har aldrig sagt USA har skänkt mer. Var har du sett det?
  • Anonym (On point)
    Vem pratar om fronten?

2022: In the spring, the United States sent about 18,000 troops to Europe to strengthen defenses and deter Russia. These deployments cost money above what was planned in the DOD budget.
    De soldater som är stationerade i Europa har ingenting med Ukraina att göra.

Man kan fråga sig varför USA som medlem i NATO skickar soldater till Europa. Det lär finnas ett försvarsintresse av att finnas i Europa om det nu är Ryssland man känner att man vill försvara sig mot.

Om man vänder på steken så har europeiska NATO-soldater och utrustning använts i 
    Afghanistan (2003?2021)

NATO:s största operation utanför Europa: ISAF (International Security Assistance Force).

Tusentals europeiska soldater från länder som Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Italien, Polen och Sverige deltog.

Syfte: stabilisering, bekämpning av terrorism och stöd till afghansk säkerhetsstyrka.

Irak (2004?nutid)

NATO har haft utbildningsuppdrag i Irak för att stärka landets säkerhetsstyrkor.

Europeiska länder som Danmark, Norge, Italien och Tyskland har skickat instruktörer och rådgivare.

Kosovo (KFOR, sedan 1999)

Formellt i Europa, men en långvarig multinationell insats där europeiska soldater fortfarande tjänstgör under NATO?flaggan.

Libyen (2011)

NATO genomförde en flygoperation för att skydda civila under inbördeskriget.

Europeiska länder som Frankrike, Storbritannien, Italien och Danmark deltog med stridsflyg.

Maritima operationer (t.ex. Operation Ocean Shield)

NATO har bedrivit antipiratinsatser utanför Afrikas horn.

Europeiska flottor (Spanien, Italien, Nederländerna m.fl.) deltog

Så det är inte så att det bara är USA som skickar soldater och materiel till krigshärdarna ute i världen. 

Man kanske kan säga så här. Om man ser en fredlig värld som det bästa försvaret av sitt eget land är de Amerikanska soldaterna i Europa en del av USA: eget försvar.

Men om man nöjer sig med att försvara sina egna gränser är det en annan sak.

• Anonym (On point)
    Kermit1561 skrev 2025-12-15 18:45:50 följande:
    Var får du dom siffrorna ifrån? Enligt de beräkningar jag sett så bidrar EU med betydligt mer än vad USA gör. 
    Det är mycket möjligt. Jag har inte forskat i ämnet och siffrorna kan vara gamla och felaktiga.
  • Tom Araya
    Vem pratar om fronten?

...och eftersom amerikansk trupp inte har skickats till Ukraina utan till Europa för Europas säkerhet i och med att Putin är på krigsstigen, så är det inte en kostnad för Ukrainas skull. 
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-12-15 23:15:18 följande:
    ...och eftersom amerikansk trupp inte har skickats till Ukraina utan till Europa för Europas säkerhet i och med att Putin är på krigsstigen, så är det inte en kostnad för Ukrainas skull. 
    För att avskräcka ryssland är det del av kostnaden för ukraina, det var inte del av vanlig nato budget. För ukraimas skull? När är det t ex europa betalar för ukrainas skull? Det är ju för att europa inte vill kriget ska sprida sig längre in i europa.

Men om det inte ska anses relaterat till ukraina borde alla amerikanska trupper tas tillbaka hem till usa. Eventuellt stöd för nato kan ske från usa's hemmaplan om och när ett behov skulle uppstå i europa.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-12-15 18:56:01 följande:
    Att ha trupp och baser i Europa har varit USA's egna val, som de ser egna fördelar i.

Men visst, många europeiska länders försvar och bidrag till NATO's gemensamma styrka borde ha varit större.

Men Trump har inga problem med Putins ideal och slickar hellre Putins röv för egna fördelar än att skramla med vapnen som USA annars alltid gjort när diktaturer hotar sin omvärld.
  • Anonym (On point)

Tror inte att det handlar om skattebetalares pengar utan om en överenskommelse med Putin. Putin vill ha Ukraina och Trump-administrationen gör vad de kan för att Putin ska få vad han vill ha utan att tydligt visa Europa vad man kommit överens om.

Allt detta prat från Trumps sida om att EU kommer att falla samman mm är bara dimridåer och försök att skifta focus. 

Men fakta talar sitt tydliga språk. Trump har samma intresse som Putin att krossa EU.  Orsakerna är olika, Trump vill inte ha en ekonomisk stormakt i Europa och Putin vill ha kontroll över territorier. 

NATO är något Putin egentligen inte är beredd att släppa kontrollen på, därför försöker han dra tillbaka medel och hoppas på att detta ska skapa sprickor i alliansen.

Detta är vad jag tror när jag analyserar de senare händelserna. Men jag kan ju ha helt fel

Svar på tråden Håller Putin och Trump på att dela upp världen mellan sig?