• Anonym (Ont)

Värk i gluteus maximus, smalben och underliv

Asså får som svag kramp i musklerna i rumpan, asså skinkorna! Får också så jävla ont i smalbenen eller skenbenen eller vad det heter. Typ som träningsvärk eller överansträngning utan att jag gjort något. Kan kännas i knäna OCH stråla till underlivet!!!!! Det blir som en tyngdkänsla! Och det kan hålla i sig en hel dag och sedan försvinna! Ibland är det i typ tre dagar, det kommer och går. Vad fan är det! Kan det vara någon nerv i kläm? 

• Svar på tråden Värk i gluteus maximus, smalben och underliv
  • Anonym (Ssk)

Hur känns smärtan, är den bultande, ilande, molande, känns det som syrebrist?
    Har du någon ryggskada som du känner till?
    Är du mycket stillasittande?

• Anonym (Ont)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-12-07 22:15:56 följande:

Hur känns smärtan, är den bultande, ilande, molande, känns det som syrebrist?
    Har du någon ryggskada som du känner till?
    Är du mycket stillasittande?

Smärtan i rumpans muskler känns lite som kramp eller tyngd. Jag skulle säga att det är en molnande värk. I benen kan det kännas som pirr eller allmänt obehagligt. Men det känns lite som träningsvärk också. Benen blir värre när jag sover och ligger ner, känner av det mycket på morgonen. Och rumpan blir värre under dagarna när jag rör mig mycket. Är en rörlig aktiv person utan ryggskador. Det är mild värk och inget skarpt, men det är mycket påtagligt och jag förstår inte vad det kommer ifrån. Värken i rumpan släpper när jag stretchar i olika konstiga ställningar, då känns det som att muskeln slappnar av och inte spänner sig. Men så fort jag försöker leva som vanligt så stramar det i muskeln igen. En stramande värk!
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ont) skrev 2025-12-07 22:22:36 följande:
    Smärtan i rumpans muskler känns lite som kramp eller tyngd. Jag skulle säga att det är en molnande värk. I benen kan det kännas som pirr eller allmänt obehagligt. Men det känns lite som träningsvärk också. Benen blir värre när jag sover och ligger ner, känner av det mycket på morgonen. Och rumpan blir värre under dagarna när jag rör mig mycket. Är en rörlig aktiv person utan ryggskador. Det är mild värk och inget skarpt, men det är mycket påtagligt och jag förstår inte vad det kommer ifrån. Värken i rumpan släpper när jag stretchar i olika konstiga ställningar, då känns det som att muskeln slappnar av och inte spänner sig. Men så fort jag försöker leva som vanligt så stramar det i muskeln igen. En stramande värk!
    Rent spontant tycker jag det låter som ischias. Men det vore bra om du kollade upp det så det inte blir någon disk i ryggen som tar skada utan att du vet om det.

Hur gammal är du förresten? Artros är ju inte så vanligt i yngre åldrar men kanske är det aktuellt att kolla upp det.

Lycka till!
Svar på tråden Värk i gluteus maximus, smalben och underliv