Anonym (Tvål&Vatten) skrev 2025-12-10 09:23:16 följande:
Jag har alltid varit väldigt rak och kommunikativ och vi kan prata om nästan allt, men detta har blivit en väldigt öm punkt just för att han blir så väldigt ledsen när jag lyfter det. Så jag tror väl att han innerst inne förstår att det är ett problem, men att han kanske skäms och att det då låser sig lite för honom...?
Vi har ju egentligen lotsat varandra igenom mycket större svårigheter, så det känns lite löjligt att detta ska bli en sån jättegrej.
Tyvärr är det inte ett alternativ att bryta och låta honom gå tillbaka till jobb igen. Jag är provanställd på en ny tjänst och han vill absolut inte gå tillbaka till sitt tidigare jobb utan kommer också behöva byta arbetsplats efter föräldraledigheten. Däremot har vi funderat på att kanske låta mig ta lite mer ledigt längre fram än vi först planerat.
Nu vet jag inte vem som skrev det, men jag har pushat rätt mycket för att barnet ska få gå på öppna förskolan efter helgerna, och ge maken en anledning att städa sig lite. Maskerat som att det är för barnets skull, givetvis.
Tack för alla tips!
Jag förstår.
Tyvärr har det blivit en större grej än det skulle behöva vara, för att han gör det till en så stor grej. Det verkar inte ligga hos dig, utan hos honom. Han reagerar omoget. Det beror naturligtvis på hur du lyfter det. Men egentligen ska man ju inte alls behöva be en vuxen partner att sköta grundläggande hygien?
Du skriver att ni tidigare har lotsat varandra genom mycket större svårigheter. Har det verkligen varit ömsesidigt, eller är det mest du som har "lotsat" honom? Har han i själva verket större svårigheter än du tidigare har velat se?
Ingen är bra på allt, men vem som helst slutar inte sköta sin hygien, samt reagerar som din man när det blir ett problem för partnern. Det är därför jag frågar.
Öppna förskolan är bra både för barnet, och om det gör det lättare för din man att duscha och sätta på sig rena kläder. Borde räcka med varannan dag. Då har han det som stående rutin, om det nu är vad han behöver.