• Anonym (E)

Spara föräldradagar eller skydda sgi?

Jag har en son på 2,5 år och har jobbat 60% i ett år nu, tagit ut 2 dagar föräldrapenning  veckan för att skydda min sgi. Vi har ca 110 dagar kvar. Nu efter jul kommer jag börja jobba 80% och tänkte göra det tills vidare. 

kag vet inte hur jag ska tänka med dagarna och sgi. Antingen fortsätter jag att ta ut en dag i veckan men då kommer vi inte ha några dagar kvar att tex kunds använda på längre semester mm. 

eller så skippar jag det när jag börjar jobba 80%. dagarna kommer bli mindre värda men inte överdrivet och jag kommer kunna använda de till lediga dagar mm. 

Hur hade ni gjort? Vi planerar väl att skaffa ett syskon om en år kanske så då vill jag ju ha full sgi. Samtidigt har jag väldigt mycket sparad semester så skulle vi bli gravida hade jag antingen fått jobba fullt ett halvår alt ta semester en dag i veckan? 

hur hade ni tänkt i mitt fall?

• Svar på tråden Spara föräldradagar eller skydda sgi?
  • Anonym (Han den där)
    Anonym (Klara) skrev 2025-12-10 10:26:57 följande:
    Klart man får!
    I lagen har du två sorters föräldraledighet på deltid.
    En där du tar ut föräldrapenning för motsvarande tid och en där du väljer att inte göra det.
    Man ska absolut inte gå med på att få sin tjänst omskriven till en lägre sysselsättningsgrad. Arbetsgivare som gör så har inte koll på lagar och regler.
    Nja....du utelämnar lite i diskussionen och det är oklart vad du menar så mitt svar blir....
    Nja....är barnet över 18 månader finns det speciella regler.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Han den där) skrev 2025-12-10 13:19:42 följande:
    Nja....du utelämnar lite i diskussionen och det är oklart vad du menar så mitt svar blir....
    Nja....är barnet över 18 månader finns det speciella regler.
    Eh nej.
    Barnet ifråga är 2,5 år gammalt. 
    Önskemålet är att arbeta 80%.

Då har du två varianter under "Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare" där  3§ 3.  säger:

Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).

.... och 3§ 4. säger:

Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).

Du har alltså delledighet  med föräldrapenning och delledighet utan föräldrapenning. Huruvida man önskar ta ut föräldrapenning eller inte är upp till föräldern. 
  • Anonym (Han den där)
    Anonym (Klara) skrev 2025-12-10 13:28:11 följande:
    Eh nej.

Då har du två varianter under "Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare" där  3§ 3.  säger:

Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).

.... och 3§ 4. säger:

Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).

Du har alltså delledighet  med föräldrapenning och delledighet utan föräldrapenning. Huruvida man önskar ta ut föräldrapenning eller inte är upp till föräldern. 
    Fast så utvecklat skrev du inte i inlägget jag citerade.

Men, nej man kan inte efter att barnet nått en viss ålder vara ledig utan att ta ut föräldrapenning om man inte gör som du sedan utvecklade ovan. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Han den där) skrev 2025-12-10 14:09:09 följande:
    Fast så utvecklat skrev du inte i inlägget jag citerade.

Men, nej man kan inte efter att barnet nått en viss ålder vara ledig utan att ta ut föräldrapenning om man inte gör som du sedan utvecklade ovan. 
    Fast det gällde inte frågan. 
    Och det jag svarade på var inlägg nr 5 där någon frågade om hon menade att hon är anställd 100% och arbetar 80% = FL 20% utan att ta ut ersättning.
    Där svarar "Buffert" att man inte får göra det, utan ta tjänstledigt eller ändra tjänsten.

Tjänstledigt är en sak, föräldraledigt (oavsett man tar ut FP eller inte) är en annan. Jag vet att många arbetsgivare blandar ihop. Eller tvingar medarbetare att skriva ner tjänster. Men har man lagens stöd så ska man aldrig gå med på något sådant. Frånvaro som kommer sig av att man är föräldraledig (återigen oavsett om man tar ut FP eller ej) kan vara grund för intjänande av tjänstepension och måste hanteras korrekt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-12-10 09:08:41 följande:
    Klarar ni er utan din inkomst om du skulle bli sjuk så kan ni välja att spara föräldradagar. Om inte så är det en väldigt dum idé. Blir du allvarligt sjuk en längre tid så står ni där utan ersättning.
    Vi har klarat oss med min lön på 60% så inkomsten är inte ett problem alls. Jag tänker mer utifrån att kunna vara ledig så mycket som möjligt. 
  • Anonym (Jag)

Hade utan tvekan skyddat SGI

• Anonym (Lady)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-10 15:55:37 följande:

Hade utan tvekan skyddat SGI

Men om hon klarar sig med en SGI baserad på 80% så hade då jag hellre sparat dagarna.
  • Anonym (Buffert?)
    Anonym (Klara) skrev 2025-12-10 13:28:11 följande:
    Eh nej.

.... och 3§ 4. säger:

Förkortad arbetstid är förkortad arbetstid och man är inte föräldraledig då. Föräldraledig är man om man har dagar att ta ut när barnet är så stort. Så har i alla fall jag fått det förklarat. Föräldraledig = dagar kvar.
  • Anonym (Buffert?)
    Anonym (E) skrev 2025-12-10 15:50:36 följande:
    Vi har klarat oss med min lön på 60% så inkomsten är inte ett problem alls. Jag tänker mer utifrån att kunna vara ledig så mycket som möjligt. 
    Tänk på att du inte får vara ledig sen om du inte har dagar kvar att ta ut. När barnet fyllt 8. Om man vill vara ledig i samband med lov till exempel. 
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Buffert?) skrev 2025-12-10 18:28:28 följande:
    Tänk på att du inte får vara ledig sen om du inte har dagar kvar att ta ut. När barnet fyllt 8. Om man vill vara ledig i samband med lov till exempel. 
    Grejen med just denna förkortade arbetstid är att du har laglig rätt att gå ner till 75% fram till barnet är 8 år. Därefter kan arbetsgivaren neka dig.
  • Anonym (Buffert?)
    Anonym (Lady) skrev 2025-12-10 18:32:23 följande:
    Grejen med just denna förkortade arbetstid är att du har laglig rätt att gå ner till 75% fram till barnet är 8 år. Därefter kan arbetsgivaren neka dig.
    Ja, det var det jag tänkte på. Med dagar kvar kan dom inte neka. 
  • Anonym (Julia)

Vi sparade dagar. Nu har vi jobbat deltid i 15 år och anpassat oss efter den inkomsten och vi klarar oss på den sjukpenning som blir med den sgi vi har. De sparade dagarna har varit guld värda under sportlov, höstlov, studiedagar mm. 

Jag skulle säga att det beror på hur hög lön man har om det är värt det eller inte. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (Julia) skrev 2025-12-10 19:30:07 följande:

Vi sparade dagar. Nu har vi jobbat deltid i 15 år och anpassat oss efter den inkomsten och vi klarar oss på den sjukpenning som blir med den sgi vi har. De sparade dagarna har varit guld värda under sportlov, höstlov, studiedagar mm. 

Jag skulle säga att det beror på hur hög lön man har om det är värt det eller inte. 

Och då är vi alltså inte föräldralediga på den tid vi knte jobbar utan tjänstlediga utan lön. Och det bygger på att våra chefer säger ok till det. Det är de ju inte tvugna att göra när man har äldre barn. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Buffert?) skrev 2025-12-10 18:21:27 följande:
    Förkortad arbetstid är förkortad arbetstid och man är inte föräldraledig då. Föräldraledig är man om man har dagar att ta ut när barnet är så stort. Så har i alla fall jag fått det förklarat. Föräldraledig = dagar kvar.
    Ett tips till dig är att läsa lagen, leta upp de paragraferna jag skrev.
    Både 3:3 och 3:4 talar om förkortning av normal arbetstid.
    Båda varianterna är en slags föräldraledighet.
    Arbetsgivare som säger åt folk att de måste skriva ner tjänsten till en lägre sysselsättningsgrad eller som lägger in tjänstledighet när folk är föräldralediga är ute och cyklar. Det kan också få påverkan på saker som pension. 
    Den som förklarat för dig har alltså inte haft koll. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Lady) skrev 2025-12-10 17:56:28 följande:
    Men om hon klarar sig med en SGI baserad på 80% så hade då jag hellre sparat dagarna.
    Jag med!
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Julia) skrev 2025-12-10 19:51:22 följande:
    Och då är vi alltså inte föräldralediga på den tid vi knte jobbar utan tjänstlediga utan lön. Och det bygger på att våra chefer säger ok till det. Det är de ju inte tvugna att göra när man har äldre barn. 
    När barnet är äldre än 8 år och om man inte har dagar kvar, då blir det just så. 
    Då får man komma överens om en tjänstledighet, jättefint att ni har kunnat göra det.

Men i TS fall när barnet bara är 2,5 så är det inte tjänstledighet det handlar om, som vissa här hävdar. Det är fortfarande en ledighet som faller under föräldraledighetslagen oavsett man tar ut någon föräldrapenning (eller ens har någon kvar)

(Finns ju även kollektivavtalet som ger rätt till ledighet på deltid efter 8 år men det är en annan sak).
  • Anonym (Lady)
    Anonym (E) skrev 2025-12-10 15:50:36 följande:
    Då ska du ju absolut spara dagarna! Klarar ni er med att du har en inkomst på 80 % så har du ju en SGI och då hade jag utan tvekan sparat dagarna.

Jag jobbade 90 % fram tills alldeles nyligen och då är min dotter ändå vuxen nu, gick hem vid 12 på fredagarna och det har varit värt varenda krona.  Guld värt att göra mer än att jobba, om man klarar sig ekonomiskt så är det ju bara att köra. 
Svar på tråden Spara föräldradagar eller skydda sgi?