• Anonym (Tjockis)

Tips på mat med stor volym och få kalorier som tar lång tid att äta?

Jag behöver gå ned i vikt. Rejält. Jag har fått tipsen att satsa på mat som har stor volym och få kalorier i förhållande till volymen och som tar lång tid att äta (ganska självklara tips egentligen, haha), men har svårt att komma på nå bra. Jag menar, sallad till exempel kan man ju ha en hel stor skål utan att det innehåller så himla mycket kalorier, men det går ju på några minuter att äta upp. Och även om det är stor volym så blir man ju inte mätt på det för fem öre.

Finns det nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Tips på mat med stor volym och få kalorier som tar lång tid att äta?
  • Anonym (Tjockis)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 05:19:38 följande:

Börja varje måltid med en eller två råa morötte. Tar tid att äta och varar länge eftersom det går långsamt att smälta och ger få kalorier. 

Det där är ju en bra idé! Morötter kan man ju inte äta så snabbt! Tack!
  • Meddelande borttaget
  • Krocko
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-12-09 15:29:22 följande:
    Popcorn? Är det lite kalorier i det? Det är ju bra i så fall! Gröt är jättegott men jag upplever inte att jag vare sig blir så speciellt mycket mättare på det än nåt annat, eller att det tar lång tid att äta. Det sägs ju att det är mättande men jag vet inte. Jag äter ofta gröt och några smörgåsar till frukost och då brukar jag ha två dl havregryn till gröten så det är ju ändå en ganska stor portion.  Och så två-tre smörgåsar, juice och kaffe. Det tar väl absolut max 15 min att äta. Och sen är jag ju ändå lika hungrig igen ett par timmar senare.
    Hoppa över mackorna och ät ett eller två ägg istället, ska du äta bröd, köp sånt som har väldigt lite sockerarter och mycket fibrer, pålägg som makrill i tomatsås är bättre och mer mättande än vanligt pålägg.

Ät mindre portioner och lite oftare så sätter det fart på förbränningen!
  • Anonym (Tjockis)
    MsM84 skrev 2025-12-09 06:48:30 följande:

Du har en bra tanke, men du behöver lägga till magert protein för att få mättnad. Tänk kyckling (utan skinn), fisk, skaldjur, mager nötfärs, ägg, linser, bönor. Tänk också på att det vikti är att du orkar i längden, mycket bättre att gå ner långsamt men orka i längden än att gå ner snabbt och ba orka några veckor.

Ja alltså det fattar jag! Att det måste vara näringsriktig också.  Och att det är lätt att det blir än jojoeffekt om man har för bråttom.  Samtidigt är det svårt att inte ha bråttom när man väl bestämt sig haha
  • Krocko
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-12-09 15:29:22 följande:
    Popcorn? Är det lite kalorier i det? Det är ju bra i så fall! Gröt är jättegott men jag upplever inte att jag vare sig blir så speciellt mycket mättare på det än nåt annat, eller att det tar lång tid att äta. Det sägs ju att det är mättande men jag vet inte. Jag äter ofta gröt och några smörgåsar till frukost och då brukar jag ha två dl havregryn till gröten så det är ju ändå en ganska stor portion.  Och så två-tre smörgåsar, juice och kaffe. Det tar väl absolut max 15 min att äta. Och sen är jag ju ändå lika hungrig igen ett par timmar senare.
    Hoppa även över josen, det är bara socker i, ät hellre en apelsin.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-12-09 08:10:25 följande:
    Rårivna morötter, andra grova grönsaker. Inte salladsblad.

Jag äter minst 500 gr frukt och grönt, lägger upp halva tallriken med det, sedan vanlig mat på halva tallriken. Det innebär mindre portioner men med samma mättnad, samt minskat sötsug, viktnedgång och bra mage. 
    Ja som sagt morötter, iaf om de är hela, tar ju lite längre tid att äta. Öht sånt som måste tuggas ordentligt. Kanske byta ut det mjuka brödet mot knäckebröd också som ju behöver tuggas mer, det innehåller väl mindre kalorier också?
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Em) skrev 2025-12-09 14:34:47 följande:

Välj något du gillar så blir det lättare att hålla i. Jag gillar pizzasallad (utan olja), riven morot och röda linser (t ex i köttfärssås). Vill du gå all in så skippa pasta, potatis, ris och bröd helt och ät massor av grönsaker och baljväxter istället.

Ja det låter ju betydligt rimligare än att äta sånt jag inte tycker om som nån föreslog! Problemet är ju att varenda grej jag tycker om är så mycket kalorier. Är det inte lika mycket kalorier i linser som i tex pasta förresten? Problemet med grönsaker (utom hela råa morötter då) är ju bara att jag äter upp dem på ingen tid alls och känner mig inte det minsta mer mätt efteråt.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (E) skrev 2025-12-09 14:57:20 följande:

Jag läste någonstans för längesen att skaldjur är jättebra, alltså tex räkor med skal, då sitter man lite längre eftersom man måste skala, man tröttnar även innan man blir mätt typ.

Det är ju iofs inget du kan sitta och äta till lunch på jobbet direkt

Det där är faktiskt inte en dum idé alls! Inget man kan ha på jobblunchen, nej, men i övrigt! Skitsmart! Tack!
  • Anonym (Tjockis)
    Krocko skrev 2025-12-09 15:23:47 följande:

Långkok, t ex kalops är jättebra bra mat för både blodsockret för att gå ner i vikt, lägg i extra mycket morötter och om du tycker om kålrot och selleri, låt inte rotsakerna bli för mjukkokta bara.

Haha usch, hatar verkligen kalops! Tack för tips iaf
  • Anonym (Tjockis)
    Krocko skrev 2025-12-09 15:36:06 följande:
    Hoppa över mackorna och ät ett eller två ägg istället, ska du äta bröd, köp sånt som har väldigt lite sockerarter och mycket fibrer, pålägg som makrill i tomatsås är bättre och mer mättande än vanligt pålägg.

Ät mindre portioner och lite oftare så sätter det fart på förbränningen!
    Ja jag kom på att man ju kan byta till knäckebröd?  Det är väl bättre även ur innehållssynpunkt? Jag brukar ha ägg dom pålägg! :)

Jaha, är det så? Jag trodde att det var tvärtom att man inte ska småäta?
  • Anonym (Fia)

Den där idén med att äta mat med stor volym låter ju logisk, men fungerar i många fall uruselt. För egen del leder det till att jag snart är konstant hungrig då volym mättnaden är borta ca 30 min efter jag slutat äta. För att få ordning på hungersignalerna måste jag äta ganska fettrikt. Det är dock individuellt. 

Däremot så har du en tydlig jätteovana att äta alldeles för fort med de tider du angivet och då hinner kroppen oftast inte med att känna mättnadskänsla och det är dessutom väldigt dåligt för matsmältningen. Första steget är alltså att medvetet träna om det. Bestäm dig för att tugga varje tugga minst x antal gånger (en ledtråd till hur mycket är att det aldrig ska behövas någon dryck under själva måltiden för att svälja) samt att lägga ner bestick, smörgås mellan varje tugga. 
    annars som redan nämnts är sådant som rå vitkål och råa morötter både låga i kalorier och tar tid att tugga. Men många grova grönsaker som till exempel broccoli och blomkål är också bra. 

angående knäckebröd så minns jag någon sa när jag var barn att ?knäckebröd kan man äta tills man blir hungrig igen? dvs att man aldrig blir särskilt mätt och för min del håller jag nog lite med. havregrynsgröt som ofta nämns av de som blir mätta på det fungerar för några, men för väldigt många blir man snabbt hungrig igen och även om det är nyttigt så blir det ett dåligt val av den anledningen.
    som också redan nämnts så drick aldrig juice utan hel frukt. Juice har lika mycket socker som läsk och ingen egentlig mättnad. vill du ha vitaminerna åt frukten hel

• Tow2Mater
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-12-09 15:20:21 följande:
    Hm hut skulle det hjälpa? Det är ju inte precis så att suget efter god mat skulle bli mindre bara för att jag äter mat jag inte tycker om?
    Kålen har få kalorier i förhållande till volymen och det kommer ta lång tid att äta upp for att det blandats med det du inte gillar. Det ger din kropp tiden att känna mättnad. Och du kommer inte att overäta for du tycker inte det är gott.
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Fia) skrev 2025-12-09 16:27:47 följande:

Den där idén med att äta mat med stor volym låter ju logisk, men fungerar i många fall uruselt. För egen del leder det till att jag snart är konstant hungrig då volym mättnaden är borta ca 30 min efter jag slutat äta. För att få ordning på hungersignalerna måste jag äta ganska fettrikt. Det är dock individuellt. 

Däremot så har du en tydlig jätteovana att äta alldeles för fort med de tider du angivet och då hinner kroppen oftast inte med att känna mättnadskänsla och det är dessutom väldigt dåligt för matsmältningen. Första steget är alltså att medvetet träna om det. Bestäm dig för att tugga varje tugga minst x antal gånger (en ledtråd till hur mycket är att det aldrig ska behövas någon dryck under själva måltiden för att svälja) samt att lägga ner bestick, smörgås mellan varje tugga. 
    annars som redan nämnts är sådant som rå vitkål och råa morötter både låga i kalorier och tar tid att tugga. Men många grova grönsaker som till exempel broccoli och blomkål är också bra. 

angående knäckebröd så minns jag någon sa när jag var barn att ?knäckebröd kan man äta tills man blir hungrig igen? dvs att man aldrig blir särskilt mätt och för min del håller jag nog lite med. havregrynsgröt som ofta nämns av de som blir mätta på det fungerar för några, men för väldigt många blir man snabbt hungrig igen och även om det är nyttigt så blir det ett dåligt val av den anledningen.
    som också redan nämnts så drick aldrig juice utan hel frukt. Juice har lika mycket socker som läsk och ingen egentlig mättnad. vill du ha vitaminerna åt frukten hel

Bra tips! Tack!
  • Anonym (Tjockis)
    Tow2Mater skrev 2025-12-10 01:30:56 följande:
    Kålen har få kalorier i förhållande till volymen och det kommer ta lång tid att äta upp for att det blandats med det du inte gillar. Det ger din kropp tiden att känna mättnad. Och du kommer inte att overäta for du tycker inte det är gott.
    Ah jag fattar. Fast för mig hade det bara blivit att jag då äter annat också för att jag ju vill ha nåt som är gott.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-12-10 18:40:52 följande:
    Ah jag fattar. Fast för mig hade det bara blivit att jag då äter annat också för att jag ju vill ha nåt som är gott.
    Prova ät med pinnar. Det borde ta lång tid.
  • Anonym (Tjockis)
    Tow2Mater skrev 2025-12-10 18:48:21 följande:
    Prova ät med pinnar. Det borde ta lång tid.
    Åh det var ju ett riktigt bra tips!
Svar på tråden Tips på mat med stor volym och få kalorier som tar lång tid att äta?