• Anonym (P)

Exet vägrar ge föräldradagar till mig!

Fel forum kanske men vill ventilera. 
    Jag och mitt ex har gemensamma barn.
    Vi har separerat sedan några år tillbaka och har barnen varannan vecka.

Jag frågade häromveckan om jag kunde få några av exets dagar som ändå inte används, men det blev tvärnej på den.

Tycker ni att det är rätt att vägra ge dagar till mig? 
    För mig är det barnets dagar jag vill kunna umgås med mitt barn och dagarna kommer ändå med största sannolikhet inte användas av den andra föräldern.

Är jag orimlig som tycker att dagarna borde ges till mig?

• Svar på tråden Exet vägrar ge föräldradagar till mig!
  • Anonym (S)

Tycker du är orimlig, det är hans dagar och han bestämmer över dom. Han kanske använder dom, det vet du inte, du bara antar.

• Anonym (Freja)

Finns det minsta risk att de brinner inne så ja, då borde du få dem. 
    Utifrån perspektivet att det gagnar barnen. Inte att du ska få vara ledig för att du känner det utan för att det kan göra att de får ett lite längre jullov, slipper vara på förskola/fritids på planeringsdagar etc.
    Eller om det möjliggör för dig att gå ner i tid en period vilket också kan gagna dem.
    Barnen i fokus.

Du kan inte kräva det men du kanske kan få honom att skifta perspektiv. Annars är det rent ut elakt att hålla på dem om han ändå inte tänkt ta ut dem. 

• Anonym (Cake)
    Anonym (P) skrev 2025-12-09 10:52:47 följande:
    Exet vägrar ge föräldradagar till mig!

Fel forum kanske men vill ventilera. 
    Jag och mitt ex har gemensamma barn.
    Vi har separerat sedan några år tillbaka och har barnen varannan vecka.

Jag frågade häromveckan om jag kunde få några av exets dagar som ändå inte används, men det blev tvärnej på den.

Tycker ni att det är rätt att vägra ge dagar till mig? 
    För mig är det barnets dagar jag vill kunna umgås med mitt barn och dagarna kommer ändå med största sannolikhet inte användas av den andra föräldern.

Är jag orimlig som tycker att dagarna borde ges till mig?

Nej, det låter helt rimlig. Utan att veta tänker jag att du fått ta ut mest dagar under första året? Blir lätt för andra föräldern att ha mycket sparat då och onödigt att de inte kommer till användning. 
  • Anonym (Z)

Ex:et kanske har tänkt att använda dagarna under OS. Det är inte säkert att hen tänker låta dagarna brinna inne. Så vad du än gör så kolla upp så att de inte används under dina veckor.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (E)

Asså, är det småbarn som behöver vara hemma innan fsk så tycker jag att han är orimlig om han inte tänker stanna hemma, men har du använt upp dina och bara vill ha  lite extra ledigt under jul etc så kan ju lika gärna han använda dem, eller?  Ni har ju ändå varannan vecka, när jag väntade mitt andra barn så frågade jag pappan till mitt första (ej samma) om jag kunde få lägsta nivå dagarna för att kunna ha lite extra ledigt i slutet av graviditeten innan bebis kom, de ville han själv använda till att dryga ut semestern, givetvis med barnet och det är ju helt ok, det är hans dagar och hans barn

• Teresse7

Ditt ex har sina dagar. Du dina. Vill ditt ex inte ge dig sina dagar så kan du inget göra. Lägg ner bara 

Svar på tråden Exet vägrar ge föräldradagar till mig!