• Anonym (Hjälp)

Stress eller neurologisk sjukdom?

Hej!

Jag har två små barn och för lite över ett år sedan när min yngsta dotter var en liten bebis fick jag några yrselattacker med pirrningar/domningar i händer, fötter och ansikte. Sökte en gång akut och sedan på vårdcentralen men det fanns inget som pekade på att något var fel. Vc sa att de troligtvis handlar om stress/ångest och efter det mådde jag bra under vår och sommar. Nu har jag dock åter igen blivit yr ett par gånger och har en tyngdkänsla i benen och armarna. Armarna känns tröga men någon riktig svaghet finns ej då jag orkar lyfta och göra saker. Men armarna i sig känns sega och överansträngda på undersidan och får även stickningar och domningar i fötter och händer samt under skulderbladen. Varierar från dag till dag hur mycket jag känner. I samband med att dessa symtom började denna gång så märkte jag av ett rött märke där jag vet att jag haft fästing ett par veckor tidigare men har nu fått antibiotika för detta men ändå finns dessa känslor i kroppen kvar 3

veckor efter kuren. Såklart orolig för något amlvarligt då jag har två små barn som behlver mig. Har ett jobb som är relativt tungt både fysiskt och psykist samt att jag bär 1,5 åriga dottern en del hemma då hon nu är trött efter förskolan. Ve

• Svar på tråden Stress eller neurologisk sjukdom?
  • Anonym (Hjälp)

Kan tilläggas att jag har väl alltid varit en person som övertänker men verkar lugn på utsidan. Samtidigt så har min kropp aldrig tidigare reagerat så här på stress (är 31 år nu). Samtidigt så är det här också första gången jag har två små barn samtidigt som jag jobbar heltid på ett intensivt jobb. Så även om jag inte känner att jag mår dåligt så märker jag absolut att det inte finns så mycket utrymme för att vila och bara andas.

• Alessia

Ta dina symptom på allvar och var envis i dina kontakter med vården. Sök second opinion hos annan vårdgivare om du inte får vettig respons. Fästingsjuka, om det nu är det, är inget att leka med, men dina symptom kan också ha andra än stressrelaterade orsaker. 

• Anonym (Stå på dig)

Tycker också att du ska ta det på allvar. Primärvården är experter på att vifta bort folk och hänvisa till stress. Eller ångest. Så stå på dig så att du får riktiga svar. Hoppas att det löser sig.

• Jimmy75

Inget nytt att tillföra. Vill snarare instämma med ovanstående. Tycker det låter lättvindigt bortviftande från vården. 

• Anonym (Kräv blodprov)

Kräv blodprov för borrelia och andra fästingsjukdomar. De flesta kvinnor jag vet som åkt på borrelia har behövt äta antibiotika i närmare 6 månader innan de blivit bra. Det är ett helvete att få bort. 

Bortsett från att testa för borrelia bör de även testa för erlichia, anaplasma etc.

Från Google:

Vanliga fästingburna sjukdomar i Sverige

Borrelia: En bakterieinfektion som kan ge symtom som en rodnande ring runt fästingbettet, feber, huvudvärk och trötthet. Om den inte behandlas kan den spridas och orsaka allvarligare problem som hjärnhinneinflammation eller nervsmärtor. 
    TBE (fästingburen hjärninflammation): En virussjukdom som kan ge en lindrig influensaliknande feber, men upp till en tredjedel av de smittade kan utveckla en allvarligare inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. Det finns vaccin mot TBE. 
    Anaplasmos: En bakterieinfektion som kan ge influensaliknande symtom som feber, muskelvärk och huvudvärk. 
    Harpest: En bakterieinfektion som kan ge feber, huvudvärk och värk i muskler och leder. 
    Babesios: Orsakas av en parasit som kan ge feber, huvudvärk och muskelvärk. 
    Ehrlichios: En bakterieinfektion som påverkar vita blodkroppar och kan orsaka feber och muskelvärk. 
  • Anonym (C)

Det skulle kunna vara ångest, men det är ju verkligen ingen anledning att inte ge dig vård. 

• Anonym (Stå på dig)
    Anonym (C) skrev 2025-12-09 20:13:21 följande:

Det skulle kunna vara ångest, men det är ju verkligen ingen anledning att inte ge dig vård. 

Fast det kan de omöjligt veta förrän de uteslutit fysiska åkommor.
  • Anonym (Hjälp)

Var på vårdcentralen i fredags. Läkaren trodde inte på något neurologiskt då jag klarade de balanstesterna osv. som han gjorde. Han sa också att det är ett gott tecken att symtomen kommer och går lite samt varierar i styrka från dag till dag. Enligt honom är det mer oroväckande om man hela tiden blir sämre och sämre. Han sa dock att jag får ju komma tillbaka skulle det bli värre och att det är svårt att säga vad det kan vara men hjärtat lät bra och blodtrycket var jättebra. Han trodde inte heller på fästingburna sjukdom då jag redan ätit en rejäl kur antibiotika. Har lämnat lite blodprover idag då han ville kolla eventuella brister. Väntar på svar nu. Känner mig lite lugnare samtidigt som det känns lite ovisst och oklart..

• Anonym (Kräv blodprov)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-12-15 17:49:38 följande:

Var på vårdcentralen i fredags. Läkaren trodde inte på något neurologiskt då jag klarade de balanstesterna osv. som han gjorde. Han sa också att det är ett gott tecken att symtomen kommer och går lite samt varierar i styrka från dag till dag. Enligt honom är det mer oroväckande om man hela tiden blir sämre och sämre. Han sa dock att jag får ju komma tillbaka skulle det bli värre och att det är svårt att säga vad det kan vara men hjärtat lät bra och blodtrycket var jättebra. Han trodde inte heller på fästingburna sjukdom då jag redan ätit en rejäl kur antibiotika. Har lämnat lite blodprover idag då han ville kolla eventuella brister. Väntar på svar nu. Känner mig lite lugnare samtidigt som det känns lite ovisst och oklart..

Synd att läkaren inte har koll på att de sällan försvinner med en normallång kur antibiotika utan att det oftast krävs en lång kur på månader och flera prover för att se att de är borta. 

Hoppas att det bara är någon brist du lider av men stå på dig om fästingburet om de övriga proverna visar ok.
Svar på tråden Stress eller neurologisk sjukdom?