• Anonym (Mammaledig)

Orolig för förskolan

Jag har en dotter som börjar på förskolan i vår.
    Jag förstår att det säkert är jobbigt för många, mammor främst, men jag upplever en panik över det hela.
    Ska jag lämna bort mitt barn till någon främling? Tänk om något händer? Är mitt barn säkert??

Hur hanterar man de här tankarna och känslorna? Det är skitjobbigt.

• Svar på tråden Orolig för förskolan
  • Anonym (Förstår)

Så kände jag med, så jag blev hemmaförälder 😊 har varit hemma i fyra år nu. det är från och till kämpigt att leva på en lön men vi är kreativa och avstår från lyx. Jag försöker jobba på sidan så mycket jag kan. helt normala känslor du har och bara för att lämna ifrån sig en ettåring på förskola är normen så måste man inte göra så! Sen tror jag att barnen har det bra på förskolan i slutändan men det är värt att känna till att det finns andra vägar att gå och massor av stöttande nätverk! 

• Anonym (V)
    Anonym (Mammaledig) skrev 2025-12-09 13:30:17 följande:
    Orolig för förskolan

Jag har en dotter som börjar på förskolan i vår.
    Jag förstår att det säkert är jobbigt för många, mammor främst, men jag upplever en panik över det hela.
    Ska jag lämna bort mitt barn till någon främling? Tänk om något händer? Är mitt barn säkert??

Hur hanterar man de här tankarna och känslorna? Det är skitjobbigt.

Beror på vad du har för möjligheter.
    Om du kan , stanna kanske hemma lite längre.

Om inte , försök tänka positivt , även om det är svårt.
    Oftast går det bra i förskolan , men det är förståeligt att man är orolig när det gäller småbarn som inte kan berätta vad som händer med dem under dagen.
Svar på tråden Orolig för förskolan