• Anonym (Måse)

Folk utan intresse

Har lagt märke till en sak sedan jag kom ifrån skolåldern. Det finns två typer av folk. De som tittar på klipp som handlar om specifika saker (person A) där man lär sig något nyttigt och den andra typen (person B) som gillar dokusåpor, wahlgrens värld och liknande innehållslösa program. 

Person A är givande att prata med och ofta påläst medans person B inte har så mycket att komma med. 

Har också märkt att folk som har riktiga intressen ofta är smartare och mognare än de som tittar på dokusåpor etc. 

Eftersom de videorna ofta är tramsigare och innehållslösa finner person A inget nöje i att se sådant

Personer B brukar även ha intressen för saker som inte är riktiga intressen som äta och dricka gott, resa och träffa vänner medans personer A har riktiga intressen på sin fritid som hantverk eller något kunskapsområde vilket gör dem intressanta

detta är min observation

• Svar på tråden Folk utan intresse
  • Anonym (N)

Fördomsfull och väldigt enkelspårig observation. Jag är högutbildad, har ett jobb som kräver intellekt och hög kompetens och tittar ofta på klipp på sociala medier med substans där jag lär mig saker eller som handlar om mina intressen. Men jag tittar också på dokusåpor eller klipp helt utan substans, t.ex. kattvideos, med jämna mellanrum (även om jag sällan har tid att titta på tv över huvud taget). Detsamma gäller de flesta av mina kollegor. Jag tycker snarare att de som har specifika intressen är mer ointressanta att prata med eftersom de har för liten bredd och (ibland) sämre social kompetens. Du kanske behöver träffa fler människor?

• Aniiee

Så... var skulle jag landa, som inte skulle ta i en dokusåpa med tång, men har mat, resor och träffa vänner som intresse? Inte bara, iofs, men mat och att resa (till mat, haha) är definitivt högt upp på intresselistan.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (J)

Jaha. Jag, som definitivt är typ B, tycker att typ A oftast är tråkiga, stela och pretentiösa. Tur att det finns olika typer så man kan umgås som man trivs.

• Anonym (z)
    Anonym (N) skrev 2025-12-09 15:47:23 följande:

Fördomsfull och väldigt enkelspårig observation. Jag är högutbildad, har ett jobb som kräver intellekt och hög kompetens och tittar ofta på klipp på sociala medier med substans där jag lär mig saker eller som handlar om mina intressen. Men jag tittar också på dokusåpor eller klipp helt utan substans, t.ex. kattvideos, med jämna mellanrum (även om jag sällan har tid att titta på tv över huvud taget). Detsamma gäller de flesta av mina kollegor. Jag tycker snarare att de som har specifika intressen är mer ointressanta att prata med eftersom de har för liten bredd och (ibland) sämre social kompetens. Du kanske behöver träffa fler människor?

Håller med.
Svar på tråden Folk utan intresse