• Anonym (Utveckling)

Mindre hån och elakheter mot människor med problem på FL - positiv utveckling?

Kollar man en del äldre trådar där TS har olika problem kan en del svar vara väldigt elaka, nedlåtande och hånfulla. Numer ser man desto fler snälla och förstående svar, och en vilja att hjälpa och stötta. Numera reagerar folk på FL t.ex. väldigt negativt om någon är okunnig om vad olika diagnoser innebär eller berättar om egna negativa erfarenheter av människor med diagnoser eller generellt en nedvärderande syn på sådana människor. Även när det gäller folk med olika typer av missbruk eller folk som lever i destruktiva relationer, ser man att det idag finns mer empati och förståelse här.

Kan denna positiva utveckling bero på att fler och fler drabbats av psykisk ohälsa, ekonomiska problem och livskriser, och att man kanske därför har sådana personer i sin närhet som man lättare kan relatera till, eller att man kanske har problem för egen del?

• Svar på tråden Mindre hån och elakheter mot människor med problem på FL - positiv utveckling?
  • Anonym (nja)

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Det har blivit bättre än det varit de senaste 3-4 åren, pandemin gjorde folk sysslolösa och det kom ett stort tillskott till FL av framför allt skolungdomar och män som väl behövde mer tidsfördriv än flashback, men medan det är bättre än då är det mycket sämre än det var för 5+ år sedan.

Själv har jag skrivit trådar och inlägg de senaste åren om både fysiska sjukdomar/problem, npf, ekonomiska problem och relationsproblem, och jag har väl haft otur med jag har nästan bara fått ifrågasättanden, nedlåtande kommentarer och rena lögner/trådsanningar som svar. Värre än reddit. Sen finns det fina, snälla och vettiga som skriver också.  

• Anonym (...)

Nja, jag vet inte jag. Det går i vågor. Grupper med mestadels kvinnor brukar med tiden urarta till gruppmobbing där den populära gruppens åsikter ska bli konsensus och de som har andra åsikter ska tryckas ner. Sedan blir mobbingen lite för enfaldig och för uppenbar så de mer tysta vågar börja säga till och så blir forumet bättre något år innan det kommer en ny mobbingvåg där nästa grupp Karens får styra ett tag.

• Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2025-12-09 16:56:06 följande:

Nja, jag vet inte jag. Det går i vågor. Grupper med mestadels kvinnor brukar med tiden urarta till gruppmobbing där den populära gruppens åsikter ska bli konsensus och de som har andra åsikter ska tryckas ner. Sedan blir mobbingen lite för enfaldig och för uppenbar så de mer tysta vågar börja säga till och så blir forumet bättre något år innan det kommer en ny mobbingvåg där nästa grupp Karens får styra ett tag.

Håller inte med, det är både kvinnor och män som kan bete sig illa.
  • Anonym (b)

Ingen som helst förbättring. Värre. Med tanke på hur trollandet ökat...

• Anonym (sniffer)

Nä. Jag tror mer eventuell skillnad beror på om vissa är portade från flash pga OT gaggande eller inte, och om de är portade här eller inte.

Svar på tråden Mindre hån och elakheter mot människor med problem på FL - positiv utveckling?