• Anonym (Vilsen)

Helt omöjligt att få raka svar från vården om förklimakteriet?

Alltså jag blir tokig. Har bollats runt mellan vårdcentralen och gynekologen nu i två månader. Jag har alla klassiska symptom (svettas på nätterna, humöret svajar, hjärtklappning) men eftersom jag är 44 och fortfarande har mens så säger de bara "det är stress" eller "kom tillbaka om ett år".
    Känns som att man måste vara sin egen läkare för att ens bli tagen på allvar. Jag försöker läsa på men det står ju olika överallt? Ena stunden är hormoner livsfarligt, nästa stund är det mirakelmedel.
    Vart vänder ni er för att faktiskt fatta vad som händer i kroppen? Känns som 1177 är så himla basic ("sov svalt och drick vatten"... tack för tipset liksom). Behöver vettig info som är lätt att fatta utan att man behöver en läkarutbildning.
  • Svar på tråden Helt omöjligt att få raka svar från vården om förklimakteriet?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (MM)

Vad är det du vill ha svar på/fatta?

• Anonym (41)

Har inget bra svar, men sitter i samma sits. Vårdcentralen säger stress och är nöjda där. Jag har fått svajig mens, försämrad PMS, hjärtklappning vid mens och nattliga svettningar vid mens och ägglossning. VC-läkaren tyckte att jag verkade lite stressad när jag kom dit och tyckte att jag skulle vila. Häpp?

• Anonym (Emma dilemma)

Jag var nyss i klimakteriet och nu i menopaus. Hamnade i klimakteriet redan vid 43 år. Jag tog självtest på aleris hormoner som visade väldigt lågt östrogen. Men mina blödningar blev då väldigt oregelbundna. Ena gången hoppade det en månad och nästa gång kunde jag ha 12-13 dagar blödning.

Det bästa för vallningar och hjärtklappningar för mig (jag använde aldrig HRT) var naturläkemedel, TRÄNING, minskat kaffe och avslappningsövningar. 

Det kan finnas vissa andra tecken på att det börjar också såsom torrare, stramare hy, svårare att ha sex, mer sveda, blödningsförändringar, håravfall. annorlunda kroppsdoft.

Jag märkte stor förändring på hår, hud, blödning och kroppsdoft.

Svar på tråden Helt omöjligt att få raka svar från vården om förklimakteriet?