• Anonym (Orolig)

Är det cancer?

Loggar in på 1177 i ett annat syfte. Och ser en anteckning från igår. 
    Provsvar från tidigare besök hos gynekolog. 

Benignt. Adekvat prov med endocervikalaceller, infl. Högrisk HPV ej påvisat.

Exakt så står det. 
    Fattar att man inte ska tolka sånt här själv men tänker dem lär väl höra av sig då detta skrevs igår. Men kanske någon kan tyda något. 
    Googlat och känns ju .. 

• Svar på tråden Är det cancer?
  • Anonym (?)

Ej påvisat betyder väl att de inte hittats något? Det är iaf min första tolkning, de hör väl av sig men ring imorgon om du känner dig orolig och bara fråga om provsvaren, det är inget konstigt 

• Anonym (Sallie)

Benignt står för godartat, HPV som är ett virus som kan orsaka förändringar/cancer fanns inte i provet som togs.

avvakta till dom kontaktar dig ändå. 

• Anonym (f)
    Anonym (?) skrev 2025-12-09 18:26:33 följande:

Ej påvisat betyder väl att de inte hittats något? Det är iaf min första tolkning, de hör väl av sig men ring imorgon om du känner dig orolig och bara fråga om provsvaren, det är inget konstigt 

tippar på att TS menar infl.= inflammation

Hade inte gått direkt till katastroftankar för det dock.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (f) skrev 2025-12-09 19:06:34 följande:
    tippar på att TS menar infl.= inflammation

Hade inte gått direkt till katastroftankar för det dock.
    Det är direkt kopierat från 1177 så det är läkaren som skrivit så. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sallie) skrev 2025-12-09 18:27:27 följande:

Benignt står för godartat, HPV som är ett virus som kan orsaka förändringar/cancer fanns inte i provet som togs.

avvakta till dom kontaktar dig ändå. 

Jag tänkte jag ska försöka nå dem om dem inte hör av sig. 
  • nihka
    Anonym (Orolig) skrev 2025-12-09 18:22:08 följande:
    Är det cancer?

Loggar in på 1177 i ett annat syfte. Och ser en anteckning från igår. 
    Provsvar från tidigare besök hos gynekolog. 

Benignt. Adekvat prov med endocervikalaceller, infl. Högrisk HPV ej påvisat.

Exakt så står det. 
    Fattar att man inte ska tolka sånt här själv men tänker dem lär väl höra av sig då detta skrevs igår. Men kanske någon kan tyda något. 
    Googlat och känns ju .. 

Det betyder att ditt cellprov är normalt (benignt), att det togs tillräckligt med material (inklusive celler från livmoderhalsens inre), att det fanns en lindrig inflammation i området, men det viktigaste är att det inte hittades någon högrisktyp av HPV-virus som kan orsaka cellförändringar och cancer.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är det cancer?